جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 3 آبان 1394     
التیام عوارض شیمی درمانی باادویه

روزنامه ایران: ادویه عطر و طعم منحصر به فردی دارند به طوری که متخصصان طب سنتی معتقدند این عطر و طعم با توجه به مقدار و نوع ادویه از قوی به خفیف یا برعکس متغیرند. متأسفانه مبتلایان به سرطان هنگام استفاده از داروهای شیمیایی با عوارضی همچون از دست دادن اشتها و تغییر وزن نامطلوب دست به گریبانند. ادویه‌ها در این شرایط می‌توانند با ایجاد عطر و طعمی جدید راهگشا باشند زیرا افزودن ادویه‌های خوش عطر و طعم جوانه‌های چشایی بیمار را تحریک کرده، اشتهای از دست رفته را به او بازمی‌گرداند.


زنجبیل یکی از ادویه‌ پرکاربرد در طب سنتی است، این ادویه معمولاً برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. زنجبیل به عنوان داروی ضد تهوع نیز مصرف می‌شود، از آنجایی که داروهای شیمیایی معمولاً تهوع آور هستند و می‌توان در طول درمان از این ادویه به عنوان داروی ضد تهوع استفاده کرد، البته مشروط به موافقت پزشک. زنجبیل تازه را در بعضی از غذاها و شیرینی‌ها نیز استفاده می‌کنند برای اینکه پودر زنجبیل خوش عطری داشته باشید می‌توانید یک هشتم قاشق چای خوری زنجبیل تازه را به یک قاشق غذا خوری پودر زنجبیل بیفزایید.


رزماری

گیاهی مدیترانه‌ای است که برگ‌های سوزنی دارد. این ادویه اغلب در آشپزخانه‌ها مدیترانه‌ای استفاده می‌شود اما آشپزهای ایتالیایی نیز از این ادویه برای اضافه کردن عطر و طعم مناسب به سوپ، سس گوجه فرنگی، نان و غذاهایی با پروتئین بالا استفاده می‌کنند، رزماری که به‌عنوان پایه ادویه‌های ترکیبی کاربرد دارد، با سم زدایی به هضم غذا کمک می‌کند. نوشیدن روزانه 3 فنجان چای برگ رزماری به رفع مشکلات سوءهاضمه، نفخ شکم و سایر مشکلات گوارشی کمک می‌کند.


زردچوبه

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است. کورکورمین موجود در زردچوبه خاصیت ضد اکسیدانی و ضد التهابی دارد. به طور بالقوه محافظی در برابر توسعه سرطان در بدن است. متخصصان در حال بررسی عصاره زردچوبه و نقش آن در پیشگیری و درمان بعضی از سرطان‌ها از جمله روده بزرگ، پروستات، پستان و سرطان پوست هستند.


فلفل چیلی
پماد کپسایسین موضعی دارای خاصیت کاهش درد است. فلفل چیلی به عنوان منبعی سرشار از کپسایسین قدرت کاهش درد دارد. در حقیقت پس از مالیدن آن روی پوست با آزاد شدن مواد شیمیایی درد آرام آرام کم می‌شود. البته برخی نیز به این ماده حساسیت دارند پس اگر پوست کمی ملتهب شد بهتر است از مالیدن فلفل روی موضع درد خود‌داری شود.
خوردن مقدارکمی فلفل چیلی سوء هاضمه را نیزکاهش می‌دهد.


سیر

سیر دارای درصد بالایی گوگرد است و در رده گیاهانی نظیر پیاز، تره فرنگی، موسیر و پیازچه قرار می‌گیرد. سیر منبع خوبی از آرژنین، الیگوساکاریدها، فلاونوئیدها و سلینوم است. مطالعات متعددی روی سیر انجام شده و نشان می‌دهد که افزایش مصرف سیر خطر سرطان‌های معده، روده بزرگ، مری، لوزالمعده و پستان را کاهش می‌دهد. سیر با مهار عفونت‌های باکتریایی و مهار تجمع مواد سرطان زا و ترمیم دی. ان ای از مرگ سلولی محافظت می‌کند. از دیگر خواص سیر سم زدایی و حمایت از سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون است.


نعناع
برای هزاران سال از نعناع برای از بین بردن گاز گوارش، گرفتگی عضلات و اسهال استفاده می‌شود. دمنوش نعناع برای آرام کردن عضلات معده و بهبود جریان صفرا نوشیدنی مناسبی محسوب می‌شود. دم کرده برگ‌های تازه نعناع یا برگ‌های خشک این گیاه مسکنی آرام بخش است که می‌تواند گلو درد را هم تسکین دهد.
برای از بین بردن زخم‌های دردناک ناشی از پرتو درمانی در دهان، از دمنوش نعناع می‌توان استفاده کرد.


بابونه
بابونه دارای مزایای دارویی بی‌شماری است به طوری که همواره در طول تاریخ برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. دمنوش بابونه براحتی مشکل بی‌خوابی را حل می‌کند. مطالعات نشان داده دهانشویه بابونه برای پیشگیری و درمان زخم‌های دهانی ناشی از شیمی درمانی وپرتو درمانی مناسب است و شست‌و‌شو و غرغره این دمنوش زخم‌های گلو و دهان را در درازمدت بهبود می‌بخشد. دمنوش سرد بابونه گزینه مناسبی برای رفع مشکلات گوارشی از جمله گرفتگی معده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: