جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 6 آبان 1394     
شائبه های مطرح در پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز،عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به پیشنهاد بازبینی دستورالعمل واردات خودرو گفت : طرح بازبینی دستورالعمل واردات خودرو با در نظر گرفتن دو ویژگی ارزش و قدرت  از مواردی است که قابل بحث بوده و باید پیش از هرگونه تصمیم گیری در این زمینه جوانب مختلف آن دیده شود .

سید محمد بیاتیان با اشاره به اینکه هر تصمیمی که به نفع فضای کلی خودروسازی کشور باشد قابل تقدیر است ، تصریح کرد : در صورتی که با در نظر گرفتن این جوانب ، واردات خودروهای لوکس صورت گیرد به نظر می رسد  حرکت خوبی باشد البته باید در این زمینه ثبات در تصمیم گیری وجود داشته باشد.

وی با توجه به طرح لغو ممنوعیت واردات خودروهای لوکس و افزایش تعرفه واردات خودرو بر لزوم ثبات در تصمیمات تاکید کرد و اظهار داشت : متاسفانه یک روز واردات ممنوع می شود و یک روز اجازه واردات داده می شود که خودروهای لوکس وارد کشور شوند طبعتا این خودش شائبه هایی را بوجود می آورد که شاید تصمیم گیرندگان در این حوزه  واسطه ها و دلال ها و کانون  های قدرت و ثروت هستند.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات و بخش نامه های خلق الساعه خاطر نشان کرد : معمولا بخش نامه هایی که به صورت خلق الساعه ای صادر می شوند عده ای از قبل این بخش نامه ها و تصمیمات به نوعی رانت خواری می کنند و همواره رانت برای عده ای در این بخش ها وجود دارد  از این رو تصمیم گیرندگان حتما باید با بخش خصوصی ، خودروسازان و اقتصاددانان نشست هایی داشته باشند و مباحثی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد و سپس مصوب و اجرایی شود.

نماینده بیجار در خانه ملت در ادامه اظهار داشت : خودروی لوکسی که قدرت موتور آن بالاست مسلما مصرف سوخت زیادتری داشته و هزینه استفاده از آن نیز بسیار بالا خواهد بود اما در کشور ما که نسبت به سایر کشورها قیمت سوخت پایین تر است طبعا برای واردکنندگان سود بیشتری را به همراه خواهد داشت و برای اقتصاد کشور به جهت مصرف بالا ضررهای بیشتری را وارد خواهد کرد.

بیاتیان تاکید کرد : به طور کلی نمی توان به تصمیماتی که یک روز مثبت است و روزی دیگر نفی آن مطرح می شود خوشبین بود باید قانون مدونی وجود دارد که در این زمینه اجازه داده شود به جای واردات ، خودروسازان مطرح دنیا این گونه خودروها را در داخل مونتاژ نمایند که شائبه ای بوجود نیاید و سود آن در  جیب در کل اقتصاد و چرخه اقتصادی و اشتغال کشور برود.

وی با توجه به برخی پیشنهادات مبنی بر استفاده از درآمد حاصل از واردات در بخش پروژه توسعه محصول در خودروسازی کشور ، گفت : میزان درآمد حاصل از واردات به نظر رقم بزرگی نیست که بتوان در این حوزه سرمایه گذاری کرد این تصمیم صرفا دست عده ای را باز می کند در حالی که دولت سهم خود را از محل واردات کسب می کند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: