جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 9 آذر 1394     
حقّاني همزمان با آغاز كنفرانس تغييرات اقليمي پاريس اعلام كرد:
كاهش 30 درصدي آلودگي هواي پايتخت

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،رييس كميته محيط شوراي اسلامي شهر تهران همزمان با آغاز به كار كنفرانس بین المللی تغييرات اقليمي 2015 موسوم به COP 21 در پاريس گفت: تغييرات اقليمي، تغيير در الگوهاي آب و هوايي است كه به وضوح در اقليم ايران و تهران ديده مي شود و مصاديق آن را در تفاوت هاي چشمگير ميزان دما و مقدار بارش در سال های اخیر، نسبت به سال هاي قبل شاهد هستيم.

مهندس محمد حقّاني افزود: علت اصلي تغييرات اقليمي، گرم شدن كره زمين است كه دماي آن در نيم قرن اخير، يك تا يك و نيم درجه افزايش يافته و همين موضوع، تغييرات زيادي در اقليم هاي كره خاكي ايجاد كرده و چنانچه روند گرمايش زمين به همين ترتيب ادامه پيدا كند، تا نيم قرن آينده شاهد تغييرات شگرفي در اقليم جهاني و اكوسيستم هاي طبيعي و شهري، خواهيم بود.

وي با اعلام اين كه تغييرات اقليمي به عنوان يكي از بزرگ ترين چالش هاي جهاني قرن حاضر به ويژه در كشورهاي آسيب پذير طبيعي همچون ایران از جايگاه مهمي برخوردار است، تأكيد كرد: موضوع تغييرات اقليمي را مي توان مهم ترين مسأله محیط زيست دانست كه از يك سو، معلول عواملي همچون توسعه ناپایدار فعاليت هاي بشري از جمله مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي و افزايش توليد گازهاي گلخانه اي و از سوي ديگر، علت بسياري از نا به ساماني ها و بي نظمي های چرخه حيات است.

کاهش گازهای گلخانه ای یک موضوع مشترک جهانی است

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامی شهر تهران با اشاره به اين كه موضوع كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي در سال هاي اخير در كانون توجه جامعه جهاني قرار گرفته و باعث شده براي مبارزه يكپارچه با آن، توافق هاي جهاني در قالب چارچوب هاي حقوقي صورت پذيرد، اظهار كرد: كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي با منشاء سوخت فسيلي، يك موضوع مشترك جهانی است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه براي آن كه بتوانيم پاسخگوي موضوعات ناشي از پيچيدگي هاي تغييرات اقليمي باشيم، ‌نيازمند تدوين چارچوب هاي حقوقي جامعی هستيم تا بتواند پاسخگوي خلاء هاي كنوني باشد،‌ تصريح كرد: كنفرانس تغييرات اقليمي پاريس به عنوان یک رويداد مهم بين المللي، موضوع كاهش گازهاي گلخانه اي را به شكل ويژه ای مورد توجه قرار می دهد.

وي با تأكيد بر اين كه كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي و دي اكسيد كربن با منشا سوخت هاي فسيلي و جايگزين كردن آنها با انرژي هاي پاك و تجديد پذير از جمله اهداف كنفرانس پاريس محسوب می شود، اضافه كرد: همچنين اين كنفرانس در صدد است تا تنبيه ها و مجازات های قابل توجهي را براي كشورهايي كه منشاء انتشار گسترده گازهاي گلخانه اي هستند، وضع  كند.

دولت از تولید محصولات کم کربن حمایت کند

رييس كميته محيط زيست شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه در صورت اجرايي شدن اهداف كنفرانس پاريس، مصرف سوخت هاي فسيلي و تقاضا براي آن كاهش خواهد يافت و حتي مصرف آن نیز با محدوديت رو به رو خواهد شد، اظهار كرد: اين موضوع براي كشورهايي مانند ایران كه اقتصاد آنها وابسته به توليدات نفتي و گازي است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مهندس حقّاني با بيان اين كه موضوع توسعه و انتقال تكنولوژي هاي توليد محصولات كم كربن و فنآوري هاي جذب كربن در حوزه محيط زيست و ارتقاء و بهبود كيفيت آن از اهميت ويژه اي برخوردار است، تصريح كرد: دولت باید حمايت از كاهش توليد كربن و جايگزيني گاز طبيعي (CNG) به عنوان سوخت پاك به جاي بنزين را در همه ابعاد، مورد توجه ویژه خود قرار دهد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه از جمله مزاياي استفاده از گازهاي طبيعي در مقايسه با بنزين، آلودگي كمتر به دليل اُكتان بيشتر است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، گاز طبيعي بر خلاف بنزين فاقد گوگرد است و مونو اكسيد كربن آن نيز بسيار كم است، ‌ضمن اين كه ذرات معلق آن نزديك به صفر است و در مجموع، گازسوز كردن ناوگان حمل و نقل شهري باعث كاهش 30 درصدي آلودگي هواي پايتخت خواهد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: