جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 17 آبان 1394     
احیاگر سنت مقتل‌خوانی در ایران که بود

فارس: مرحوم آیت‌الله محمد حسین سیبویه در سال 1358 شمسی از سوی دولت عراق دستگیر و در نهایت از شهر نجف اشرف اخراج شد، وی همراه گروهی از علما عازم ایران شد و در شهر مقدس مشهد اقامت کرد.

آیت‌الله سیبویه در حوزه علمیه مشهد، مدرسه علمیه امام حسین(ع) را تأسیس کرد و در این اثنا به تدریس تفسیر و درس خارج فقه همت گمارد، در مدت حضورش در مشهد مقدس، صدها شاگرد فاضل و محقق را تربیت کرد.

 احیاگر سنت مقتل‌خوانی در ایران که بود؟+تصاویر

از نکات جالب توجه زندگانی وی می‌توان به زنده کردن سنت مقتل‌خوانی به صورت درست و صحیح آن در ایران پس از انقلاب اشاره کرد، مقتل‌خوانی روز عاشورای این عالم بزرگ در حسینیه نجفی‌های مشهد که هر ساله به دو زبان عربی و فارسی انجام می‌شد، یکی از حزن انگیزترین مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) بود که جمع بسیاری از مردم در این مجلس حضور می‌یافتند.

آیت‌الله سیبویه در سال 1306 شمسی در شهر مقدس کربلا متولد شد، بعد از دوران تحصیلات ابتدایی عازم نجف شد و به تحصیل در علوم حوزوی پرداخت، پدرش آیت‌الله محمدعلی سیبویه از مراجع زمان خود محسوب می‌شد و مادرش نیز نوه آیت‌الله محمدباقر اصفهانی بود.

 احیاگر سنت مقتل‌خوانی در ایران که بود؟+تصاویر

وی از شاگردان ممتاز آیت‌الله خویی(ره) به ‌شمار می‌رفت، دروس رسائل و مکاسب را نزد شیخ محمدرضا اصفهانی و شیخ یوسف حائری خراسانی در کنار درس تفسیر سیدمحمدهادی میلانی شرکت کرد و پس از آن از محضر آیات سیداحمد اشکوری در مکاسب و شیخ مجتبی لنکرانی در کفایه و دروس شیخ صدرای بادکوبه‌ای و سیدمحمدباقر محلاتی تلمذ کرد.

آیت‌الله سیبویه در حوزه نجف اشرف به تدریس علوم حوزوی پرداخت و با فعالیت در مسجد جامع شیخ طوسی(ره) آنجا را به پایگاهی علمی مذهبی در تبلیغ معارف دین و مذهب شیعه تبدیل کرد، با این وجود، تقریرات دروس خارج اساتید دروس خارج فقه و اصول خود در نجف اشرف را به رشته تحریر درآورد و به چاپ رساند.

در نهایت این مجاهد نستوه و خستگی‌ناپذیر صبح سه‌شنبه 12 آبان ماه همزمان با اذان صبح در سن 88 سالگی بر اثر کهولت سن به لقاءالله شتافت و پیکر مطهرش در آرامگاه خواجه ربیع آرام گرفت.

(این عالم دینی با آیت‌الله میرزا احمد سیبویه که در تهران زندگی می‌کرد و در سال ۱۳۸۴ رحلت کرد، متفاوت بود.)

 
احیاگر سنت مقتل‌خوانی در ایران که بود؟+تصاویر

رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای هم در پیامی درگذشت عالم متقی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمدحسین سیبویه را تسلیت گفتند و بیان داشتند: درگذشت عالم متقی مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین سیبویه را به بازماندگان آن مرحوم و ارادتمندان و علاقمندان به ایشان تسلیت می‌گویم و برای ایشان رحمت و غفران واسعه الهی را مسألت می‌نمایم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: