جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 آبان 1394     
خسارت زنبورهای جلیقه زرد به کندوها

عضو اتحادیه زنبورداران استان زنجان گفت: زنبورهای جلیقه زرد در طول امسال خسارت‌زاترین عامل برای زنبورداران به شمار می‌رفتند.

 

 در خصوص انتشار اخباری مبنی بر حمله پرنده «سبزقبا» به کندوهای زنبور عسل، اظهار کرد: این پرنده مختص منطقه به خصوصی نیست و ممکن است همه جا حضور داشته باشد، اما بنا به مشاهدات و گزارش‌های رسیده از جانب زنبورداران سطح استان، امسال زنبورهای جلیقه‌ زرد بیشترین خسارت را به میزان عسل تولیدی وارد کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: زنبورهای جلیقه زرد گوشتخوار بوده و کندوها و زنبورهای عسل را غارت می‌کنند. این در حالی است که تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی، عمده‌ترین عامل افزایش جمعیت زنبورهای مذکور بشمار می‌رود. در واقع نوسانات اقلیم کشور به گونه‌ای شده که زنبورداران مجبورند هر سال با آفت و بیماری جدیدی دست و پنجه نرم کنند و این به خودی خود مشکل بزرگی است که به‌روز‌رسانی اطلاعات و افزایش آگاهی تولیدکنندگان عسل را می‌طلبد.

 

محمدی افزود: برخی تولیدکنندگان عسل برای مبارزه با زنبورهای جلیقه زرد روزانه قطعه‌ای گوشت در محدوده کندوها قرار می‌دهند تا از حمله این دسته از زنبورها به کندوها جلوگیری کنند. برخی هم با تعقیب و یافتن لانه، از نفت و ایجاد آتش برای کشتن زنبورهای مذکور استفاده می‌کنند اما هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند آن‌طور که باید جلوی خسارت را بگیرد.

 

عضو اتحادیه زنبورداران استان زنجان تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده از جانب یک محقق اصفهانی، استفاده از سم مورچه مایع بهترین راهکار برای مبارزه با زنبورهای جلیقه زرد است. به این صورت که چند زنبور جلیقه زرد را داخل سم مورچه مایع فرو کرده و رها می‌کنند تا سم به سایر هم‌زیست‌های این نوع از زنبورها منتقل شده و موجب مرگ و میر آن‌ها شود.

 

وی با تأکید بر این‌که تا کنون داروی شیمیایی خاصی برای مبارزه با زنبورهای جلیقه زرد به بازار ارائه نشده، خاطرنشان کرد: متأسفانه ناآگاهی برخی زنبورداران به افزایش جمعیت آفات زنبورهای عسل دامن می‌زند و این در حالی است که برخی روی ناآگاهی خود پافشاری هم می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توان گفت کنه «واروسید» جزو آفاتی بود که پارسال بیشترین خسارت را به کندوهای استان وارد کرد و یکی از علل آن می‌توانست مقاومت دارویی باشد.

 

محمدی افزود: استفاده از حشره‌کش‌ها و سایر داروهای شیمیایی قاچاق بدون در نظر گرفتن تاریخ تولید و انقضا، هم‌چنین استفاده از آن‌ها برای مدت زمانی طولانی‌تر از آنچه کارشناسان توصیه می‌کنند زمینه‌ساز مقاومت دارویی، جهش سلولی و در نتیجه افزایش روزافزون جمعیت آفات زنبورداری می‌شود، در حالی که اگر زنبوردار با افزایش اطلاعات خود و توجه به توصیه‌های کارشناسان پیش رود با معضلات کمتری در خصوص تولید عسل سالم مواجه می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، اوایل تا اواخر مهرماه، عمده زمان برداشت عسل در سطح استان زنجان به شمار می‌رود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: