جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 مهر 1394     
چگونه از سرقت موبایل یا تبلتمان جلوگیری کنیم؟

آی تی رسان: وسایل الکترونیکی همراه خود را کمتر در معرض دید قرار دهید تا احتمال اینکه قربانی یک سرقت دیگر باشید را به حداقل برسانید. البته قصد داریم تا در مقاله زیر با روش پاک کردن اطلاعات مهم از راه دور شما را آشنا کنیم.

مطمئنا پس از خواندن آمارهای ارایه شده در این مقاله، متعجب خواهید شد و البته شاید هم کمی احساس دلگرمی کنید زیرا خواهید فهمید که شما تنها قربانی سرقت نیستید و روزانه تعداد زیادی تلفن همراه یا گم می‌شود یا به سرقت می‌رود.

بر طبق گزارش‌های ارایه شده از تحقیقی که اخیرا درماه آوریل، توسط مرکز تحقیقات پیو صورت گرفته است، 45 درصد از افراد بین 18 تا 24 سال حداقل یک‌بار قربانی سرقت یا گم شدن تلفن همراه بوده‌اند. پس اگر شما 25 سال سن دارید حتما یک‌بار گوشی خود را از دست داده‌اید.

گزارش‌های ارایه شده توسط کشمیر هیل که در سایت Forbes.com منتشر شده بود نتایج جالب دیگری را نشان می‌داد که از هر 10 نفر کاربر بین 35 تا 54 سال، 3 نفر تلفن خود را به دلایل جا گذاشتن یا به سرقت رفتن از دست می‌دهند (پس خیلی احساس تنهایی نکنید!

البته عجیب نیست که چرا امروزه تلفن‌های هوشمند هدف جذابی برای سرقت هستند. به هر حال همان‌طور که همه می‌دانیم تلفن‌های امروزی کامپیوترهای تمام عیار پرتابلی هستند که در واقع حامل اطلاعات مهمی چون: رمزهای عبور، شماره تلفن، اسناد، تاریخچه مرور صفحات وب و خیلی چیزهای دیگر می‌باشند.

پس واقعا چه چیزی با ارزش‌تر از دزدیدن این همه اطلاعات آن هم در یک چشم به هم زدن؟!البته دلیل مهم‌تر دیگری برای دزدیده شدن این دستگاها وجود دارد و آن‌هم قابلیت دوباره برنامه ریزی شدن و فروش مجدد آن‌هاست. البته بسیاری از پراتورهای امروزی فروش مجدد تلفن همراه را در صورتی که بلافاصله بعد از سرقت گزارش داده شود مشکل‌تر می‌کنند.

به نظر شما بهتر نیست تا پیش از هر عملی بعد از سرقت، به فکر پیشگیری باشیم؟ یعنی سیاست پیشگیری بهتر از درمان را پیش بگیریم؟ در زیر درباره روش‌های کاهش احتمال به سرقت رفتن تلفن همراهتان صحبت خواهیم کرد و پس از آن سراغ نوش دارو پس از مرگ سهراب می‌رویم!تا جایی که امکان دارد در مکان‌های عمومی از تلفنتان کمتر استفاده کنید!

موارد زیادی را می‌شناسم که هنگام انتظار در صف اتوبوس، وقتی مشغول استفاده از دستگاهشان بوده‌اند مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

پس تلاش کنید تا زمانی که سوار اتوبوس نشده‌اید تلفن را از کیف یا جیبتان در نیاورید (البته اگر شانس بیاورید و در اتوبوس توسط جیب برها محاصره نشوید!). دانش آموزان باید بدانند که خطر به سرقت رفتن دستگاه‌های الکترونیکیشان در کتابخانه، کافی شاپ، رستوران و یا زمان استفاده از وسایل نقلیه عمومی(زمان پیاده و یا سوار شدن به تاکسی، اتوبوس یا مترو) بسیار زیاد است. پس کاملا به اطراف خود آگاه باشید و بدانید که هر چه وسیله‌تان کمتر در معرض دید باشد، خطر احتمالی به سرقت رفتن آن نیز کمتر خواهد بود.

گوشی، لپ تاپ، نوت‌بوک و تبلتتان را بی توجه در مکان‌های مختلف رها نکنید. بهتر است برای جلوگیری از دزدی دستگاه خود را در جیب، کیف دستی، کوله پشتی یا هر جایی به دور از چشم قرار دهید. هنگام ترک ماشین نیز وسیله الکترونیکی را در جایی درون ماشین به دور از دید بگذارید. قرار نیست هر جا که می‌روید دستگاه گرانقیمتتان همراهتان باشد.

 پس تلاش کنید جز در موارد لازم دستگاه را همه جا با خود نبرید و برای موارد غیر ضروری می‌توانید از تلفن‌های مدل پایین‌تر استفاده کنید.چه کنیم تا از پیامدهای منفی بعد از دزدیده شدن گوشی خود بکاهیم؟

اخیرا برنامه‌هایی برای برایiOS (Find my iPhone)، اندروید، بلک بری و دیگر موبایل‌ها ارایه شده‌اند که اجازه می‌دهند از راه دور اطلاعات مهم گوشی خودرا پاک کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که موبایل یا تبلت خود را رجیستر کنید.

پس از اینکه از طریق برنامه‌های ردیابی بالا از محل گوشی مطلع شدید، نوبت پس گرفتن آن است. برای اینکه کسی که گوشی شما را یافته راحت‌تر بتواند آن‌را در اختیارتان قرار دهد (این برای مواردی است که گوشی گم شده)، اطلاعات تماس خود را روی والپیپر قرار دهید تا یابنده بدون نیاز به وارد کردن کد بتواند به شما دسترسی داشته باشد.

راحت ترین روش برای قرار دادن اطلاعات تماس روی عکس پس زمینه، نوشتن آدرس ایمیل روی یک کاغذ و عکس گرفتن از آن و سپس انتخاب تصویر به عنوان والپیپر می‌باشد.از نوشتن هر گونه آدرس فیزیکی مثل نشانی منزل یا شماره تلفن خانه بپرهیزید. چون دراین صورت امکان دارد مورد سواستفاده سارق قرار بگیرید و اوضاع خراب‌تر از آنچه که هست شود!

حالا که محل دستگاه خود را می‌دانید زمان تصمیم گیری برای قفل یا پاک کردن اطلاعات درون آن است. اگر تصمیم به پاک کردن اطلاعات دارید باید جز آن‌دسته از افراد باشید که از اطلاعات مهم درون دستگاه خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اند تا در صورت یافتن آن یا تهیه دستگاهی دیگر، از این بکاپ برای بازگرداندن اطلاعات مهمتان استفاده کنید.پلیس و اپراتور سیم کارت را از دزدی مطلع کنید

با صرف نظر از هر تصمیمی مبنی بر قفل کردن یا از بین بردن اطلاعات دستگاه، خبر گم شدن یا به سرقت رفتن دستگاه را به اپراتور مربوطه اطلاع دهید و تلاش کنید در اسرع وقت پلیس را در جریان بگذارید (البته در صورتی که از شماره سریال دستگاه با خبر باشید).


با استفاده از برنامه‌های مختلف ردیابی، به محض استفاده از دستگاه، تصویری از سارق به صورت خودکار برای شما ای‌میل می‌شود و شاید این وضعیت به گیر افتادن او بیانجامد، اما احتمال دوباره پس‌گیری دستگاهتان خیلی اندک است!

از طریق نگاه کردن به پشت جعبه، رفتن به مسیر Setting>General>About و زمان اتصال دستگاه به کامپیوتر از طریق بخش iTunes Summary می‌توانید از شماره سریال دستگاه مطلع شوید.
به غیر از شماره سریال بهتر است شماره شناسایی بین المللی تجهیزات موبایل (IMEI) را نیز نزد خود نگاه دارید. برای دسترسی به این شماره مانند شماره سریال به مسیر بالا رفته و آن‌را یادداشت کنید.

همچنین این شماره در بعضی از مدل‌های آی‌فون و آی‌پد در پشت دستگاه و قسمت داخلی قابل رویت است. به هر حال برای اطمینان از روش دسترسی به این شماره، سری به سایت پشتیبانی اپل بزنید و از محل قرار گیری آن در مدل های مختف آگاه شوید.


راه دیگر دسترسی به اطلاعات منحصر به فرد گوشی، فشردن دکمه‌های Home و Sleep/Wake به طور همزمان در پنجرهAbout است. این کار سبب می‌شود تصویری شامل اطلاعات لازم در گوشی شما ذخیره شود و پس از آن می‌توانید تصویر را به آدرس ای‌میل خود بفرستید و اطلاعات مربوطه را برای روز مبادا نزد خودتان نگاه دارید.

اگر بتوانید از طریق بکاپ گرفتن اطلاعات خودرا نجات دهید و یا ازطریق از بین بردن آن‌ها از راه دور، اجازه سو استفاده را به سارق ندهید، تنها ضرری که می‌کنید از دست دادن سخت‌افزاری گرانقیمت (دستگاه هوشمندتان) است که به هر حال بعد از مدتی قابل جبران است اما خدا نیاورد روزی را که اطلاعات مهم‌تان دست آدم نامطمئن بیفتد



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: