جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 24 آبان 1394     
مشاركت آگاهانه مردم مهمترين عامل كاهش آلودگي هوا

به گزارش گروه محیط زیست شهرداری نیوز،راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی هوا بدون همراهی شهروندان راه به جایی نمی‌برد بنابراين مهمترين عامل كاهش آلودگي هوا مشارکت آگاهانه مردم است .

زهره حسامي، رئیس گروه آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران  با اعلام اين مطلب اظهار داشت: در سال‌هاي اخير آلودگي هوا به تهديدي جدي براي سلامت، بهداشت و محيط‌ زيست شهروندان كلانشهرها بويژه شهروندان تهراني تبديل شده است.

وي با بيان اينكه تا سال 86 مهم‌ترين آلاينده شهر تهران ، گاز منوكسيد‌كربن با منشاء انسان‌ساز بوده است افزود: با اقدامات انجام شده در زمینه بهبود کیفیت سوخت و خودروها( جایگزینی سی ان جی به جای بنزین و از رده خارج نمودن خودروهای فرسوده) و همچنین بهبود رفتارهای اجتماعی مردم، این آلاینده به شدت کاهش یافته و در حد سالم و پاک قرار گرفته است.

حسامي با اشاره به اينكه تعداد روزهای ناسالم ناشی از منواکسید کربن در سال 81، 162 روز بوده تصريح كرد: اين در حالي است كه اين رقم در سال 91 به صفر رسيده است.

وي گفت: با اين وجود 60 درصد روزهای سال 90، 40 درصد روزهاي سال 91، 44 درصد از روزهاي سال 92 ، 32 درصد از روزهای سال 93 و 22 درصد از روزهای سال 94 تا 16 آبان ماه در شرایط ناسالم بوده است که دلیل عمده آن وجود ذرات معلق است.

حسامي با بيان اينكه یکی از عواملی که در فصول سرد سال باعث تشدید آلودگی هوا مي شود، پدیده وارونگی دما (اینورژن) است افزود:  در حالت عادی هرچه از سطح زمین فاصله بگیریم (لایه تروپوسفر یا اولین لایه مجاور سطح زمین) و به طرف بالا پیش رویم هوا سردتر می‌شود. حال اگر وضعیت توزیع عمودی دما در این لایه برعکس شود به آن وارونگی دما می‌گویند. وقوع این پدیده به خودی خود یک پدیده طبیعی است و خطری را متوجه انسان و جانداران نمی‌کند. اما در کلانشهرهای آلوده مانند شهر تهران، محبوس شدن هواي سرد توسط لايه‌اي از هواي گرم و ايجاد پوشش غيرقابل صعود و انباشته از هواي آلوده كه روي شهر را مي گيرد و تمام آلودگي‌هاي به وجود آمده در شهر را زير اين طبقه جمع مي‌كند، باعث تشدید آلودگی می‌شود.

‌وي تاكيد كرد: آلودگی هوا تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر سلامت انسان و محیط زیست دارد که از آن جمله می توان به بیماری های آمفيزم، برونشيت مزمن، حساسيت، آسم،‌ سرطان ريه، معده و تشدید بيماريهاي قلبي و ریوی اشاره كرد.

رئیس گروه آلودگی هوا و بهینه سازی مصرف انرژی در ادامه با اشاره به اینکه راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی هوا بدون همراهی شهروندان راه به جایی نمی‌برد به برخی از این راهکارها از جمله: تغذيه مناسب و خودداری از خوردن فست‌ فودها (غذاهاي آماده) و مواد غذايي حاوي مواد نگه‌دارنده مثل چيپس و انواع كنسرو در هنگام بروز پدیده آلودگی هوا، مصرف شير و ماست كم چرب، ميوه‌ ها و سبزيجات تازه براي دفع مسموميت از بدن به ويژه مسموميت ناشي از سرب ، خودداری از دوچرخه‌سواری و انجام ورزش‌های دسته جمعی در فضاهای باز (مانند بوستان ها)، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به منظور تردد، شستشویی دست و صورت جهت جلوگیری از پیری زودرس پوست با مواد شوینده بهداشتی ، استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل در صورت ضرورت، خروج گروهای حساس (کودکان، سالمندان، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی) از منزل  فقط در مواقع ضروری اشاره نمود.

حسامي با بيان اينكه مشارکت عمومی و آگاهانه مردم براي رفع آلودگي هوا مهم‌ترین عامل در کاهش آلودگی است تصريح كرد: راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی هوا بدون همراهی شهروندان راه به جایی نمی‌برد و این مشارکت هم موجب ارتقاء سلامت خود شهروندان و هم کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: