جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 آبان 1394     
پلیس با کلیات طرح کاهش موافق است

لزوم اصلاح قانون معافیت 5ساله معاینه فنی برای اجرای LEZ

به گزارش گروه آموزش و فرهنگ سازی شهرداری نیوز،رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه سلامت شهروندان برای پلیس بسیار مهم است، گفت: طرفدار طرح زوج و فرد نیستیم و از طرح های موثر استقبال می کنیم، اما باید زیرساخت های قانونی و نرم افزاری طرح LEZ در پایتخت فراهم شود.

طی ماه های اخیر نام طرح ال.ای.زد بارها و بارها به گوش شهروندان خورده است اینکه این طرح قرار است جایگزین طرح زوج و فرد شود تا میزان انتشار آلایندگی ها در هسته مرکزی شهر کاهش یابد.به طوری که طرح کاهش بنا دارد تردد خودروها را براساس میزان آلایندگی شان محدود کند که به طور حتم تاثیری موثر بر کاهش انتشار آلاینده ها دارد .

سردار تیمور حسینی در پاسخ به اینکه چرا پلیس راهور با اجرای طرح ال.ای.زد مخالفت کرده است، گفت: به واقع پلیس راهور هیچ گاه با کلیات طرح کاهش مخالفتی نداشته و اظهار نظرهای هر یک از مقامات راهور هم دال بر مخالفت نیست چرا که معتقدیم اجرای طرح هایی که بهره وری و نتیجه مناسب را در حوزه آلودگی هوا و ترافیک در بر داشته باشد در شهری به مانند تهران ضروری است .

وی با تاکید بر اینکه طرح زوج و فرد با هدفی خاص در سال83 به اجرا درآمد و برای آن مقطع طرحی مناسب بود که علاوه بر کاهش آلودگی های زیست محیطی کاهش روانی ترافیک را نیز در پی داشت، اظهارکرد: اکنون معابر شهر تهران در خوشبینانه ترین حالت قابلیت جابه جایی 800هزار خودرو را دارد. این در حالیست که در شهر تهران بالغ بر 4 هزار خودرو وجود دارد و چنانچه با اجرای طرح های مختلف امکان تردد را محدود نکنیم قطعا ترافیک روز به روز بغرنج تر خواهد شد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: شهروندان انتظار دارند طرحی شسته و رفته با بیشترین تاثیرگذاری در شهر اجرایی شود.

سردار حسینی اظهار کرد: براساس طرح کاهش، تفکیک خودروها به سه گروه سبز ، زرد و قرمز و براساس استاندارد خودروها و میزان آلایندگی شان است که خودروهای ردیف سبز دارای استاندارد یورو 5 بوده، خودروهای ردیف زرد شامل خودروهای استاندارد یورو 4 و ماقبل آن و خودروهای قرمز شامل خودروهای فرسوده و کاربراتوری هستند که میزان آلایندگی شان زیاد است. این در حالیست که خودروهای ردیف قرمز بیشترین فراوانی را در شهرتهران دارند. در عین حال که خودروهای فرسوده و حتی کاربراتوری هنوز در چرخه حمل ونقل عمومی شهر فعالیت دارد .

به گفته وی، هنوز در چرخه حمل ونقل عمومی شهر خودروی پیکان تردد دارد و بالغ بر 17 هزار خودروی فرسوده تاکسی در ناوگان عمومی شهر تردد می کنند. در عین حال خودروهای بسیاری در اختیار دستگاه های مختلف قرار دارد که به شدت آلاینده هستند و اگر بخوهیم ال ای زد را اجرا کنیم نخستین چالش برخورد با این گروه از خودروهاست .

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه گرچه معتقدم هزینه سلامت شهروندان بسیار ارزشمندتر است، گفت: اظهارات من به معنای ترویج تردد خودروهای آلوده نیست اما حتما شرایط کنونی شهر با آرمان شهر تهران که تردد خودروهای یورو 5 و هیبریدی در معابر شهر است فاصله بسیار دارد .

وی با بیان اینکه هنوز در بحث معاینه فنی به ثبات و وضعیت مطلوب نرسیده ایم، تاکید کرد: فلسفه وجودی معاینه فنی آن است که خودروها با انجام یک سری تست های آلایندگی صحت و سلامت و ایمنی خودروی خود را اعلام می کنند، این در حالیست که هنوز هستند مراکزی که در خارج از محدوده پایتخت بدون مراجعه خودرو برگه سلامت صادر می کنند .

حسینی با تاکید بر اینکه نخستین چالش پیش روی اجرای این طرح نبود سامانه یکپارچه نظارت بر معاینه فنی خودروهاست، گفت: گرچه سیستم معاینه فنی یکپارچه در وزارت کشور در دست اقدام است اما درواقع اجرای طرح ال ای زد نیازمند سیستم یکپارچه معاینه فنی است که هنوز سامانه آن راه اندازی نشده است .

وی با اشاره به دومین چالش پیش روی طرح ال ای زد تصریح کرد: در شرایطی که طرح ال ای زد بر پایه استاندارد آلایندگی خودروها و معاینه فنی پایه گذاری شده است، قانون معافیت پنج ساله خودروها را داریم. پس چگونه می توان تضمین کرد یک خودرویی که 5  سال بی هیچ نظارتی مجاز به تردد است سلامت شهروندان را به مخاطره نمی اندازد؟

سردار حسینی در پایان ختطرنشان کرد : طرح ال ای زد بسیار طرح موثر و تاثیر گذاری است و با مطالعات بسیار زیادی به سرانجام رسیده است اما باید با تامین زیر ساخت های قانونی و نرم افزاری در شهر اجرا کنیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: