جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 21 خرداد 1393     
میر باقری: مذاکره با آمریکا تابو نیست

 ایرنا: کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی با بیان اینکه مذاکره با آمریکا تابو نیست، گفت:این گفت و گو ها می تواند به رفع چالش های هسته ای کمک کند.

 
«سیدعلی میرباقری» روز سه شنبه اظهار داشت: گفت و گوهای دوجانبه و چندجانبه در حاشیه مذاکرات مهم و حساس در روندهای بین المللی امری مرسوم و رایج است و مساله جدیدی نیست.
 
وی به مذاکرات ایران و آمریکا که در ژنو سوئیس در حال برگزاری است، اشاره کرد و گفت: آنچه که قرار است انجام شود در عرف بین الملل مساله ای عادی است اما به خاطر اختلافات ریشه دار و عمیق این دو کشور طی سال های گذشته مذاکرات رودروی این کشورها دارای اهمیت شده است.
 
به گفته این استاد دانشگاه، البته پیش از این ایران و آمریکا در گذشته هم چه به صورت رسمی و غیررسمی درباره مسائل منطقه ای مثل افغانستان و عراق گفت و گو و تبادل نظر کرده بودند.
 
میرباقری با بیان اینکه مذاکره با آمریکا تابو نیست،عنوان کرد: در صدراسلام نیز حضرت محمد(ص) بارها با کفار مذاکره مستقیم داشت و حتی قرارداد مکتوب نیز امضا کرد.
 
وی عنوان کرد: نکته مهم این مذاکرات این است که گفت وگوهای رودرو و بی واسطه با طرف آمریکایی می تواند به رفع چالش های پرونده هسته ای کمک کند؛علاوه بر این می تواند بسیاری مسائل دیگر را نیز بر طرف کند.
 
این کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه ای کاش این مذاکرات زودتر انجام می شد، گفت:همه ما می دانیم که این آمریکایی ها بوده اند که درباره فعالیت های هسته ای ایران حساسیت نشان داده اند و گره هایی در پرونده ایجاد کردند.
 
میرباقری در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما می توان انتظار حسن نیت از طرف آمریکایی داشت، گفت: امروز جنگ ها در دنیا جنگ های سیاسی و در راستای حفظ چارچوب منافع ملی است و همه کشورها تلاش می کنند از شیوه های مختلف درجهت تامین منافع ملی خود استفاده کنند.
 
وی افزود: به طور قطع نمی توانیم انتظار داشته باشیم در مذاکرات هسته ای و رودرو با آمریکا، آنها حسن نیت داشته باشند. آمریکایی ها حتما به دنبال حاکم کردن ارزش ها وخواسته های خود بر جهان و به ویژه در رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
میرباقری تاکید کرد: با وجود اینکه ما به طرف آمریکایی اعتماد نداریم اما اینکه مذاکره نکنیم غلط است چرا که هنر دیپلماسی و قدرت روابط بین الملل در این است که در جنگ های سیاسی و از میان مذاکرات و رایزنی های مختلف، منافع ملی را حاکم کند.
 
این کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: علاوه برا ین در هر مذاکرات منطقی باید تلاش کرد نقاط مشترک منافع دو طرف برسیم و گفت وگوها را به سمت نتیجه برد - برد پیش ببریم.
 
وی افزود: به نظرم اینکه انتظار داشته باشیم یکی از طرف ها مجبور است به دیگری باج دهد تصور اشتباهی است.
 
مشاور ارشد وزیرکشور در امورمجلس اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که درچارچوب اصول و ارزش های اسلامی خود و برای اینکه بتوانیم با همه کشورها تعامل داشته باشد، با همه به جز رژیم صهیونیستی و کشور آفریقای جنوبی آن زمان (که نژاد پرست بود) تعامل و نشست و برخاست داریم تا اینکه مسئله لانه جاسوسی آمریکا در تهران اتفاق افتاد و بعد از آن بود که به خاطر رفتارهای این کشور، روابط ما با آمریکا قطع شد.
 
وی با تاکید براینکه مذاکرات دوجانبه ایران و امریکا تنها در محدوده انرژی هسته ای است، توضیح داد: همه می دانند که اصل اختلاف با غرب بر سر پرونده هسته ای با آمریکاست، اصولا کشورهای دیگر دنبال رو آمریکا هستند و اساس اختلاف با این کشوراست.
 
مشاور ارشد وزیر کشور در امور مجلس با بیان اینکه با آمریکا، اختلافات عمیق کهنه و مزمنی داریم، گفت: به نظرم اهمیت این مذاکرات از این منظر است که می توانیم رودرو خواسته ها و مطالبات خود را بیان کنیم و به اعتقاد من باید این گفت و گو ها تداوم داشته باشد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: