جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 26 مهر 1394     
تازه‌های گوگل برای اندروید

دنیای اقتصاد: اگر کاربر اندروید باشید حتما می‌دانید که به‌تازگی نسخه جدید اندروید با نام مارشملو عرضه شده است.
 
اندروید M یا همان مارشملو معجونی از ویژگی‌هایی است که هنوز از راه نرسیده محبوبیت چشمگیری بین کاربران پیدا کرده‌اند. شرکت گوگل در عرضه این نسخه از اندروید بخش عمده فعالیت خود را روی تجربه کاربر گذاشته است. طبق رسم همیشگی گوگل، این به‌روزرسانی جدید ابتدا برای گوشی‌های نکسوس عرضه شده که سرشناس‌ترین پرچمداران گوگل هستند. 
مدل‌های Nexus 5X و Nexus 6P اولین گوشی‌هایی بودند که به این سیستم‌عامل مجهز شدند و گوگل در مراسم رونمایی این دو گوشی همزمان به تعدادی از قابلیت‌های جالب توجه مارشملو هم اشاره کرد. اولین تلویزیون اندرویدی نیز که به‌روزرسانی اندروید مارشملو را دریافت کرده است Nexus Player نام دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه از سیستم‌عامل اندروید می‌پردازیم.
 
سرعت گوگل‌ناو
جذاب‌ترین قابلیتی که در این نسخه از اندروید به آن پرداخته شده، دستیار صوتی گوگل (Google now ) است که بسیار سریع‌تر از گذشته کار می‌کند. علاوه بر این، از این پس می‌توان برای کنترل ‌کردن برنامه‌ها نیز از این دستیار صوتی استفاده کرد. این دستیار اکنون می‌تواند میان اپلیکیشن‌های دستگاه بگردد و اطلاعاتی را که می‌خواهید به‌طور لحظه‌ای برایتان پیدا کند. حالا دیگر می‌توان با کمک صوت، گوگل‌ناو درخواست باز‌کردن برنامه‌ها را کرد. گوگل ناو نمایشگر شما را می‌خواند و به‌دنبال چیزهای جالب در آن می‌گردد. اگر در صفحه‌نمایش شما چیزی مربوط به یک مکان، رویداد یا شخص مشهوری پیدا کند، آن را در کادر کوچکی در پایین صفحه برایتان نشان می‌دهد یا مثلا اگر یکی از دوستانتان نام رستورانی را برایتان پیامک کند، اسم آنجا را می‌خواند و آدرسش را روی نقشه برایتان به نمایش درمی‌آورد. ویژگی Google now on tap در کنار دستیار صوتی گوگل ناو است که می‌تواند با یک کلیک اطلاعات متنی در اختیار شما بگذارد. با باهوش‌تر شدن حالا می‌توانید با فشار دادن و نگه داشتن دکمه هوم به یک سری اطلاعات متنی مبتنی با کاری که دارید انجام می‌دهید، دست پیدا کنید.
 
اجازه دسترسی اپلیکیشن‌ها
در نسخه‌های پیشین اندروید، کاربران مجبور بودند همه دسترسی‌های مورد نیاز نرم‌افزارها را هنگام نصب بپذیرند که در این صورت همواره امکان این هست که داده‌های کاربر در معرض خطر قرار بگیرد و این دقیقا یکی از راه‌هایی است که بدافزارها برای دستیابی به اطلاعات کاربر از آن استفاده می‌کنند؛ اما حالا در مارشملو شما می‌توانید هنگام نصب نرم‌افزارها سطح دسترسی را محدود کنید.
 
سیستم پرداخت android pay
گوگل خدمات پرداخت همراه خود را به منظور رقابت با apple pay و samsung pay باز طراحی کرده است. این ویژگی با استفاده از فناوری NFC تلفن همراه کار می‌کند. این سرویس به شما یک شماره حساب مجازی می‌دهد تا از حساب حقیقی شما در برابر سوء استفاده‌های احتمالی حفاظت کند.
 
حالت ذخیره انرژی 
یکی از نگرانی‌های همه ما این روزها تمام‌شدن شارژ موبایلمان است. به ویژه اینکه با پیشرفت تکنولوژی استفاده ما از دستگاه‌ها هم بیشتر شده و کار به جایی رسیده است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت گوشی ما یک روز دوام می‌آورد. حالا گوگل در این نسخه از سیستم‌عامل چاره‌ای برای این مشکل اندیشیده است. دوز (DOZE ) ویژگی جدیدی است که با استفاده از کاهش مصرف انرژی تلفن در حالت آماده به‌کار، سعی در بهبود این وضعیت دارد. درواقع حالت Doze تلفن همراه را به خواب عمیقی فرو‌می‌برد. این به آن معنا است که مصرف باتری گوشی، زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، به حداقل می‌رسد. گوگل ادعا می‌کند که این قابلیت طول عمر باتری نکسوس ۵ را ۳۰ درصد افزایش داده است.
در صورتی‌که گوشی شما برای مدتی طولانی بدون فعالیت بماند، اندروید، «رفرش‌»‌های برنامه‌های پس‌زمینه را غیرفعال می‌کند.
 
نمایش میزان مصرف باتری هر برنامه
سیستم‌عامل اندروید مارشملو ویژگی‌های بیشتری را برای مدیریت مصرف باتری در خود جای داده است.به این صورت که گوگل به سیستم‌عامل اندروید ۶ خود قابلیتی را افزوده که می‌تواند میزان مصرف برنامه‌ها از باتری گوشی یا تبلت اندرویدی شما را برحسب میلی‌آمپر بر ساعت نشان دهد.
اگر در نسخه‌های پیشین اندروید گوگل دقت کرده باشید، میزان مصرف برنامه‌ها از باتری دستگاه شما تنها برحسب درصد اعلام می‌شد؛ اگرچه این ویژگی برای اینکه کاربر بتواند برنامه‌های پرمصرف را از نظر شارژ باتری تشخیص دهد کافی است، اما با اعلام میزان مصرف برنامه‌ها از باتری برحسب میلی‌آمپر، باعث خواهد شد تا کاربران از میزان مصرف شارژ باتری برنامه، اطلاعات بیشتری
 داشته باشند.
 
کاربران به کمک این ویژگی، از انجام محاسبات ذهنی برای میزان مصرف شارژ باتری توسط برنامه‌ها رهایی پیدا خواهند کرد و همچنین باعث می‌شود تا کاربران بتوانند شارژ باتری دستگاه خود را در صورت کاهش، ارزیابی کنند. این ویژگی جذاب را تنها در آپدیت اندروید ۶ دریافت خواهید کرد.
 
پشتیبانی از usb نوع C
هر چند این تکنولوژی جدید است و دستگاه‌های زیادی از آن استفاده نمی‌کنند، اما این نکته برای طرفداران گوگل جای افتخار است که گوگل از تکنولوژی‌های جدید پشتیبانی می‌کند. با استفاده از usb نوع C از ویژگی شارژ سریع بهره خواهید برد و همچنین بدون دردسر می‌توانید آن را از هر جهتی وارد دستگاه کنید. گوگل ادعا می‌کند با استفاده از این تکنولوژی می‌توان از سرعتی ۳ تا ۵ برابر برای شارژ کردن دستگاه بهره برد.
 
مدیریت حافظه RAM
یک نرم‌افزار مدیریت رم جدید در منوی تنظیمات اندروید جدید وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد میانگین میزان استفاده از حافظه رم را در یک دوره زمانی ببیند. این دوره زمانی از ۳ ساعت تا یک روز را شامل می‌شود. این برنامه همچنین عملکرد دستگاه را رتبه‌بندی می‌کند و میزان حافظه رم آزاد را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید میزان استفاده نرم‌افزارها را از حافظه رم مشاهده کنید.
 
چرخش صفحه خانه
 پیش از اندروید L دستگاه‌های اندرویدی اجازه استفاده از صفحه خانه را در حالت افقی به کاربر نمی‌داد. حالا در اندروید M می‌توانید از تلفن‌تان در حالت افقی به خوبی حالت عمودی استفاده کنید.
 
قابلیت انتخاب آیکون‌های نوار وضعیت
درست است که این مورد ویژگی جدیدی نیست اما کمک جالب توجهی به بهبود تجربه کاربری کرده است. مارشملو به کاربر اجازه شخصی‌سازی آیکون‌های نوار وضعیت را می‌دهد، مثلا ممکن است کاربر نیاز داشته باشد همواره ببیند که آیا وای-فای یا بلوتوث دستگاه او روشن است یا نه اما برایش مهم نباشد که وضعیت زنگ هشدار را ببیند. بنابراین این ویژگی کمک می‌کند فضای مناسبی برای نمایش آیکون‌های مورد نیاز در نوار وضعیت داشته باشیم.
 
دسترسی به گزینه‌های شخصی‌سازی
یکی دیگر از ویژگی‌های جدید و جالب مارشملو System UI Tuner است که به صورت منوی محرمانه، دسترسی به تمام گزینه‌های شخصی‌سازی را مهیا می‌کند. قبلا این قابلیت در اندروید بدون دسترسی به روت غیرممکن بود. اگرچه اندروید بی‌نهایت شخصی‌سازی شده، اما اگر شما قصد بهبود آن را داشته باشید، با محدودیت‌های فرم ویر (Firmware) گوگل مواجه می‌شوید. البته این محدودیت تغییر چندانی در اندروید6 مارشملو نداشته اما اندروید 6 هم گزینه‌های شخصی‌سازی فراوانی دارد که قبلا نداشت. این گزینه‌ها، شامل توانایی تنظیم مجدد منو (Quick Setting) و همچنین حذف واضافه تایل‌ها، انتخاب نمایش درصد باتری در شاخص آن، قابلیت حذف آیکون‌های Status bar از جمله بلوتوث، Wi-fi ، زنگ هشدار و...
 
نحوه دسترسی به آن هم به این صورت است که ابتدا برای دسترسی به پنل Quick Settings از بالای صفحه نمایش به سمت پایین انگشت خود را بکشید. سپس ضربه بزنید و Setting cog را نگه دارید تا شروع به چرخیدن کند و پیامی مانند «تبریک! System UI tuner به تنظیمات اضافه شد» دریافت کنید.
 
پس از این مرحله Setting  را باز کنید و روی System UI tuner در پایین صفحه ضربه بزنید. زمانی که برای اولین بار وارد System UI tuner می‌شوید، مارشملو به شما هشدار می‌دهد که تنظیمات به صورت تجربی مهیا شده‌اند و در نسخه‌های آینده شاید تغییر داده یا حذف شوند. فقط روی «فهمیدم» ضربه بزنید. 
به طور کلی می‌توان گفت که گوگل در اندروید ۶ تمام تلاش خود را کرده است که در بسیاری از زمینه‌ها به ویژه در حوزه دستیار صوتی از رقیبان جلو بزند و با توجه به چیزی که دیده می‌شود می‌توان گفت که بعید هم نیست به هدف خود برسد و نه‌تنها به اپل برسد بلکه از آن جلو بزند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: