جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 22 خرداد 1393     
نشستی برای واکاوی حوادث اخیر اسکانیا

 
به گزارش شهرداری نیوز،تعدادی از مسئولان شهر و انتظامی و مسئولان شکر عقاب افشان به عنوان تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا دور هم جمع شدند تا ضمن بررسی حوادث اخیر ناشی از تصادفات اتوبوسهای اسکانیا و خصوصأ اتوبوسهای شهری و مرگ تعدادی از شهروندان آخرین شرایط تولیدات این شرکت را بررسی کنند. 

 

طی نشستی با حضور رحمت‌الله حافظی - نماینده مردم تهران در شورای شهر ، سرهنگ احمد رستمی - معاون فنی نیروی انتظامی کشور و نمایندگان و کارشناسانی از موسسه استاندارد کشور،شرکت عقاب افشان سمنان و... عوامل و دلایل موثر در حوادث اخیر ناشی از تصادفات اتوبوسهای اسکانیا و خصوصأ اتوبوسهای شهری و حادثه مرگ تعدادی از شهروندان در ماجرای واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در داخل شهر تهران مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت. 

مهندس منفردی نماینده و کارشناس استاندارد کشور ، شرکت عقاب افشان را یکی از با سابقه‌ترین شرکت های خودروساز کشور دانست که در ساخت اتوبوس توانایی بالایی دارد و گفت: همه محصولات عقاب افشان مشمول استاندارد اجباری بوده و استاندارد ایران نیز هیچگونه مجوزی برای محصولات این شرکت صادر نکرده مگر اینکه تمام استانداردهای اجباری را رعایت کرده باشد. 

وی با بیان اینکه باید مجموعه استانداردها را بعنوان یک بسته و پکیج ارزیابی کرد،افزود: استاندارد های خودرو ایران 51+1 مورد است که همه آنها مشمول همه خودروها نمی‌شود. البته حدود 32 مورد از این استانداردها مشمول برخی خودروها و از جمله اتوبوسهای اسکانیا می شود و مابقی عمدتأ هرکدام به برخی خودروها اختصاص دارند.

 

استاندارد "ثبات و واژگونی" از امسال اعمال می‌شود 

وی با اشاره به ماجرای واژگونی یک اتوبوس شهری در تهران و مرگ تعداد زیادی از هموطنانمان در این حادثه ناگوار خاطرنشان کرد: متأسفانه پیش از این استانداردی پیرامون واژگونی وجود نداشته و با توجه به احساس نیازی که می شد بحث، استاندارد ثبات یا واژگونی جایگزین برخی استانداردهای پیشین شد و از امسال این مورد استاندارد نیز به همه شرکت های خودروساز کشور ابلاغ و از امسال اعمال می شود. ضمن اینکه شرکت عقاب افشان سمنان نیز از قبل پیگیر دریافت و اخذ این استاندارد بود و به زودی مجوز این استاندارد نیز برای آن صادر می شود.

 

استانداردهای اروپایی «یورو» جایگزین استانداردهای امریکا می شود 

وی به تغییر برخی استانداردهای اجباری در ایران اشاره کرد و افزود: تا کنون استانداردهای ملی کشور برگرفته از برخی استانداردهای خودرو سازی در امریکا بود و از همین رو به علت وقوع حوادث اخیر بحث جایگزینی استاندارد های اروپایی «یورو» به جای استاندارد های امریکا در ایران شد. 

منفردی با اشاره به ماجرای مرگ شماری از شهروندان تهرانی در واژگونی یک دستگاه اتوبوس شهری در این شهر به شکستن شیشه های اتوبوس و پرت شدن مسافران این خط واحد اشاره کرد و گفت: استاندارد شیشه های خودرو یکی از مواردی است که در همه گروههای خودرویی کشور لحاظ می شود. البته در بحث ضخامت و ابعاد شیشه الزاماتی مشخص نشده است.

 

شیشه اتوبوس‌های اسکانیا دارای پروانه استاندارد است 

این کارشناس استاندارد ایران اضافه کرد: شیشه اتوبوس‌های اسکانیا تولید داخل است و محصول شرکت شیشه کویر است که دارای پروانه استاندارد است. 

همچنین مهندس یگانه یکی دیگر از کارشناسان و نماینده سازمان استاندارد در این نشست، نگرش سازمان استاندارد ایران به استانداردها را نگرشی به روز ارزیابی کرد و افزود: استاندارد ایران برای اینکه مانع طراحی های جدید نشود معمولأ به جزئیاتی نظیر ابعاد شیشه و یا ضخامت باک سوخت وارد نمی شود و اصولأ استانداردی برای آنها تعریف نشده است. 

در ادامه سرهنگ احمد رستمی - معاون فنی و مهندسی خدمات ترافیک ناجا، با ادعان به اینکه، سازه یکی از مهمترین ارکان هر خودرویی است اظهار کرد: محصولات این شرکت و خصوصأ اتوبوس حاصل تلاش و زحمت مجموعه پرسنل است و لذا باید بیشترین تلاش و حساسیت در سازه و اتاق آن لحاظ شود. 

وی با شاره به حساسیت نیروی انتظامی و رعایت استانداردها و ایمنی خودروها، یادآور شد: همین حساسیت ها در سال های اخیر باعث کاهش چشمگیر تلفات جاده ای در کشور شده و از مرگ سالانه 27 هزار نفر در حوادث جاده ای، میزان تلفات به حدود 18 هزار نفر رسیده است و بی تردید حساسیت پلیس و رصد وضعیت تصادفات و سوانح رانندگی عامل موثری در کاهش تلفات بوده است. 

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون حساسیت بالا در اتوبوس های اسکانیا و پرداختن به همه سوانح آن در روزنامه‌ها و خبرگزاری ها تصریح کرد: پلیس فارغ از آنچه که گاه بصورت افراطی در مطبوعات به آن پرداخته می شود در همه حوادث ورود پیدا می کند.پلیس نگاه کارشناسی به موضوع دارد چنانچه در ماجرای آتش گرفتن خودروهای پژو و یا حوادث اخیر محصولات اسکانیا پیگیری جدی کرده و اصل را بر پیشگیری از وقوع حوادث مشابه قرار داده است.

 

اتوبوس‌های اسکانیا دچار حریق شده تولیدات قبلی عقاب افشانند 

معاون فنی ناجا، با بیان اینکه عمده اتوبوس‌های اسکانیا که دچار حریق شده و یا به دلایل دیگری به مرگ برخی شهروندان در تصادفات جاده‌ای شده‌اند، از محصولات قبلی شرکت عقاب افشان هستند و عمدتأ در سالهای 88 تا 90 ساخته شده‌اند،خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم در بررسی اتوبوس‌های اسکانیا به این نکته توجه کرده و هم اتوبوسهای تولید شده تا سال 90 و91 را مورد واکاوی قرار دهیم و هم محصولات جدید اسکانیا که در ساخت آنها به استانداردهای بیشتری توجه شده است، چرا که ممکن است برخی از تولیدات پیشین در چرخه ترافیک کشور منجر به حوادث ناگوار دیگری شبیه حادثه بزرگراه آزادگان تهران و یا حادثه دلخراش تهران - قم شود. 

سرهنگ رستمی ادامه داد: در این حوادث برخی تلفات به خاطر وضعیت درب خروجی و یا گیر افتادن مسافران در بین صندلی ها و یا به دلایل دیگری ،حادث شده و لذا بحث بررسی هرکدام از این سوانح متفاوت و پیچیده است. 

وی توجه به این دلایل را مهم دانست و افزود: توجه به سازه و ساختمان خودروهایی که شماره‌گذاری شده و به جاده های کشور وارد می شوند وظیفه ذاتی پلیس بوده و کنترل ترافیک و ورود به تصادفات و سوانح جاده ای به عهده کارشناسان نیروی انتظامی است و لذا توجه به این نظرات ضروری است.

 

معاون فنی ناجا: وجود استاندارد را نفی نمی‌کنیم 

معاون فنی ناجا، با بیان اینکه ما وجود استاندارد را نفی نمی کنیم و خواهان استقلال استاندارد هستیم،افزود: نیروی انتظامی از سال84به بحث ضرورت استادرد بودن خودروها ورود پیدا کرده و واقعیت این است که ما در استاندارد عقب هستیم و نیازمند تحول در این بخش هستیم. 

وی گفت: تولیدکنندگان نباید به استانداردها بسنده کنند و باید اصول ایمنی را ارتقاء دهند. 

این مقام انتظامی ادامه داد: برخی ایرادات خودروها بعد از ورود خودرو به جاده ها و روی دادن حوادث خود را نشان می دهند، اظهار کرد: انتظار می رود که تولیدکنندگان با شناسایی این معضل ها به رفع آنها همت بگمارند. 

همچنین مهندس ترابی - مدیر شرکت عقاب افشان به ملزم بودن شرکت های سازنده به استانداردهای تعریف شده از سوی موسسه استاندارد اشاره کرد و گفت: بدیهی است که هر شرکت و تولید کننده خودرویی ملزم به رعایت کلیه ضوابط و قوانین اعلام شده از سوی سازمان استاندارد است اما نمی توان از تولید کننده انتظار داشت که الزاماتی فراتر از آنچه سازمان استاندارد از او خواسته را رعایت کند. 

وی با انتقاد از نگاه غیر کارشناسی به سازمان استاندارد یاد آور شد: استاندارد چکیده دانش فنی هر کشوری است و در مجموعه آن می بایست همه گروهای علمی,دانشگاهی ،تجربی، انتظامی و... حضور داشته باشند. 

مدیر شرکت عقاب افشان ادامه داد: اگر قرار است در این موسسه و ضوابط بازنگری صورت گیرد باید یک مرجع مشخص وجود داشته باشد که در آن همه دیدگاهها از پلیس و مراکز دانشگاهی گرفته تا دیدگاه سازنده و راننده و... تجمیع و چکیده آن دیدگاهها معیار استانداردها قرار گیرد.

 

نباید انتظاری فراتر از ضوابط استاندارد از تولیدکننده داشت 

وی بابیان اینکه نمیتوان انتظاری فراتر از ضوابط استاندارد از تولید کننده داشت، تصریح کرد: این انتظار که تولیدکننده پاسخگوی آنچه باشد که در ضوابط قانونی نیامده انتظار درستی نیست.

 

گناه استاندارد کمتر از اسکانیا نیست 

همچنین دکتر هراتی از مدرسان دانشگاه که به عنوان کارشناس نیروی انتظامی در این نشست حضور یافته بود، با بیان اینکه گناه استاندارد کمتر از اسکانیا نیست،گفت: واقعیت این است که ما از نظر زیرساخت ها پیشرفت کرده ایم اما از حیث قوانین و نظارت ها رشدی نداشته ایم چرا که زمانی که نظارت و بازرسی های عریض و طویل و استانداردی در کشور وجود نداشت محصولاتی نظیر پیکان می ساختیم که از نظر ایمنی از برخی محصولات امروزی نظیر پراید ایمن تر بود.

 

شرکت عقاب بر اساس مستندات و استانداردهای ابلاغی عمل کرده 

وی با بیان اینکه واقعیت این است که شرکت عقاب بر اساس مستندات و استانداردهای ابلاغی عمل کرده است،ادامه داد: چیزی که اتفاق افتاده این است که امروز همان سازمان ناظر که مستندات و قوانین را از شرکت عقاب مطالبه می‌کرده می‌گوید فلان بخش بعهده ما است و فلان بخش نیست.یعنی الان ما شاهدیم که ایمنی و استاندارد از هم منفک می شود درحالی که اینگونه نباید باشد. 

هراتی با بیان اینکه متاسفانه استانداردی که به تولیدکننده مجوز داده امروز از تولیدکننده حمایت نمی کند، افزود: امروز مردم بی‌اعتماد شده اند و از خود سوال می کنند که اگر این محصول دارای پروانه استاندارد است چرا فاقد استانداردهای لازم است.مردم باور دارند که یا استاندارد اشتباه کرده و یا قوانین را نادیده گرفته است. 

این کارشناس ناجا،با بیان اینکه بهانه سازمان استاندارد این است که نیرو و امکانات کافی ندارد،اظهار کرد: واقعیت این است که تاوان این بی توجهی و اشتباهات را مصرف کننده ها باید بدهند.چرا در استاندارد به جزییاتی نظیر شیشه و ابعاد آن یا ضخامت باک و مسائلی از این دست توجه نشده و بطور کلی سازمان استاندارد به آنها ورود پیدا نکرده است. 

وی به برخی اشکالات روند صدور پروانه استاندارد در کشور اشاره و تصریح کرد: بطور مثال یک واحد تولیدی در هر کجای کشور ممکن است یک صندلی را که تولید کشوری مثل آلمان است به استاندارد بدهد و پروانه استاندارد اخذ کند و در ادامه از تولیدات دیگری در محصولات خود استفاده کند و این اتفاقی است که متاسفانه در استاندارد می افتد. 

دور زدن استاندارد راحت است 

وجود نشان استاندارد برای اطمینان کردن به یک محصول کافی نیست 

وی با بیان اینکه تولیدکننده به سادگی می تواند نمونه خوب خود را برای دریافت نشان استاندارد ارایه دهد و بعد در محصول خود چیز دیگری تولید کند، گفت: وجود نشان استاندارد برای اطمینان کردن به یک محصول کافی نیست چرا که دور زدن موسسه استاندارد کار راحتی است. 

نماینده استاندارد: نباید به دنبال متهم کردن همدیگر باشیم 

منتفی کردن استانداد کارشناسی شده نیست 

در ادامه حیدری معاون اداره کل استاندارد استان سمنان با طرح این سوال که آیا پلیس که به فردی گواهینامه می دهد تضمینی وجود دارد که آن فرد دیگر مرتکب خلاف قانون نشود؟، اذعان کرد: استاندارد امکان آزمون همه محصولات تولیدی را ندارد. 

همچنین یگانه دیگر کارشناس سازمان استاندارد ایران گفت: این نگرش که یک سازمان نظیر استاندارد که بیش از 60سال تجربه در این زمینه را دارد کلا منتفی بدانیم نگرش درست و کارشناسانه‌ای نیست. 

این نماینده سازمان استاندارد در این نشست افزود: موسسه استاندارد از سال 38 در ایران راه اندازی شده و آنچه که در این قریب 60سال بدست آورده و در آزمایشگاهها و در روند کاری خود به آن رسیده را نباید منتفی دانست چرا که این کم لطفی در حق سازمانی با سابقه است.ما نباید به دنبال متهم کردن همدیگر باشیم باید نگاه و نظرات کارشناسی شده باشد.نمی شود که سازمانی که مرجع رسمی و قانونی است را تعطیل شده دانست و در مورد همه موارد اظهارنظر غیرکارشناسی کرد. 

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: