جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 13 آذر 1394     
معاون شهردار تهران بر نقش تک تک شهروندان در کاهش گازهای گلخانه ای تأکید کرد:
تغییرات اقلیمی تهران را تحت تأثیر قرار داده است

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همزمان با کنفرانس بین المللی تغییرات اقلیمی موسوم به COP21  که در پاریس در حال برگزاری است، گفت: کاهش میزان انتشار کربن در اتمسفر زمین، یک هدف جهانی است که مدیریت شهری نیز همین رویکرد را با هدف کاهش میزان انتشار کربن در هوای تهران دنبال می کند. 

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: هدف اصلی کنفرانس تغییرات اقلیمی پاریس، به دست آوردن توافق نامه جهانی برای کاهش تغییرات اخیر آب و هوایی در دنیاست، تغییراتی که سراسر کشورمان از جمله تهران را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با اعلام این که تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی و اثرات مخرب ناشی از آن در مرحله نخست، ثمره فعالیت های بلند پروازانه و توسعه طلبانه کشورهای صنعتی است، تأکید کرد: البته در وهله بعد، مسائل و مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی از جمله آلودگی هوا، نتیجه فعالیت های خود محورانه ساکنان زمین است.

سرنوشت زمین همچنان در دستان ماست

معاون شهردار تهران با اشاره به این که «خودرو محوری» یکی از مهم ترین مصادیق «خود محوری» محسوب می شود، اظهار کرد: شهروندی که می تواند از امکانات حمل و نقل عمومی استفاده کند اما صرفاً به منظور «منافع شخصی» خود و بدون در نظر گرفتن «مصالح جمعی» جامعه برای تمام رفت و آمدهای روزانه خویش از خودروی شخصی استفاده می کند، نه تنها در افزایش آلودگی هوای محله و شهر خود، بلکه در تغییرات اقلیمی کشور و قاره خویش و حتی در تغیر اقلیم کره زمین سهم و نقش دارد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که هر چند اقلیم کره زمین در ادوار مختلف تاریخی، فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته اما تغییرات اقلیمی سال های اخیر بسیار شگرف بوده، تصریح کرد: واقعیت این است که رد پای انسان و فعالیت های انسانی در تغییرات اقلیمی، بسیار محسوس و ملموس است و گرمایش کنونی در تاریخ کره خاکی، بی سابقه بوده است.

وی با تأکید بر این که زنگ خطر تغییرات اقلیمی آنقدر جدی است که سران 150 کشور جهان را با شعار «سرنوشت زمین همچنان در دستان ماست» گرد هم آورده، اضافه کرد: هدف این کنفرانس، ممانعت از گرمایش جهانی و تلاش برای جلوگیری از افزایش دمای زمین است.

حمل و نقل پاک کلید مقابله با تغییرات اقلیمی است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که استفاده از انرژی های پاک به موزات به کارگیری فن آوری های نوین از طریق جایگزینی وسایل نقلیه پاک به جای وسایل نقلیه آلاینده و فرسوده ای که از سوخت فسیلی استفاده می کنند کلید می خورد، اظهار کرد: حمل و نقل پاک در مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش آلودگی هوا از نقش کلیدی برخوردار است.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که واقعیت این است که در جهان امروز و در شهرهای بزرگ دنیا، حمایت کامل دولت ها و سرمایه گذاری آنها در زمینه استفاده از انرژی های نو و توسعه حمل و نقل پاک نقش حیاتی دارد، تصریح کرد: دسترسی به فنآوری های انرژی پاک، به نوعی نقطه ثقل استراتژی ملی کشورها برای مقابله با تغییرات اقلیمی محسوب می شود.

وی با تأکید بر این که بیش از دو دهه است که غلظت گازهای گلخانه ای در جوّ زمین به میزان فزآینده ای افزایش پیدا نموده، اضافه کرد: تأثیرات مخرب ناشی از گرمایش جهانی، حاصل فعالیت های انسانی است و گازهای گلخانه ای نظیر دی اکسید کربن، متان، سی اف سی ها و اکسیدهای نیتروژن، محصول سوزاندن سوخت های فسیلی ناشی از فعالیت انسان هاست.

هدفمان تبدیل تهران به شهری کم کربن است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که معاهدات بین المللی محیط زیست تا زمانی که از نظر قانونی برای کشورها الزام آور نباشد، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، اظهار کرد: البته همین موضوع را در زمینه تعهدات زیست محیطی شهروندان نسبت به شهرشان نیز شاهد هستیم و تا وقتی آنها ملزم به رعایت قانون نشوند، حفظ محیط زیست را مورد بی توجهی قرار می دهند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که موضوع تغییرات اقلیمی و مهار آن که البته آلودگی هوا را نیز شامل می شود، یکی از   مهم ترین چالش های امروز جهان محسوب می شود، تصریح کرد: امید است کنفرانس پاریس در جهت کاهش تغییرات اقلیمی که تنها کره مسکونی را مورد تهدید جدی قرار داده، چاره اندیشی نمایند.

وی در پایان با تأکید بر این که نه تنها تمام کشورها، بلکه تک تک شهروندان در انتشار گازهای گلخانه ای و بالطبع در کاهش تولید این گازها نقش دارند، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تهران، عزم خود را جزم کرده تا با کمک خود شهروندان در جهت کاهش استفاده از وسایل نقلیه آلاینده و فرسوده ای که انواع سوخت های فسیلی را مصرف می کنند، گام های بلندتری بر دارد و امیدوارم دولت محترم نیز در این مسیر، شهرداری تهران را مورد حمایت قرار دهد، هر چند بدون حمایت دولت نیز با تمام توان، حرکت خود را به سمت هدفمان که تبدیل تهران به شهری کم کربن است، ادامه خواهیم داد.  




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: