جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 6 آبان 1394     
کاهش 13درصدی تصادفات اتوبوس های پایتخت

رفع 90درصدی نقص فنی اتوبوس ها با انجام معاینه فنی

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: با اتخاذ راهكارهايي همچون افزايش روند انضباطي، اعمال مقررات جهت رانندگان داراي سوابق تصادفي، خروج رانندگان پر تصادف و تشديد برخوردهاي انضباطي کاهش 13 درصدی تصادفات اتوبوس های پایتخت را شاهد بودیم .

درسال های اخیر اقدامات چشمگیری به منظور کاهش تصادفات درون شهری اتوبوس ها صورت گرفته است .

با بررسي آمار تصادفات، مشخص گرديد؛ ميزان كل تصادفات (خصوصي و ملكي) در سال 94نسبت به سال 93با روند نزولي 13 درصدي روبرو بوده كه نشان مي دهد؛ به رغم افزايش حجم تقاضاي سفر از ناوگان اتوبوسراني، ليكن آمار تصادفات به ويژه تصادفات منجر به فوت وضعيت مناسب تري نسبت به سال گذشته داشته است.

 تحلیل آمار تصادفات سال 93 و 94 نشان می دهد به ترتيب مجموعاً تعداد 135 و 118مورد تصادف(اتوبوس هاي بخش خصوصي و ملكي ) به وقوع پیوسته است .

وضعيت آمار تفكيكي نوع تصادفات (فوتي، جرحي ) در جدول زیر مشخص شده است.

مقايسه آمار انواع تصادفات شركت واحد در شش ماهه اول سال هاي 93 و94

 

نوع تصادف

سال 93

سال 94

افزايش/كاهش

فوتي

10

6

40%كاهش

جرحي

125

112

10%كاهش

جمع

135

118

13%كاهش

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره تصادفات منجر به فوت هم می گوید: تصادفات فوتی در بخش های خصوصی و ملکی کاهش داشته است .

وی در زمینه علل کاهش تصادفات اظهار می دارد: جايگزين کردن رانندگان کارآمد در مسيرهاي پر حادثه و ايجاد انگيزش جهت فعاليت در اينگونه مسيرها، تقويت اهرم هاي بازدارنده ازجمله (تذكر ، توبيخ ، ارجاع مسائل به كميته انضباطي و برخورد انضباطي)،اجراي فرايند طرح خط سفيد براي رانندگان ، استقرار واحد/عامل انساني به عنوان مرجع پايش و جمع آوري كليه داده ها و اطلاعات مرتبط با تصادفات بخش خصوصي و تحليل آماري ،ايزوله نمودن مسير خطوط بالاخص خطوط تندرو و مسدود نمودن گذرگاه هاي غير ضروري و جلوگيري از تردد خودروهاي شخصي و موتور سوار و همچنين مسدود نمودن تردد گاري دستي در محدوده و مسير خطوط تندرو ازجمله اقداماتی است که در خصوص کاهش تصادفات صورت گرفته است .

به گفته سنندجی وضعيت تصادفات در خطوط ملكي و خصوصي در تصادف منجر به فوت، روند رو به كاهش به ميزان 40درصد داشته است و از آنجايي كه تصادفات منجر به فوت غالباً به دليل برداشت مسافر بيشتر و درآمد بالاتر در خطوط بخش خصوصي بوده لذا با واگذاري و تدابير اتخاذ شده جهت كاهش تصادفات در اين گونه خطوط، نحوه و فعاليت بخش خصوصي از روش per-passenger (برمبناي جابجايي مسافر) به روش جديدper-killometre )بر مبناي پيمايش كيلومتر ) تغيير يافته است .

وی تاکید می کند: با رويكرد جديد، تعجيل و سرعت غيرمجاز رانندگان بخش خصوصي جهت برداشت مسافر به حداقل ممكن رسیده كه به موازات همين امر اتخاذ راهكارهايي همچون افزايش روند انضباطي، اعمال مقررات جهت رانندگان داراي سوابق تصادفي، خروج رانندگان پر تصادف و حادثه خيز و تشديد برخوردهاي انضباطي و همچنين تقدير از رانندگان فاقد تصادف، در كاهش سوانح و تصادفات تاثير بسزايي داشته است .

از سوی دیگر با توجه به اینکه وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی با جان شهروندان سر و کار دارند، مساله معاینه فنی به عنوان تضمینی برای سلامت این خودروها، مورد تاکید مسئولان شهری است،

آن طور که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران می گوید، در تهران 3 مرکز معاینه فنی برای اتوبوس های درون شهری وجود دارد که زیر نظر ستاد معاینه فنی شهرداری تهران و با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی، راهبری می شوند.

انجام معاینه فنی منظم با نظارت موجب شده تا سلامت اتوبوس های پایتخت که روزانه بیش از 4.5 میلیون مسافر را جابه جا می کنند، تضمین شده باشد.

به گفته پیمان سنندجی ، زیرساخت های لازم برای انجام معاینه فنی اتوبوس ها فراهم شده و در یک سال گذشته، مسئله معاینه فنی اتوبوسهای درون شهری بهبود و ارتقا پیدا کرده است ، اکنون همه اتوبوس های درون شهری بر اساس برنامه زمان بندی موجود، معاینه فنی و رفع نقص می شوند.. وی معتقد است در حال حاضر بیش از معاینه فنی، درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، به ویژه اتوبوس ها نگرانی وجود دارد و اگرچه 200 دستگاه اتوبوس جدید  به تازگی وارد چرخه  عمومی شهر شده اما باز هم پایتخت ، با کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه است.

به گفته وی، در معاینه فنی، معمولا نقص فنی 90 درصد اتوبوس ها تشخیص داده و رفع می شود و 10 درصد دیگر نیاز به مراجعه دوباره دارند تا بعد از رفع نقص، معاینه فنی دریافت کنند زیرا همه اتوبوس های شرکت اتوبوسرانی باید معاینه فنی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه معاینه فنی یک اجبار قانونی بوده و به اتوبوس فاقد معاینه فنی، اجازه کار داده نمی شود، اظهار می دارد: معاینه فنی اتوبوس ها بازدارندگی کافی را در جلوگیری از تصادفات و سوانح دارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر اینکه تاکنون سابقه نداشته در اثر نقص فنی، سانحه ای برای اتوبوس های شهری پیش بیاید، می گوید: نمی توان همه سوانح را به گردن نقص فنی یا معاینه فنی نداشتن اتوبوس انداخت.

وی می افزاید: باید این مسئله در نظر گرفته شود که اشکالی که از نظر فنی در خودرو پیش می آید دو نوع است؛ یکی نقص فنی مستمر و دیگری نقش فنی حادث. نقص فنی مستمر آن است که در اثر استفاده از قطعات فرسوده، زمینه سانحه ایجاد شود اما نقص حادث چیزی است که خارج از کنترل راننده بوده و نمی توان آن را به گردن سیستم انداخت.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: