جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 12 آبان 1394     
مروري بر كارنامه 10 سال تلاش «شركت كنترل ترافيك تهران»
چگونه تهران در يك دهه از شهري سنتي به شهري پيشرفته تبديل شد؟

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، تهران تنها در يك دهه، مسير چند ده ساله تبديل از شهري سنتي و غير هوشمند به شهري پيشرفته و نيمه هوشمند را پيموده و به حركت پر شتاب خود در اين مسير، براي رسيدن به شهري مدرن و كاملاً هوشمند ادامه مي‌دهد و تبلور و تجلي اين روند رو به رشد، بيش از هر حوزه‌اي در حوزه حمل و نقل و ترافيك به چشم مي‌خورد.

«شركت كنترل ترافيك تهران» به عنوان يكي از زير مجموعه‌هاي اين معاونت، نقش اصلي را در اين فرآيند از طريق ارائه خدمات در زمينه سيستم هاي حمل و نقل هوشمند ایفاءمی کند و آنچه امروز با محوریت مدیريت به هنگام ترافيك در تهران انجام می شود، استفاده از تكنولوژي های‌ روز مخابراتی و الكترونيكی با هدف كنترل ترافيك و استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي ناوگان حمل و نقل شهري است.

بر اساس اين گزارش، فعاليت هاي متنوع و متعددي كه در هر نقطه از شهر انجام مي شود، از چراغ هاي مكانيزه راهنمايي و رانندگي گرفته تا كنترل هوشمند تقاطع ها و سيستم نظارت بر ترافيك معابر و نیز همزمان با اعلام لحظه ای وضعيت ترافيك با استفاده از دوربين هاي كنترل ترافيك از طریق صداي شهر راديو تهران، بخشي از فعاليت هاي مديريت شهري در حوزه هوشمندسازی شهر است.

اين گزارش مي افزايد، پاركومترهاي هوشمند در حاشيه معابر شهر به منظور ساماندهي پارك حاشيه اي، هوشمندسازي تونل هاي رسالت، توحيد، نيايش و امير كبير و كنترل هوشمند اين تونل ها و همچنین توسعه شبكه فيبر نوري در سطح شهر كه به عنوان يك بستر ارتباطي قوي و پر سرعت براي سيستم هاي حمل و نقل (ITS) و نيز سيستم هاي نظارت تصويري عمل مي‌كند، از ديگر امكانات و تجهيزاتي است كه در حوزه هوشمندسازي شهر به كار گرفته شده است.

تهران یکی از مجهزترین مراکز کنترل ترافیک پایتخت های جهان را دارد

بنا بر اين گزارش، مركز كنترل ترافيك تهران به عنوان يكي از مجهزترين مراكز كنترل ترافيك در پايتخت‌‌هاي جهان، ‌24 ساعته و لحظه به لحظه مبادي ورودي و خروجي، شريان هاي اصلي، ميدان هاي مهم و تقاطع هاي خاص شهر را مورد پايش قرار داده و مسئولان اين مركز با مشاهده دائمی شبكه معابر شهري، هر گونه مسأله و مشكل ترافيكي را بلافاصله به مبادي مربوطه اعلام و نسبت به رفع مشكل، اقدام مي‌كنند.

اين گزارش اضافه مي كند، استفاده از چراغ هاي مكانيزه راهنمايي و رانندگي سبب شده تا زمان اين چراغ ها با توجه به تراكم ترافيك در هر جهت به صورت هوشمند تغيير كند، ضمن اين كه راه اندازي تابلوهاي متغير خبري در سطح شهر از جمله     بزرگراه هاي شهري كه علاوه بر انتقال پيام هاي آموزشي، امكان اعلام پيام هاي لحظه‌اي را نیز دارد و همچنین علایم پوياي راهنماي مسير و اعلام سرعت غير مجاز، از ديگر خدماتي است كه در حوزه هوشمندسازي شهر ارائه مي شود.

به موجب اين گزارش، طراحي و اجرای سامانه های هوشمند و استقرار سیستم جامع مديريت ناوگان در كنار تجهيز تقاطع هاي موجود در مسیر خطوط بي ‌آر تي به چراغ هاي هوشمند، جهت تخصيص اولويت حركت به اتوبوس هاي تندرو و همچنين استقرار دوربين‌ هاي نظارت تصويري در طول خطوط و اتصال آنها به مراكز كنترل خطوط بي ‌آر تي، از جمله خدماتي است كه در زمينه هوشمندسازي سامانه تندرو، ارائه شده است.

اين گزارش مي افزايد، كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك از گذشته، به همراه كنترل محدوده گسترده طرح زوج و فرد كه از شمال به بزرگراه شهيد همت، از جنوب به بزرگراه بعثت، از شرق به بزرگراه امام علي (ع) و از غرب به بزرگراه‌هاي شهيد نواب صفوي و شهيد چمران منتهي مي‌شود، از جمله اقداماتي است كه باعث شده نياز به حضور فيزيكي مأموران در مبادي ورودي و معابر داخل اين محدوده ها برطرف شود.

تهران با مديريت هوشمندانه به «شهر نمونه جهان اسلام» تبديل شده است

بر پايه اين گزارش، هوشمندسازی پل طبقاتي صدر در امتداد تونل نيايش به منظور تكميل شبكه بزرگراهي شرقي _ غربي پایتخت از طريق مديريت يكپارچه ترافيك و تصادفات، ‌تخليه اضطراري و امدادرساني و سيستم هاي هوشمند حمل و نقل نظير تابلوهاي متغير خبري، سيستم هاي كنترل رمپ و لوپ، دوربين هاي نظارت تصويري و ثبت تخلف، امکان پذير شده است.

اين گزارش مي‌افزايد، اجراي پروژه کارت بليت الكترونیكي در شرایطي كه چند دهه، سيستم سنتي ارائه بليت كاغذي در شركت واحد که راننده اتوبوس پس از پاره کردن بلیت، آنها را در كيسه پلاستيكي كه كنار فرمان آويزان بود می ریخت، به منظور اجراي سيستم ‌يكپارچه پرداخت كرايه در ناوگان اتوبوسراني و ناوگان ریلی انجام شده است و امروز استفاده از كارت بليت الكترونيكي به جای بلیت کاغذی، به روش رايج در ناوگان حمل و نقل عمومی و به عبارتی به نماد حمل و نقل تهران تبدیل شده است.

بر مبناي اين گزارش، توسعه سيستم هاي اطلاع رساني مبتني بر شبكه اينترنت و تلفن همراه و ساير رسانه هاي ديداری و شنيداري، دو بخش قبل از سفر و حین سفر را در بر مي گيرد و هم اكنون، شهروندان مي توانند از طريق تابلوهاي متغير خبري از طول زمان سفر خود، با توجه به بار ترافيكي مطلع شوند.

روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، گزارش خود از سير تحول يك دهه ای تهران در حوزه هوشمندسازي شهر با محوريت «شركت كنترل ترافيك» را با نقل قولی از شهرداران شهرهای لبنان كه اخیراً از مركز كنترل ترافيك تهران بازدید و با امكانات و تجهيزات پایتخت کشورمان در زمينه كنترل هوشمند شهر و ترافيك شهري آشنا شدند، به پایان رسانده است. آنها گفته بودند: «تهران، به واسطه مديريت هوشمندانه آن، شهر نمونه جهان اسلام است».

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: