جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 11 آبان 1394     
ناوگان ريلي تهران شانه به شانه شهرهای پيشرفته جهان

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز،تهران در دهه اخير از شهري با كمترين گسترش شبكه حمل و نقل ريلي و كمترين دسترسي به ناوگان ريلي، امروز به شهري تبديل شده كه از اين نظر شانه به شانه شهرهاي پيشرفته جهان حركت كرده و با آنها برابري مي كند.  

سابقه احداث قطار شهري در تهران به بيش از يك قرن قبل، يعني زماني كه يك خط آهن رو زميني بين دروازه شهر ري و ميدان باغ شاه به نام ماشين دودي ساخته شده باز مي گردد، در صورتي كه تحول جدي در حمل و نقل ريلي پايتخت و بهره برداري از متروي تهران در دهه اخير، رقم خورد.

بر اساس اين گزارش، مترو به عنوان يكي از مهم ترين راهكارهاي حل مسأله ترافيك و مشكل آلودگي هوا در جهان شناخته شده و از مزاياي بسياري همچون كاهش زمان و هزينه سفرهاي درون شهري، سهولت در جا به جايي، كاهش آلودگي هوا و كاهش مصرف انرژي برخوردار است و در بين مُدهای حمل و نقلي، از نظر اقتصادي، اجتماعي، بهداشتي و زيست محيطي، برترين گزينه است.

تهران يكي از پيشرفته ترين متروها را بين 106 شهر جهان دارد

 بنا بر اين گزارش، مترو به عنوان پاك ترين، سالم ترين، ايمن ترين و به طور كلي كارآمدترين شبكه حمل و نقلي، نقش انكار ناپذيري در حل مسائل و مشكلات اقتصادي، اجتماعي، بهداشتی و محيط زيستي ناشي از ترافيك دارد، به طوري كه سفر با مترو باعث صرفه جويی روزانه دو ميليارد تومان در مصرف سوخت مي شود كه در كنار آن، آلودگي هوا و خسارات آن نيز كاهش مي يآبد.

اين گزارش مي افزايد، هر روز بالغ بر سه ميليون سفر در تهران با مترو انجام مي شود كه با احتساب شش دهم ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت در هر سفر، روزانه يك ميليون و 800 هزار ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي مي شود، ضمن اين كه با احتساب 27 دقيقه صرفه جويي در وقت در هر سفر با مترو، ‌روزانه حدود يك و نيم ميليون ساعت نيز در وقت شهروندان صرفه جويي مي گردد.

اين گزارش اضافه مي كند، بررسي رتبه متروي پايتخت كشورمان در بين متروي 106 شهر جهان، حاكي از اين است كه متروي تهران با طول 170 کیلومتر، يكي از 20 متروي طولاني جهان و از نظر تعداد سفر در روز با حدود 3 ميليون سفر روزانه، يكي از 10 متروي پر مسافر دنياست و به علاوه، از نظر شاخص تعداد مسافر بر كيلومتر، متروي تهران يكي از 20 متروي پر تراکم و از نظر تعداد ايستگاه با 193 ايستگاه، يكي از 30 متروي برتر جهان است، ضمن اين كه از نظر قيمت بليت مترو يكي از 5 شهر ارزان دنياست.

هر 7600 تهراني يك واگن مترو

 بر پايه اين گزارش، متروي تهران تا سال 78، تنها 60 دستگاه واگن در اختيار داشت كه اين تعداد در سال 84 به 351 دستگاه رسيد اما پس از يك دهه رشد صعودي در آستانه سال جديد تحصيلي امسال، به يك هزار و 249 دستگاه واگن افزايش پيدا كرد كه به اين ترتيب، به طور متوسط سهم هر 7 هزار و 600 نفر مردم تهران از ناوگان ريلي، يك دستگاه واگن مترو است.

اين گزارش مي‌افزايد، در تهران تا سال 78 تنها 12 ايستگاه مترو وجود داشت كه اين تعداد در سال 84 به 41 ايستگاه رسيد اما بعد از يك دهه رشد صعودي و پس از افتتاح بخش شمالي خط سه مترو با حضور رييس جمهور و شهردار تهران در ايستگاه متروي قائم به 93 ايستگاه، به کمتر از هر 100 هزار نفر یک ایستگاه و به طور مشخص به هر 97 هزار نفر يك ایستگاه، ‌كاهش پيدا كرده است.

بر مبناي اين گزارش، تهران تا سال 78 تنها 40 كيلومتر خط مترو داشت كه اين ميزان تا قبل از سال 84 به 79 كيلومتر رسيد كه 40 كيلومتر آن روي زمين قرار داشت و به عبارتي، تنها 39 كيلومتر آن زير زمين بود اما اين خطوط بعد از يك دهه رشد صعودي و پس از افتتاح بخش شمالي خط سه مترو به طول 18 كيلومتر در آستانه سال جديد تحصيلي امسال، به 170 كيلومتر رسيد كه 128 كيلومتر آن زير زمين قرار دارد و به طور متوسط سهم مردم تهران از خطوط مترو هر 53 هزار نفر يك كيلومتر مترو است.

روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان گزارش خود از سير تحول يك دهه‌اي پایتخت در بخش ناوگان ريلي با محوريت «شركت مترو» در حوزه ساخت و «شركت بهره‌برداري مترو» در حوزه بهره‌برداري، تأكيد كرد: علاوه بر ويژگي هاي مذكور، آراستگي و زيبايي ايستگاه هاي مترو كه با توجه به وجود آثار ارزشمند هنري به گالري‌هاي هنري شباهت دارند و پاكيزگي و نظافت ايستگاه‌هاي مذكور كه آنها را به يكي از نظيف ترين و پاكيزه ترين فضاهاي شهري تبديل كرده را نیز نبايد از نظر دور داشت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: