جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 13 آذر 1394     
حقّاني بر تغییر سبک زندگی در افزایش تغییرات آب و هوایی تأکید كرد:
آب شدن يخ هاي قطبي آب و هواي تهران را نيز دستخوش تغيير مي‌كند

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران همزمان با برگزاري كنفرانس بين المللي تغييرات اقليمي موسوم به COP21 كه در پاريس در حال برگزاري است،‌ گفت: اين رویداد بزرگ جهانی كه با حضور سران سه چهارم كشورهاي جهان افتتاح شد، به منزله اعلام رسمي اقدام جهاني مشترک براي مقابله با تغييرات آب و هوايي بود.

مهندس محمد حقّاني افزود: ترديد نكنيم که در جهان به هم پيوسته و در هم تنيده امروز، پديده آب شدن يخ هاي قطبي، نه تنها در قطب شمال و قطب جنوب، بلكه از طریق تغییرات آب و هوایی در اقصي نقاط جهان و حتي در تهران نيز اثر مي‌گذارد و امروز گرم شدن زمين، مهم ترين مسأله قرن 21 است و گازهاي گلخانه‌ اي مي ‌توانند تغييرات آب و هوايي در جوّ زمين را رقم بزنند.

وي با اعلام اين كه گرمايش زمين، افزايش فقر را در جهان در پي خواهد داشت و گسترش خشكسالي از آثار گريز ناپذير آن است، تأكيد كرد: تغييرات آب و هوايي يك مشكل مشترك جهاني است كه دولت ها و ملت ها آن را مشكلي جدي مي دانند و حضور سران 150 کشور جهاني در کنفرانس پاريس برای توافقي جهاني در زمينه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، گواه این مدعاست.

ايران دهمين كشور جهان در زمينه توليد گازهاي گلخانه اي است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه امروز بسياري از مردم جهان بر اين باور هستند كه تغييرات آب و هوايي، كيفيت زندگي آنها را دستخوش تغيير خواهد كرد، اظهار كرد: امروز انتشار گازهاي گلخانه اي، اتفاقي بسيار ناگوار و نگران كننده است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه نباید فراموش كنيم که تك تك افراد در اقصی نقاط جهان با تغییر سبک زندگي خود می توانند در تغییرات آب و هوایی نقش داشته باشند، تصريح كرد: در اين ميان، كشور قوي و ضعيف و شهروند غني و فقير، فرقي نمي‌كند و تمام كشورها و تمامي شهروندان، بايد با درك جدي اين دغدغه جهاني، تلاش برابري را براي رفع اين نگراني به عمل آورند.

وي با تأكيد بر اين كه به ترتيب آمريكا، چين و هند رتبه هاي اول تا سوم جهان را در زمينه انتشار گازهاي گلخانه اي به خود اختصاص داده اند، اضافه كرد: در اين ميان، ایران بيست و نهمين كشور دنیا در زمينه  توليد ناخالص ملي است، در صورتی که دهمين كشور جهان در زمينه توليد گازهاي گلخانه اي محسوب مي شود و يكي از ده كشور اصلی آلوده کننده دنياست.

امواج گرمايي شديد در راه است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه خشكسالي، كمبود آب و منابع آبي، هواي آلوده، گرماي هوا و افزايش ارتفاع آب درياها از جمله آثار و عواقب تغييرات آب و هوايي است، اظهار كرد: اكتبر امسال، گرم ترين اكتبري بود كه تا كنون جهان تجربه كرده و دماي هوا در اين ماه نسبت به اکتبر سال گذشته، بيش از نيم درجه سانتيگراد افزايش داشته است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه اگر وضعيت تغييرات اقليمي به همين شكل پيش برود تا نيم قرن ديگر بسياري از نقاط جهان، امواج گرمايي شديدي را تجربه خواهند كرد، تصريح كرد: اين موج شديد گرمايي، بسياري از نقاط جهان از جمله ايران به ويژه سواحل جنوبي كشورمان را تحت تأثير خود قرار خواهد داد.

وي با تأكيد بر اين كه هدف كنفرانس پاريس، كسب اتفاق نظر و دست يآبي به گام هاي مشخص و مؤثر علمي و عملی در راه مقابله با تغييرات اقليمي و مبارزه با گرمايش زمين و پيآمدهاي آن است، اضافه كرد: اين كنفرانس، كاهش مصرف انرژي هاي فسيلي در جهان را هدف قرار داده تا كره زمين كه در معرض انواع تهديدات خطرناك اقليمي است را از آسيب مصون نگه دارد.

تغييرات اقليمي گذرنامه ندارند

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه توليد دي اكسيد كربن كه گاز حاصل از مصرف      انرژي هاي فسيلي و يكي از مهم ترين دلايل و عوامل آلودگي هواي تهران محسوب مي‌شود، يك مشكل مشترك جهاني است، اظهار كرد: امروز مقابله با تغييرات اقليمي و گرمايش زمين به يك اولويت جهانی تبديل شده است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه به قول دبيركل سازمان ملل متحد، «تغييرات اقليمي گذرنامه ندارند» و گازهاي گلخانه اي ممكن است يك جا توليد شوند اما همه جا پخش شده و تأثير ‌بگذارند، تصريح كرد: به همين ترتيب، آلاينده‌هاي هوا و آثار ناشي از آن به شناسنامه افراد نگاه نمي كند و به محل و تاريخ تولد كار ندارد و فارغ از مقام و منصب و جايگاه اجتماعي و اقتصادي افراد، تمام شهروندان را تحت تأثير آثار و عوارض منفي خود قرار مي‌ دهد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه در موضوع تغييرات اقليمي بايد جهاني فكر كنيم و به افق هاي فراتر از شهر و كشورمان و به مصالح مشترك جهاني بينديشيم، خاطرنشان كرد: سياره زمین، خانه تمام ساكنان این کره خاکی است و تك تك افراد بدون در نظر گرفتن این که در کدام قاره سکونت دارند و یا این که در شهر زندگی می کنند یا در روستا، بايد در محافظت و مراقبت از اين سكونتگاه مشترك، مشاركت نمايند. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: