جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 21 آبان 1394     
کلاهبرداری هرمی از ایرانیان مقیم مالزی

عاملان این شرکت ها که مدعی کسب درآمد از طریق تبلیغ برای شرکت های بزرگ جهانی بودند، میلیون ها دلار کلاهبرداری کرده و مالزی را ترک کرده اند.
 
به گزارش ایرنا در پایگاه اطلاع رسانی این شرکت در سال گذشته آدرسی در کشور 'بلیز' ذکر شده بود. بلیز کشوری در آمریکای مرکزی است که سال 1981 با پایتختی 'بلمویان' شکل گرفته است. جمیت این کشور 333 هزار نفر و زبان رسمی آن انگلیسی است.
 
اما علاملان این شرکت برای قانونی نشان دادن فعالیت خود امسال با ثبت شرکتی تحت عنوان 'کریتور آکادمی' با سرمایه دو رینگیتی و سرمایه اسمی 10 میلیون رینگیتی (حدود دو میلیون و 400 هزار دلاری) دو شرکت 'ادرویز' و 'یونی فاندز' را در آن قرار داده و تلاش کردند فعالیت خود را قانونی جلوه دهند.
 
یک رینگیت از سهام این شرکت ثبت شده مربوط به فرد مالایی و یک رینگیت دیگر نیز مربوط به یک راننده تاکسی از نژادی هندی در مالزی است.
 
اطلاعات دریافتی نشان می دهد این شرکت با شراکت 51 درصدی فردی مالایی که سال 2008 ورشکست شده و در لیست سیاه قرار گرفته و دو سهم 24.5 درصدی برای دو ایرانی به نام های 'ج.ج' و 'س.ت' در مالزی ثبت شده است.
 
این اطلاعات و گفت وگو با ایرانیانی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند، نشان می دهد سه ایرانی عامل این کلاهبرداری از حدود دو هزار نفر شهروندان کشورمان و اتباع دیگر کشورها، پس از کلاهبرداری برای اقامت در ونزوئلا از مالزی متواری شده اند.
 
براساس سیستم این شرکت هرمی، افرادی که تحت تاثیر تبلیغات سوء این شرکت قرار گرفته اند، در ابتدا با سرمایه دستکم پنج هزار دلاری، وارد سیستم شده و سپس در کمپین 45 روزه نسبت به خرید بسته های ادعایی تبلیغات شرکت های بزرگ جهانی اقدام می کردند تا از این طریق بتوانند سود بیشتری کسب کنند.
 
سرمایه گذاران تا چند ماه سود بالای خود را از این دو شرکت هرمی دریافت کرده اند، اما اکنون از افراد شرکت خبری نیست.
 
سرحلقه های اصلی این شرکت هرمی برای کسب سود بیشتر نیز ادعا می کردند میزان سرمایه گذاری در تبلیغات جهانی به دلار است و برای تبدیل پول ملی مالزی به دلار نیز مبالغی دریافت کرده اند.
 
شرکت ادرویز که ظاهرا از سال گذشته میلادی کار خود را شروع کرده، حدود دو هزار عضو دارد که بیش از نیمی از این اعضا دانشجویان ایرانی مقیم مالزی هستند که با هدف کسب درآمد فریب اعضای بالادستی را خورده اند.
 
برخی از ایرانیان تا بیش از 200 هزار دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده و تنها کمتر از 10 درصد از سرمایه اصلی خود را به عنوان حق کمیسیون دریافت کردند و بقیه سرمایه را کلاهبرداران این شرکت برداشته و متواری شدند.
 
از جمله عاملان اصلی این شرکت هرمی می توان به 'ب.ک'، 'ج.ج' و 'س.ی' اشاره کرد که هر سه اکنون از مالزی فرار کرده و به گفته برخی افراد مطلع، این افراد با در اختیار داشتن گذرنامه کشور ونزوئلا قصد دارند به این کشور سفر کنند و یا اینکه اکنون در ونزوئلا به سر می برند.
 
این افراد مطلع همچنین مدعی شدند این سه تن به همراه برخی دیگر از سرشاخه های اصلی 'ادرویز' طی ماه های گذشته با سفر به ونزوئلا توانستند به ازای پرداخت 70 هزار دلار گذرنامه این کشور را دریافت کنند.
 
به گفته برخی منابع مطلع، 'ب.ک' از سرشاخه های ادرویز پیش از این به دلیل اقدام غیرقانونی و فروش گذرنامه ونزوئلا با هماهنگی سفارت این کشور در مالزی دستگیر شده است.
 
با گشتی در شبکه اینترنت و جستجوی نام یکی از این افراد به سابقه گذشته وی و کلاهبرداری های گذشته در شرکت های هرمی می رسیم.
 
این فرد از سال 2011 در شرکت هرمی به نام 'وی جی ام سی' فعالیت می کرد که توسط عوامل و اعضای شرکت هرمی 'سی نت' راه اندازی شده بود.
 
سرشاخه های اصلی اردویز و 'یونی فاندز' با تجربه قبلی طی ماه های گذشته با برگزاری مراسم در 'برج العرب' دبی، از پول مردم برای معرفی خود هزینه کردند تا افراد بیشتری را برای عضویت در این گروه فریب دهند.
 
این سرشاخه ها همچنین در مالزی با برگزاری مراسم مختلف در هتل های مجلل تلاش کردند افراد ساده لوح را با این عنوان که ثروت زیادی را از طریق این شرکت به دست آورده اند و افراد بین المللی معروفی در بین آن ها، دیگران را جذب کنند.
 
از جمله اقداماتی که این سرشاخه ها برای جلب مشتری انجام دادند دعوت از برخی شخصیت های معروف مالزی و حضور خواننده های معروف غربی است.
 
سرشاخه های این شرکت همچنین با اجاره خودروهای لوکس قصد داشتند به سایر اعضای تازه وارد نشان دهند در ماه های آینده زندگی اشان تغییر کرده و ثروتمند می شوند.
 
عاملان ادرویز اخیرا با برگزاری مراسم در برج العرب، سیستم هرمی خود را به طرح جدیدی به نام 'یونی فاندز' تغییر دادند و از اعضا خواستند با این سیستم وارد شبکه شوند.
 
سیستم این شرکت جدید نیازمند پرداخت دستکم یکهزار دلار بود. ظاهرا، سرشاخه های ادرویز قصد داشتند کسانی را که توان پرداخت پنجهزار دلار نداشته اند را به این سیستم جدید وارد کنند و از ثبت نام آنها نیز مبالغی کلاهبرداری کنند.
 
این افراد برای جذب اعضای جدید عمدتا به سراغ کسانی رفته اند که پیش از این با مشکلات عاطفی و یا مالی در زندگی اشان روبرو بودند و به آنها وعده داده شده است از نخستین ماه ورود به سیستم زندگی اشان تغییر کند.
 
یکی از این سرشاخه ها، مالک خانه ای سه طبقه در یکی از مناطق مرفه نشین کوالالامپور بوده و این خانه را به پایگاهی برای شستشوی مغزی اعضا تبدیل کرده بود. اعضا جدید باید در دوره ای زمانی از ساعت شش صبح در این خانه جمع می شدند و با کتاب ها و نوشته های مختلف تا شب در آنجا می ماندند.
 
عاملان این شرکت هرمی حتی به این افراد اجازه خوردن برخی غذاها را نمی دانند و با روش های مختلفی از قبیل 'مدیتیشن' و ارائه غذاهای حاوی سبزیجات در تلاش بودند افراد را شستشوی مغزی داده و با هر قیمتی پول را از دست آن ها خارج کرده و به عضویت ادرویز و یا 'یونی فاندز' در آورند.
 
سرشاخه های این شرکت با هدف تداوم درآمدهای خود همچنین به اعضای این شرکت ها اعلام کردند اگر علیه آنها 'تبلیغات سیاه' شود و یا شکایتی صورت گیرد، حق کمیسیون های ناچیزی را نیز که تاکنون دریافت می کردند، متوقف و حساب کاربری آنها نیز مسدود می شود و علاوه بر این از طریق وکیل حقوقی شرکت ادعای حیثیت می کنند.
 
با وجود این تهدیدات، برخی از اعضای این شرکت های هرمی در گفتگو با ایرنا اعلام کردند، پیگیری های قانونی و حقوقی در خصوص این شرکت های هرمی را از طریق پلیس مالزی و یا دیگر ارگان ها آغاز کرده اند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: