جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 13 آذر 1394     
تنفس نمک در شمال غرب ایران آغاز شد

 

تسنیم: بررسی سطح تراز آب دریاچه ارومیه در مدت 20 سال گذشته نشان می دهد که در این مدت تراز آب این دریاچه حدود 7 متر و نیم افت کرده و بررسی میزان حجم آب دریاچه نشان می دهد که دریاچه ارومیه در طی سالهای اخیر 95 درصد آب خود را از دست داده است.

این مسئله موجب شده که پهنه ای عظیم از دشت های نمک را در دورتادور این دریاچه شاهد باشیم. با وجود اینکه در سال 93 برنامه های اجرایی طرح احیای دریاچه ارومیه آغاز شده است اما این برنامه ها و انتقال گهگاه آب به دریاچه فقط موجب افزایش چند سانتیمتری تراز آب دریاچه شده که در مقابل افت 7.5 متری بسیار ناچیز است.

در حال حاضر مشکل نمک موجود در دورتادور دریاچه، زندگی در منطقه را به خطر انداخته است. خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی در خصوص خطر نمک های دریاچه ارومیه می گوید "تبعات خشکی دریاچه ارومیه می تواند به عنوان یک تهدید جدی سایر استانهای کشور را نیز تحت تأثیر قرار دهد، به طوری که ریزگردهای نمکی تا شعاع 600 کیلومتری مخاطره آمیز هستند."

عیسی کلانتری رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز در جلسه مهرماه این ستاد اظهار داشت: "بیش از 13 میلیارد تن نمک به همراه امراض صعب العلاج با خشک شدن دریاچه ارومیه به جان مردم خواهد افتاد و اگر اکنون به فکر احیای آن نباشیم، شاید سال‌های بعد شاید با میلیاردها دلار دیگر احیا نشود."

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در تشریح تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه گفت: "بدون تردید خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی را در این محدوده جغرافیایی از بین خواهد برد. ما امروز درحال تنفس نمک هستیم و افزایش انواع بیماریها از جمله آسم و سرطان در محدوده دریاچه ارومیه بسیار هشدار دهنده است."

البته وقوع ریزگردهای نمکی در منطقه شمال غرب ایران به تابستان دو سال پیش باز می گردد. سال گذشته نیز گزارش هایی از رخنمون ریزگردهای نمکی در شهر تبریز شنیده شد به طوری که معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت که برخی از درختان تبریز به علت نشست غبار نمک دریاچه ارومیه خشک‌شده‌اند.

در حال حاضر به لطف بارش ها و هوای سرد، هوای منطقه مطلوب تر از فصل گرم سال است اما به نظر می رسد همانطور که معاون استاندار آذربایجان غربی گفته، تنفس نمک در شمال غرب ایران آغاز شده است.

به گفته کارشناسان امر، احیای دریاچه ارومیه حداقل 10 سال زمان خواهد برد. مطمئنا نمی توان تا 10 سال آینده تنفس نمک را در این منطقه تحمل کرد، از اینرو باید فکری به حال نمک های زمین های خشک اطراف دریاچه ارومیه کرد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: