جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 11 مهر 1394     
زیرساخت‌های اجرای بند«ق» را در اتوبوسرانی ایجادکرده ایم اما خبری از اجرا نیست

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از انعکاس گزارش فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات پایتخت در مجامع بین‌المللی خبرداد.

پیمان سنندجی با بیان این مطلب گفت: حتما ارائه این مطالعات و تحقیقات در جایگاه بین‌المللی مدیریت شهری تهران و ناوگان اتوبوسرانی پایتخت بی‌تاثیر نخواهد بود. اما اتفاقی که در این میان روی داده این است که ما در بدترین شرایط ممکن که تعداد اتوبوس‌ها مناسب با وضعیت موجود نیست و از سوی دیگر فرسودگی ناوگان را هم داریم، توانسته‌ایم همین ناوگان را برای ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی به شهروندان اورهال کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که در هیچ یک از شهرهای پیشرفته اتوبوسی به کیفیت اتوبوس‌هایی که ما در ناوگان مورد استفاده قرار داده‌ایم وجود ندارد.

با شروع نیمه دوم سال و بازگشایی مدارس و مراکز علمی، ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی  از اهمیت ویژه‌ای برای مدیریت شهری تهران برخوردار است. این در حالی است که برابر گزارش کارشناسان سازمان اتوبوسرانی شهر تهران هر ماه 72 اتوبوس در بخش خصوصی به سن فرسودگی می رسند و باید از چرخه فعالیت خارج شوند. اما بی مهری‌های دولت‌های گذشته به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران باعث شده تا از اواخر سال گذشته تا کنون بالغ بر 600 اتوبوس در بخش خصوصی از گردونه خدمات رسانی در پایتخت خارج شوند. به رغم آنکه در سال گذشته بازسازی اتوبوس‌های بخش خصوصی به عنوان یک مصوبه به تصویب شورای شهر تهران رسید، اما واقعیت این است که برخی از اتوبوس‌های بخش خصوصی آنقدر فرسوده شده‌اند که دیگر امکان بازسازی مجدد آن وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره تاکیدکرد: هر اتوبوسی که در تهران به مدت 10 سال کار کند، دیگر قابل استفاده در هیچ جای دیگر نیست. اما به هر صورت این مشکلات وجود دارد. اما مهم این است  با تمامی این معضلات توانسته‌ایم سیستم و نظامی را به وجود آوریم که اتوبوس ها را به موقع به ایستگاه‌ها اعزام کنیم .

پیمان سنندجی با تایید اینکه فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران به اندازه‌ای است که دیگر امکان استفاده ازاین اتوبوس‌ها در خطوط وجود ندارد و به نوعی اتوبوسرانی شهر تهران در شرایط بحرانی قرار دارد، ادامه داد: به این مساله اعتقاد داریم که ادامه این روند به نفع مردم و ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران نخواهد بود. همانطور که هر سال به دلیل فرسودگی زیاد 400 دستگاه اتوبوس در چرخه خدمات‌رسانی به مردم خارج می شود، فشار کمبود اتوبوس به مردم وارد  می‌شود. امساله به نسبت سال گذشته ما حدود 600 دستگاه اتوبوس کمتر در ناوگان داریم .درادامه که این تعداد به 1000 دستگاه برسد، مشخص است که سیستم خدمات دهی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران دچار مشکل‌ خواهد شد.

وی بیان کرد: به عنوان مثال یکی از دلایلی که تعداد مسافران خط 7 اتوبوس‌های BRT در بحث جابه‌جایی افزایش یافته به دلیل بالا بردن کیفیت و مطلوبیت اتوبوس‌هایی است که در این خطوط مورد استفاده قرار گرفته است. شما هر کجا در سیستم حمل‌و‌نقل مطلوبیت ناوگان را افزایش می‌دهید به همان میزان استقبال مسافران بیشتر می‌شود. قدرمسلم اگر در تمامی خطوط اتوبوسرانی شهر تهران از اتوبوس‌های با کیفیت استفاده شود،هیچ کسی دیگر از خودروهای شخصی استفاده نمی‌کند.

بند«ق» یک قانون رویایی تا اجرایی!

هرچند دولت در قانون بودجه سال گذشته خود بند«ق» را به منظور توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی قرار داد و براساس این بند قانونی وزارت نفت مکلف به کمک در این حوزه شد، اما برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که این ماده قانونی برخلاف واقعیت موجود در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی بسیار رویایی تدوین شده است تا اینکه قابلیت اجرایی داشته باشد. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار شهرنوشت بیان داشت: یکی از ایرادات بند«ق» تبصره دوم قانون بودجه سال رویایی بودن این قانون است. در حال حاضر تمامی زیرساخت‌هایی که باید برای اجرای این بند از قانون بودجه سال 93 در حوزه اتوبوسرانی اجرایی شود را ایجاد کرده‌ایم. به عنوان مثال روش خصوصی سازی ناوگان اتوبوسرانی را مطابق با مفاد این بند قانونی تغییر دادیم اما چون قانون به گونه‌ای تصویب شده که امکان اجرایی شدن ندارد خود مسئولان دولتی نیز کاری از دستشان برنمی‌آید.

وی  افزود: واقعیت این است که  اگر مسئولان دولتی بر این باور هستند که صرفه جویی در مصرف انرژی در کشور در اولویت است، باید به این مساله توجه داشته باشند که توسعه حمل‌و‌نقل عمومی گام اولی است که برای تحقق این ایده باید برداشته شود و در این میان باید قوانین و مقررات و ضوابط و دستور العمل‌هایی را تصویب کنند که قابلیت اجرایی داشته باشند. وقتی این قوانین قابلیت اجرایی ندارد پس تمامی حرف‌هایی که در حوزه توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و صرفه جویی در مصرف انرژی زده می‌شود، در حد شعار است.

به اعتقاد پیمان سنندجی، ما زمانی می توانیم در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی صرفه جویی در مصرف سوخت داشته باشیم که اتوبوس‌های نو در اختیار داشته باشیم اما وقتی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده است نمی‌توان انتظار داشت که صرفه جویی در مصرف سوخت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به جلسات متعددی که با مسئولان دولتی در مورد نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران داشته  و متاسفانه هیچ کدام از این جلسات منجر به نوسازی اتوبوس‌های شهر تهران نشده است، توضیح داد: جلسات متعددی را با سازمان شهرداری‌ها، وزارت کشور، ستاد مدیریت سوخت، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و حتی مجلس برگزار کرده و نسبت به فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران هشدارهای لازم را مطرح کرده‌ایم اما الان کار به جایی رسیده که این مسئولان دولتی تنها به گزارش‌هایی که ارائه می‌دهیم، گوش می‌کنند اما اقدامات اجرایی لازم صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: بند«ق» به همین مساله  اشاره دارد که باید توسط وزارت نفت اجرا شود که متاسفانه این قانون قابلیت اجرا ندارد. مکاتبات زیادی در زمینه اجرای این قانون با وزارت نفت و دولت داشته‌ایم اما اقدامی انجام نشده است. نامه‌ای نیز در این خصوص به مجلس فرستاده‌ایم تا شاید مجلس برای اجرای این قانون پا درمیانی کند.

پیمان سنندجی با اشاره به مشکلات توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در کشور تاکید کرد: وزارت نفت ملزم به اجرای بند «ق» است اما دو سالی است که برای اجرای این بند در قانون بودجه هیچ اقدامی از سوی این وزازتخانه انجام نشده است.  طبق این قانون وزات نفت مکلف شده تا ظرف 5 سال 17 هزار اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی کلانشهرها کند که هنوز اتفاقی روی نداده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: