جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 19 مهر 1394     
آمار جديدي كه قائم مقام سازمان ترافيك از آلایندگي موتورسيكلت ‌ها اعلام كرد:
يك موتورسيكلت روزي يك و نيم كيلوگرم مونوكسيد كربن توليد مي ‌كند!

آلودگي موتورسيكلت 6 برابر خودروي يورو 3 و 15 برابر خودروي يورو 4 است

به گزارش گروه حمل و نقل و ترایفک شهری شهرداری نیوز،قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با استناد به گزارش پروژه مميزي مصرف سوخت و انتشار آلايندگي ناوگان حمل و نقل شهر تهران كه نتايج آن اخيراً منتشر شده، گفت: بر اساس اطلاعات اين گزارش، انتشار آلايندگي عمده خودروهاي ناوگان، چه در تست عملكرد محیط واقعي و چه در تست محیط آزمايشگاهي، بالاتر از حد استاندارد يورو 2 است.

مهندس پوريا محمديان افزود: بنا بر اين گزارش، انتشار مونوكسيد كربن تمامي موتورسيكلت ها، خارج از محدوده استاندارد يورو 2 و یورو 3 است، به نحوي كه ميزان انتشار كلي مونوكسيد كربن موتورسيكلت ها 15 گرم در هر كيلومتر پيمايش است و به عبارتی، یک موتورسيكلت با 100 كيلومتر پيمايش در روز، يك و نيم كيلوگرم مونوكسيد كربن توليد مي كند و به این ترتیب، هر روز 1500 گرم از اين آلاينده سمی را وارد ریه مردم تهران مي نماید.

وي با اشاره به اين كه اين در حالي است كه يك خودروي يورو 3، تنها دو و نيم گرم در هر كيلومتر پيمايش و يك خودروي يورو 4 نیز تنها يك گرم در هر كيلومتر پيمايش، مونوكسيد كربن منتشر مي كنند، اظهار كرد: به عبارتي، ميزان انتشار كلي مونوكسيد كربن موتورسيكلت، 6 برابر يك خودروي يورو 3 و 15 برابر يك خودروي يورو 4 است.

مهندس محمديان با بيان اين كه در اين پروژه، علاوه بر تعيين ضرايب كلي ميزان مصرف سوخت و انتشار آلايندگي موتورسيلكت ها، نسبت به بررسی مشابهی در خصوص خودروهاي سواري بنزين سوز و گازسوز اعم از شخصي و تاكسي نيز اقدام شده، تصريح كرد: تعيين مدل رياضي مصرف سوخت و انتشار آلايندگي خودروهاي سواري و موتورسيكلت‌ها از ديگر نتايج پروژه مذكور است.

وي با اعلام اين كه در اين پروژه، ميزان مصرف سوخت و انتشار آلايندگي خودروهاي سواري در دو حالت محیط واقعي و محیط آزمايشگاهي مورد مقايسه قرار گرفته اند، تأكيد كرد: طراحي نرم افزار محاسبه مصرف سوخت و انتشار آلايندگي خودروهاي سواري و موتورسيكلت ها، نتیجه بعدي پروژه مذكور محسوب مي شود.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان با تأكيد بر اين كه پروژه مميزي مصرف سوخت و انتشار آلايندگي ناوگان حمل و نقل شهر تهران از سوي واحد بهينه سازي انرژي بخش حمل و نقل شركت بهينه سازي مصرف سوخت انجام شده،‌ خاطرنشان كرد: در اجراي پروژه فوق، شركت كنترل كيفيت هواي تهران و هسته پژوهشي سوخت، احتراق و آلايندگي دانشگاه صنعتي شريف همكاري داشته اند.

گفتني است مونوكسيد كربن (Carbon monoxide) با فرمول شيمايي CO، گازي است كه بر اثر سوختن ناقص كربن به وجود مي آيد. این گاز بسيار سمي است و چون رنگ و بوي خاصي ندارد، به آن قائل نامریي مي گويند.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: