جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 16 آذر 1394     
3 تکواندوکار ایران در المپیک

به گزارش ایسنا، بعد از رقابت‌های المپیک لندن و با اعلام فدراسیون جهانی تکواندو، شکل توزیع سهمیه تکواندو تغییراتی پیدا کرد. به غیر از شیوه قدیمی مسابقات بین قاره‌ای، فدراسیون جهانی سیستم رنکینگ را برای اولین بار جلوی پای تکواندوکاران گذاشت.

در سال های گذشته، هر کشور فقط می‌توانست دو نماینده در المپیک داشته باشد اما در شیوه جدید، کشورها توانستند شانس‌شان را برای گرفتن چهار سهمیه امتحان کنند. بدین ترتیب در ماراتنی چند ساله، کشورها باید نمایندگان خود را در کورس نگه دارند و هر تکواندوکاری که بعد از فینال گرند پری 2015 در بین 6 نفر اول رنکینگ جای داشته باشد، جواز حضور در المپیک ریودوژانیرو را به دست می‌آورد. در این میان، تیم ایران در بیست رقابت جهت کسب امتیاز شرکت کرد. هشت مرحله گرند پری، سه مسابقه رسمی و 9 تورنمنت، رقابت‌هایی بود که تیم تکواندو ایران در آنها حاضر بود.

در بازی‌های ریو 2016، در مجموع 128 تکواندوکار زن و مرد مجوز حضور دارند که در هر وزن (4 وزن زنان و 4 وزن مردان)، 16 تکواندوکار بر روی شیاپ‌چانگ خواهند رفت. بدین ترتیب مشخص خواهد شد که 6 ورزشکار از طریق رنکینگ و 9 ورزشکار از طریق مسابقات قاره‌ای (مدال طلا و نقره قاره آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا و مدال طلا قاره اقیانوسیه) راهی برزیل می‌شوند و یک سهمیه هم به کشور میزبان و یا سهمیه آزاد تعلق می‌گیرد. البته کشورهایی که از طریق سیستم رنکینگ، دو سهمیه یا بیشتر از آن بگیرند، مجوز حضور در رقابت‌های بین قاره‌ای را ندارند. تیم‌هایی که یک سهمیه از طریق رنکینگ می‌گیرند، تنها می‌توانند یک سهمیه دیگر در رقابت بین قاره‌ای کسب کنند.

از طریق سیستم رنکینگ، سهمیه به فرد می‌رسد و در صورت مصدومیت تکواندوکار، تیمی که به سهمیه رسیده است اگر در بین 20 نفر اول نماینده داشته باشد، می‌تواند نماینده دوم را جایگزین کند. در غیر این صورت سهمیه را از دست داده است. این مساله در حالیست که سهمیه از طریق رقابت‌های بین قاره‌ای به یک کشور می‌رسد.

تیم ایران که با هدایت بیژن مقانلو بیشترین شانس را در بین تیم‌ها برای کسب چهار سهمیه داشت، به کسب سه سهمیه اکتفا کرد. فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی، مسعود حجی زواره و سجاد مردانی با حضور در بین نفرات اول تا ششم اوزان خود، موفق به کسب چهار سهمیه در سه وزن شدند اما با توجه به اینکه هر کشور مجاز به استفاده از یک نفر در هر وزن بود و ایران در وزن سوم دو نماینده داشت (خدابخشی و حجی زواره)، مهدی خدابخشی با رنکینگ نخست، سهمیه بازی‌های ریو را به دست آورد. در وزن سوم نیز بهنام اسبقی با قرار گرفتن در جایگاه هفتم رنکینگ، شانس اول ایران برای کسب سهمیه بود که سهمیه نگرفت. اسبقی به دلیل مصدومیت، ماه‌ها از شیاپ‌چانگ دور بود و نتوانست امتیازی ذخیره کند و به نوعی سهمیه چهارم با بدشانسی از دست رفت زیرا او پیش از مصدومیت در جایگاه سوم رنکینگ بود.

رقابت‌های فینال گرندپری که آخرین رقابت تکواندوکاران رنکینگ دار بود، به مدت دو روز با حضور هشت تکواندوکار برتر رنکینگ المپیکی در چهار وزن 49-، 57-، 67- و 67+ کیلوگرم زنان و 58-، 68-، 80- و 80+ کیلوگرم مردان برگزار شد. در هر دو بخش زنان مردان، هیچ کشوری نتوانست به سهمیه کامل (چهار سهمیه) برسد. در گروه مردان، 24 سهمیه المپیک توزیع شد و 16 کشور موفق به کسب مجوز حضور در بازی‌های ریو شدند که تیم‌های ایران و کره جنوبی هر کدام سه سهمیه را به دست آوردند. کشورهای آلمان، مکزیک، بلژیک و روسیه دو سهمیه دشت کردند و 10 کشور انگلیس، ازبکستان، پرتغال، اسپانیا، مولداوی، فرانسه، گابن، آذربایجان، ترکیه و ساحل عاج نیز هرکدام موفق به کسب یک سهمیه المپیک شدند. در گروه زنان نیز فرانسه با گرفتن سه سهمیه، بیشترین سهمیه را از آن خود کرد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: