جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 2 آذر 1394     
برای گرفتن خسارات زیست محیطی شوخی نداریم

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،گرچه تا امروز دولتی‌ها خود را ملزم به پرداخت خسارت‌های وارده بر محیط زیست نمی‌دانستند، اما با ابلاغ سیاست‌های رهبری در این حوزه این بخش از این پس باید در فعالیت‌های خود از تخریب محیط زیست خودداری کند.

با ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست، اینک این بخش در صدر امور قرار گرفته و هر نهاد و دستگاهی اعم از دولتی و غیر دولتی در انجام وظایف خود باید از تخریب محیط زیست جلوگیری کرده و در صورت عدم رعایت این قانون ابلاغی از سوی عالی‌ترین مقام کشور باید خسارت آن را پرداخت کند از این رو برای نظارت و رسیدگی به اجرای این بند از ابلاغیه رهبری سراغ مسئولان ارشد سازمان حفاظت محیط زیست رفته و جویای تحقق این بند در قبل و بعد از این ابلاغیه شدیم که در ادامه مطلب برایتان بازگو خواهیم کرد.

*در گرفتن خسارات زیست محیطی با هیچ کس شوخی نداریم

کسی که خسارت به محیط زیست می‌زند باید جبران آن را پیش بینی کند و این بحث جبران خسارت بسیار مهم بوده و در همه فعالیت‌ها باید پیش بینی شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: برای گرفتن خسارات زیست محیطی با هیچ کس شوخی نداریم و با توجه به طرح موضوعی جبران خسارت در سیاست‌های ابلاغی رهبری، تاکنون این امکان وجود دارد که به لحاظ علمی خسارت وارد شده مثلا در برخی سد سازی‌ها را تعیین کرد.

*جبران خسارت از سوی دولتی‌ها

اگر بر پیکره‌ محیط زیست کشورمان نگاهی بیاندازیم مطمئنا شاهد زخم‌هایی خواهیم بود که در دامن برخی دولتی‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی نشات گرفته است، آیا سازمان محیط زیست با وجود نظارتی بودنش توانایی اخذ خسارت را قبل از ابلاغیه رهبری داشته؟ و این سازمان بعد از این ابلاغیه چقدر توانمند خواهد بود؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: دولت یازدهم البته در بخش‌هایی که حتی دولت‌ها مسبب وارد آمدن خسارت بوده‌اند، تلاش کرده‌ با نگاه عادلانه به بحث جبران خسارت بپردازد.

برای نمونه در ارتباط با تخلیه سدی که موجب مرگ ماهی‌ها شد، وزارت نیرو خسارت پرداخت یا وزارت نفت در برخی موارد عملیات را متوقف کرده و جریمه داده است و بعد از این هم موضوع را جدی گرفته و اصلا در این مورد شوخی نداریم.

*تعیین خسارت زیست محیطی چگونه است؟

وقتی خسارتی رخ می‌دهد بحث جبران خسارت آن بسیار مهم است و مهم‌تر از آن نحوه تعیین میزان خسارت‌هاست.

 ابتکار در این باره می‌گوید: هم از منظر اقتصادی باید ارزش ذاتی زیست بوم یا سرمایه طبیعی را محاسبه کرد و هم ارزش خدماتی که این زیست بوم به انسان‌ها ارائه می‌دهد به عنوان مثال یک تالاب علاوه بر آن‌که ارزش ذاتی دارد، خدماتی از جمله تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، تلطیف هوا، جلوگیری از ایجاد گرد و غبار، جذب پرندگان مهاجر و جذب گردشگر را نیز دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: برخی خسارات واقعاً قابل محاسبه نیستند گاهی شاهدیم آن قدر آسیب بزرگ است که نمی‌توان عددی را تعیین کرد، مثلا در مورد دریاچه‌ ارومیه چگونه می‌شود خسارت را محاسبه کرد؟ یا انقراض ببر را چگونه می‌خواهیم تعیین خسارت کنیم؟

*مجرم باید خسارت پرداخت کند

کسی که خسارت به محیط زیست می زند باید جبران آن را  پیش بینی کند و این بحث جبران خسارت باید در همه فعالیت‌ها در نظر گرفته شود.

 رئیس سازمان محیط زیست در این خصوص معتقد است: اگر جرمی  رخ داد از زاویه جرم انگاری به آن نگاه کنیم و این که مجرم باید خسارت را پرداخت کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: