جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 30 مهر 1394     
شگفتي‌سازي اسد و پوتین برای دنیا

قانون: دیروز چهارشنبه ای شگفت انگیز برای دنیا بود؛ اسد سوری و پوتین روسی، همه را انگشت به دهان کردند. خبر کوتاه بود اما آنقدر حرف و پیام پشت آن بود که هنوز هم کارشناسان و ناظران بین‌المللی در حال تجزیه و تحلیل آن هستند. حضور رئیس‌جمهور بشار اسد در کاخ کرملین. درست در ساعاتی که کیفور پیروزی جوان خوش تیپ کانادایی در انتخابات پارلمانی سرزمین افرا بودیم، به یکباره همه چیز از غربی ترین نقطه عالم و جایی در نزدیکی های آلاسکای سرد به جایی نزدیکی های قطب شمال و سیبری، شیفت پیدا کرد. بشار اسد، رئیس جمهور مقاومت در مسکو آفتابی شد تا هوای دشمنان و بدخواهانش را «پس» کند.
هنوز هم خیلی ها برایشان سوال است که در این اوضاع آشفته سوریه، چگونه بشار اسد دل و جرأت به خرج داده و شال و کلاه کرده و راهی مملکت تزارها شده است؟ یک درصد احتمال نمی داده که به او خیانت شود و در نبودش، صندلی اش در دمشق را از او بربایند؟ احتمال نمی داد که وقتی هواپیمایش از دمشق به هوا بلند می شود در راه، آمارش را در بیاورند و با یک موشک،جانش را بگیرند؟ چگونه این همه ریسک را به جان خریده است؟ مگر غیر از این است که در این چهار سال جنگ، حتی نتوانسته بود سری به ایران بزند که فاصله اش نسبت به روسیه، بسیار نزدیک تر است. اینجاست که باید بگوییم، معادلات از چند هفته پیش، کاملا تغییر کرده است. نه سوریه آن سوریه یک ماه پیش است و نه داعشی‌ها آنقدر قدرت چند ماه پیش را دارند. روس‌ها آنقدر خوب عمل کرده اند که بشار اسد دیگر، پیروزی نهایی را قطعی می داند و مطمئن است که تا چند ماه دیگر، جشن بزرگ ملی را در دمشق برگزار می کند. این را روند نابودی داعش در یکی دو هفته اخیر می گوید. حالا بشار اسد ، دست بالا را دارد و با پشتیبانی ایرانی‌ها و روسی ها، خیالش تخت است. چند سال پیش، از حافظ اسد، پدر رئیس جمهور کنونی، توصیه اي به پسرش را خواندم که آن روز، شاید خیلی ملموس و محسوس نبود. حافظ برای اسد نوشته بود؛  به اعراب، دلخوش نباش، آن ها در روزهایی که من نباشم، تو را تنها می‌گذارند و حتی از پشت به تو خنجر می‌زنند اما شیعیان ایرانی، تو را هرگز تنها نخواهند گذاشت. روی ایرانی ها حساب کن. آنها، شهره به وفاداری هستند.
امروز روس ها، عراقی ها و ایرانی ها تبدیل به ائتلاف اصلی جنگ علیه تروریست های خاورمیانه شده اند؛ اما چه کسی است که نداند ایران بوده که تا اینجای کار با حضوری همه جانبه و شش دانگ در جبهه مقاومت، سوریه را از سقوط نجات داده است. 
برگردیم به کرملین و پیام های سفر به سرزمین تزارها. به هر حال، یکی از مهم‌ترین پیام‌های سفر اسد به مسکو این است که سوریه به یک ثبات نسبی رسیده است که رئیس‌جمهور آن می‌تواند به‌راحتی از فرودگاه دمشق به کشورهای دیگر سفر کند.
ادامه عملیات نظامی علیه تروریسم در سوریه و مسائل مربوط به جنگ با گروه‌های تروریستی افراطی و مسائل مرتبط با روند عملیات هوایی روسیه و پشتیبانی در عملیات نیروهای مسلح سوریه و همچنین ابعاد مختلف روابط دوجانبه میان دمشق و مسکو از جمله مسائلی بود که در دیدار پوتین و اسد مورد بررسی قرار گرفت.
تأکید سران روسیه و سوریه بر این مسئله که  حرف نهایی را بدون شک ملت سوریه خواهند زد  از نقاط قابل توجه درباره این دیدار است.
اسد در دیدار با پوتین، وی را در جریان اوضاع سوریه و طرح‌های ارتش عربی سوریه و روند عملیات نظامی در سوریه قرار داد و تقدیر و تشکر ملت سوریه از پشتیبانی روسیه در این زمینه را به پوتین ابلاغ کرد.
مهمترین محورهای سخنان اسد در این دیدار:  تروریسم، مانعی در برابر حل سیاسی (بحران) به شمار می‌رود و گام‌ها و اقدامات سیاسی باید پس از هرگونه تحرک نظامی انجام شود، ضرورت توقف تمام اشکال حمایت‌ها از گروه‌های تروریستی و فراهم شدن زمینه این‌که ملت سوریه خود برای تعیین آینده خود تصمیم بگیرد، هدف از عملیات نظامی، سرکوب و نابودی تروریسمی است که مانع حل سیاسی شده  است و مشارکت نیروی هوایی روسیه در عملیات ضد تروریسم در سوریه به توقف گسترش و توسعه طلبی گروه‌های تروریستی کمک کرده است. عملیات هوایی روسیه در سوریه در چارچوب قوانين بین الملل صورت می‌گیرد.
اسد همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری میان دو کشور (روسیه و سوریه) برای بازسازی سوریه در زمینه‌های مختلف ادامه یابد.
ولادیمیر پوتین،  رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار آمادگی خود را برای کمک به عملیات‌های نظامی و سیاسی در سوریه اعلام و تأکید کرد با قدرت‌های بین المللی دیگر برای یافتن راه‌های دستیابی به حل سیاسی بحران همزمان با مبارزه با تروریسم تماس خواهد گرفت.
پوتین گفت در نهایت دستیابی به حل سیاسی طولانی‌مدت بر اساس عملیات سیاسی‌ای خواهد بود که تمام گروه‌های سیاسی دینی و قومی در آن شرکت کنند.
رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: حرف آخر را در این زمینه فقط باید ملت سوریه بزند. قطعاً سوریه، کشور دوست روسیه است و ما آماده‌ایم نه‌تنها در عملیات نظامی علیه تروریسم بلکه در عملیات سیاسی هم به این کشور کمک کنیم.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: