جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 25 آبان 1394     
افزايش قيمت و كاهش مصرف CNG

به گزارش گروه حمل و نقل ترافیک شهری شهرداری نیوز، امروزه گاز فشرده طبيعي يا CNG به عنوان سوختي ايمن و پاك در مقايسه با سوخت هاي فسیلي مانند بنزين و گازویيل، رفته رفته جاي خود را در تهران و ساير شهرها و كلان شهرهاي كشور باز مي كند.

خودروهايي كه از CNG استفاده مي كنند، حدود 80 درصد نسبت به خودروهاي با سوخت فسيلي، كمتر در تخريب لایه اُزون نقش دارند، ضمن اين كه گاز طبيعي به عنوان سوختي با احتراق پاك، سبب افزايش عمر موتور خودرو و كاهش نیاز آن به تعمیر مي شود.

بر اساس اين گزارش، مقايسه قيمت هاي ميانگين CNG و بنزين در بازارهاي جهاني، نشان دهنده ارزاني قابل توجه اين سوخت نسبت به بنزين است، در صورتي كه با افزايش قيمت CNG در كشورمان از ابتداي سال جاري و اختلاف اندك قيمت بنزين و CNG‌، كاهش چشمگير مصرف اين سوخت پاك را رقم زده است.

اين گزارش مي افزايد، مصرف روزانه CNG در كشورمان، در حال حاضر حدود 20 ميليون متر مكعب و سهم آن از سبد سوخت ناوگان سبك كشور، 23 درصد است و به دليل تفاوت قابل ملاحظه قيمت آن با بنزين در بازارهاي جهاني، صرفه جويي ارزي ارزشمندي را براي كشورمان به ارمغان آورده است.

بنابر اين گزارش،‌ در حال حاضر 2300‌ باب جايگاه CNG با ظرفيت 60 ميليون متر مكعب در روز به منظور ارائه سوخت پاك به 3 تا 4 ميليون دستگاه خودروي پايه گازسوز يا دوگانه سوز در كشور احداث شده كه با توجه به انتشار كمتر گازهاي گلخانه اي در مقايسه با خودروهایي که سوخت فسيلي مصرف می کنند، جايگزين مناسبي براي خودروهاي بنزين سوز هستند.

گفتني است با فرض قيمت هر ليتر بنزين يك هزار تومان و هر كيلوگرم گاز 600 تومان، هزینه بنزین به ازاي هر كيلومتر پيمايش، 100 تومان و هزينه CNG، 45 تومان است كه به اين ترتيب، هزینه سوخت يك خودرو با متوسط پيمايش سالانه 30 هزار كيلومتر، 3 ميليون تومان خواهد بود كه در صورت گازسوز بودن، هزينه سوخت آن به يك ميليون و 350 هزار تومان، يعني 45 درصد قيمت بنزين كاهش مي يآبد و براي عموم رانندگان به ويژه رانندگان تاکسی، مقرون به صرفه تر است.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: