جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 29 آبان 1394     
انتقاد رییس کمیته محیط زیست شورای شهر از بی توجهی به فرهنگ مطالعه در جامعه
برای هر کاری بودجه داریم جز کار فرهنگی

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران همزمان با «هفته کتاب و کتابخوانی» و به منظور حمایت از فرهنگ خرید کتاب و کتابخوانی با حضور در فروشگاه کتاب کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران، از این مرکز فرهنگی و کتاب های به نمایش در آمده در آن که عموماً با رویکرد زیست محیطی و برای کودکان و نوجوانان منتشر شده، دیدن کرد. 

مهندس محمد حقّانی در حاشیه این بازدید با اعلام این که هیچ دستگاهی به اندازه مدیریت شهری با مردم سر و کار ندارد، گفت: از این رو، شهرداری تهران در موضوع ارتقای جایگاه کتاب در شهر و ترغیب و تشویق شهروندان به مطالعه کتاب، می تواند نقش ارزشمند و مؤثری را ایفاء نماید.

وي با اعلام این که مدیریت شهری به منظور موفقیت در مسئولیت های ذاتی خود در حوزه های خدماتی و عمرانی باید از حوزه های اجتماعی و فرهنگی کمک بگیرد، اظهار کرد: شهرداری تهران به این منظور، باید نسبت به ارتقای فرهنگی شهر و تقویت فرهنگ شهروندی اقدام کند که در این راستا، ترویج و تشویق فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اهمیت بسیاری دارد.

جای اجرای همایش و نمایش به موضوعات بنیادی و بنیانی توجه کنیم

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که امکانات سخت افزاری و تجهیزات نرم افزاری، مکمل یکدیگرند و عملیات عمرانی بدون فعالیت فرهنگی موفق نخواهد شد، اظهار کرد: البته آنچه این موفقیت را تضمین می کند، توجه ویژه به کودکان و نوجوانان است و همانطور که برای پیروزی های بزرگ و بلند مدت در ورزش باید تیم های پایه را مورد توجه قرار دهیم، برای موفقیت های ماندگار و طولانی مدت در جامعه نیز باید به سال های پایه توجه کنیم.

مهندس حقّانی با بیان این که به عنوان نمونه، «طرح شهردار مدرسه» که سال ها پیش از سوی شهرداری تهران و با همکاری آموزش و پرورش در تهران اجرا شد، در واقع نوعی آموزش و تمرین دموکراسی برای دانش آموزان بود، تصریح کرد: اعتقاد دارم آموزش را باید از کودکان شروع کنیم، چرا که آموزش از سنین کودکی بسیار تأثیرگذارتر و ماندگارتر است.

وي با تأکید بر این که متأسفانه مدیریت های ما «سینوسی» است و تابعی از متغیرهای گوناگون است که به جای اصول و     برنامه ریزی، اراده مدیر در آن نقش اصلی را ایفاء می کند، اضافه کرد: در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی بیشتر از این که به فکر اجرای جشنواره و کنفرانس و برگزاری همایش و نمایش باشیم، باید به موضوعات بنیادی و بنیانی توجه کنیم.

جای فرهنگ سازی فرهنگ سوزی می کنیم

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که متأسفانه کتاب و کتابخوانی در کشور ما مظلوم و مهجور واقع شده و برای آن تبلیغ نمی شود، اظهار کرد: اصلی ترین وظیفه صدا و سیما ارتقای فرهنگی جامعه است، در صورتی که محصولی مانند «چی توز موتوری» بسیار بیشتر از موضوعی مثل«کتاب و کتابخوانی» در رسانه ملی تبلیغ     می شود و تا وقتی به جای فرهنگ سازی، فرهنگ سوزی می کنیم، نمی توانیم به بهبود وضع موجود امید داشته باشیم.

مهندس حقّانی با بیان این که متاسفانه دستگاه های فرهنگی نتوانسته اند بستری را آماده کنند تا آحاد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان به مطالعه کتاب ترغیب شوند، تصریح کرد: همانطور که مشق شب را به عنوان یک تکلیف درسی برای دانش آموزان تعیین می کنیم، باید این عزیزان را به کتابخوانی در خانه به عنوان یکی از تکالیف مدرسه نیز تشویق کنیم.

وی با تأکید بر این که در جامعه ای زندگی می کنیم که سن اعتیاد به انواع مواد مخدر و روانگردان ها در آن به حداقل ممکن رسیده و این آسیب اجتماعی، متأسفانه بسیاری از دانش آموزان را نیز در معرض تهدید قرار داده، اضافه کرد: این در حالی است که عادت به مطالعه کتاب به عنوان اعتیادی مثبت، هر روز دارد در بین جوانان و نوجوانان ما رنگ می بازد.

 نه آب کافی برای نوشیدن داریم و نه هوای سالم برای تنفس

 رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که آنقدر امروز مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی در زندگی مردم ما وجود دارد که خیلی ها که ممکن است علاقه مند به مطالعه کتاب نیز باشند یا فرصت کافی و یا پول لازم را به این منظور در اختیار ندارند، اظهار کرد: به نظر می رسد همآنقدر که آب و هوا و غذا برای حیات مادی و جسمی ما اهمیت دارد، مطالعه کتاب به عنوان غذای اندیشه و خوراک تفکر برای حیات معنوی و روحی ما لازم باشد.

مهندس حقّانی با بیان این که تمام پل های پشت سرمان را در حوزه محیط زیست خراب کرده ایم و تازه متوجه این موضوع شده ایم که مهم ترین مسأله ما مشکلات زیست محیطی است، تصریح کرد: واقعیت این است که دیگر نه آب کافی برای نوشیدن داریم و نه هوای سالم برای تنفس و بارگذاری های بی رویه و تخریب زیرساخت های طبیعی از    سال های گذشته، امروز محیط زیست شهرمان را به ورطه نابودی کشانده است.

وی در پایان با تأکید بر این که متأسفانه در کشورمان برای هر کاری بودجه داریم به جز کار فرهنگی، خاطرنشان کرد: توجه انتشارات فنی ایران به عنوان مجموعه ای غیر دولتی در تمرکز ویژه به موضوع محیط زیست، آن هم از منظر کودکان و نوجوانان، کاری بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است که حتی مجموعه های دولتی نیز از پَسِ آن بر نیآمده اند و به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران، جا دارد از اهتمام و خدمات فرهنگی این مؤسسه قدردانی نمایم.

گفتنی است رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از کتاب های این ناشر، با حضور در کلاس قصه گویی دکتر فرشته مجیب که با حضور جمعی از مادران و کودکان برگزار شده بود، از نزدیک با بخشی از اقداماتی که در جهت توسعه فرهنگ کتابخوانی در این مجموعه فرهنگی انجام می شود نیز آشنا شد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: