جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 22 خرداد 1393     
حضور شهردار تهران در همایش «شهریار شهر من باش»

 

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران صبح دیروز درگردهمایی جوانان عضو خانه شهریاران جوان با عنوان«شهریار شهرمن باش»که درمحل سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد،ضمن تبریک اعیاد شعبانیه ومیلاد منجی عالم بشریت (عج)،گفت:امیدوارم همه ما جزو منتظران واقعی آن حضرت محسوب شویم و فهم ما از انتظار این باشد که در زندگی خود یک صالح مصلح باشیم. برای من باعث افتخار است تا در هفته ای که به نام و یاد جوان است، در جمع شما خواهران وبرادرن توفیق حضوریافته ام.

محمدباقرقالیباف در این مراسم اظهارکرد: هر زمانی که با جوانان صحبت کرده ام، حرف من این بوده است که بنده امروز مدیون انقلاب، نظام، امام (ره) ، شهدا و مردم هستم؛ از این جهت که انقلاب اسلامی این فرصت را به بنده به عنوان یک شهروند داده است - البته در آن زمان حرف از شهروند و این مسایل نبود - اما بنده به عنوان جوانی که گمنام و بی نام و نشان در یک روستای این کشور زندگی می کردم که هیچ قدرت، ثروت، حمایت و رانتی وجود نداشت. اما انقلاب، نظام و شهدا این فرصت را فراهم کردند تا امروز اینجا باشم و پشت این تریبون با شما صحبت کنم. از این رو خودم را برای جبران این نعمت الهی مدیون شما جونان می دانم تا بتوانیم این فرصت را برای جوانان دهه 70 و 80 فراهم کنیم؛ از این منظر امروز در خدمت شما عزیزان هستم.

دکتر قالیباف در ادامه تاکید کرد: اینگونه مشهور است که در معاد نیز که انسان ها برانگیخته می شوند و به بهشت می آیند، در آنجا هم به صورت جوانی حضور پیدا می کنند. از این رو معلوم است که جوانی مهم ترین مقطع زندگی هر انسانی است که در این دنیای مادی زندگی می کند؛ شاید علت آن نیز به خاطر آن خلوص و آرمان گرایی باشد که در جوانان بوده، هست و در همه نسل ها خواهد بود.

وی افزود: خوشا به حال انسان هایی که در بقیه امور خود نیز این خلوص نفس و آرمان گرایی را همچنان حفظ می کنند و هیچ لحظه ای طلایی تر از این برای جامعه نیست که همین روحیه آرمان گرایی و خلوص، با منفعت عمومی پیوند بخورد. به نظر من وقتی این پیوند ایجاد شد، جامعه به سمت مسیر درست، صحیح و پر شتاب خود برای رشد و تعالی حرکت می کند.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: اجازه دهید این انتقاد را به خودم داشته باشم، متاسفانه در ده های بعدی انقلاب بزرگ ترین ضعف و غفلت ما مسئولان و مدیران این بود که عملکرد ما بی توجهی به جوانان جامعه بود. متاسفانه این غفلت بزرگی بود که اتفاق افتاد. به دهه اول انقلاب برگردید و ببینید که سن مدیران جامعه چه چقدر بوده است؟ همان انقلاب را امروز نگاه کنید و ببینید مدیران امروز در چه سنی هستند؟ وقتی من در سن 20 سالگی بودم، یک فرد 50 ساله را می دیدم و می خواستم به او مسئولیت بدهم، می گفتم که یک انسان 50 ساله کار و تلاش خود را کرده است. حالا این ادبیات را می شنویم که من به عنوان یک فرد 53 ساله، جوان خطاب می شوم. این در حالی است که این ادبیات درستی نیست. وقتی که دوره پیری از 50 تا 80 سالگی آغاز می شود، ممکن است ما دهه اول پیری را طی کنیم، اما نباید بگوییم جوان هستیم. 

وی در ادامه ابراز داشت: این یک بحث سیاسی و یا بحث متعلق به این زمان نیز نیست؛ این موضوع چالش بزرگ امروز جامعه ما است. جامعه ما نه تنها در کلیت جمعیت به سمت پیری حرکت می کند، بلکه متاسفانه در حوزه مدیریتی نیز همین مسیر را طی می کنیم و به نظر می رسد در حوزه جوانان باید به این دو موضوع و آسیب مهم توجه داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: ما از یک منظر باید به جوان گرایی توجه کنیم از یک منظر جوان محوری را مد نظر قرار دهیم. منظورم از توجه به جوان گرایی به این معنی است که افرادی مثل بنده که مدیر هستیم و مسئولیت داریم، درک درستی از نیازها و خواسته های جوانان داشته باشیم. به عنوان نمونه وقتی ما در سن 20 سالگی بودیم، می گفتیم کاری از دست افراد 50 ساله بر نمی آید، این در حالی است که این نگاه درستی نیست و از یک منظر بر آن اشکال وارد است. علاوه بر این وقتی امروز در سن 50 سالگی ایستاده ایم و جوان 20 ساله را می بینیم، به او اعتماد لازم را نمی کنیم. این در حالی است که هر دو این نگاه ها دچار اشکال است.

وی افزود: وقتی می گوییم جوان گرایی باید درک درستی از نیازها و خواسته های یک جوان به طور دقیق داشته باشیم. منظورم از جوان محوری این است که فرصت لازم برای ایجاد امید، نشاط، تحرک، پویایی و خلاقیتی که در جوانان است را فراهم کرده و این میدان را باز کنیم. در ادوار گذشته متاسفانه گاهی اوقات با جوان گرایی در مقابل شایسته سالاری ایستادیم. منظور از جوان گرایی این نیست که شایسته سالاری را زیر پا بگذاریم بلکه باید بتوانیم این نیروی جوانی، امید و نشاط را با خرد و تجربه به درستی پیوند دهیم و جامعه را پیش ببریم. اگر اینگونه عمل نکنیم از یک نیروی سرشاری که آثارش را دیده ایم، غفلت کرده ایم. 

شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: انصافا انقلاب را جوانان انجام دادند و دفاع مقدس را جوانان اداره کردند. حدود 70 درصد شهدای جنگ زیر 24 سال سن داشتند. امروز نیز اگر پیشرفت علمی پیدا کردیم به این دلیل است که در دهه 80 نیز می بینیم که درحوزه علم و دانش نیز جوانان پیشتاز هستند. به عنوان نمونه سن متوسط مهندسانی که پل صدر را طراحی کردند و ساختند 33 سال بوده است. بنابر این با شجاعت آن ها ما مدیران نیز جرات کردیم که پای چنین پروژه ای بایستیم. امروز در هر بخشی از پیشرفت علمی را که نگاه کنید، جای جوانان وجود دارد.

وی در ادامه عنوان داشت: نکته ای که درباره خودم و مسئولان وجود دارد این است که ما باید مطمئن باشیم جوانان به ما اعتماد دارند، به شرطی که ما به جوانان خود اعتماد کنیم و اطمینان داشته باشیم. به شما جوانان عزیز نیز عرض می کنم که هرگز باورتان را به تغییر در زندگی خودتان، جامعه ای که در آن زندگی می کنیم و در جهان از دست ندهید. شما هستید که می توانید محور هر تغییری به سمت رشد و تعالی باشید.

 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: