جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 8 مهر 1394     
سیاست شهرداری تهران خرید خدمت در حوزه حمل و نقل است

لایحه احداث خطوط LRT در مناطق11 و 12به شورای شهر ارایه خواهد شد

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران گفت: برای هیبریدی کردن و مدرنیزه کردن تاکسی ها  به منظور کاهش آلودگی برنامه ریزی کرده ایم. در این زمینه کار خوبی را با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی انجام می دهیم چرا که سیاست ما خرید خدمت در حوزه حمل و نقل است نه تولید خدمت؛ بنابراین می توانیم این سرویس را به درستی به مردم منتقل کنیم.

محمدباقر قالیباف، صبح امروز در حاشیه مراسم ورود 200 دستگاه اتوبوس دو کابین جدید، راه اندازی خطوط شبانه، ورود اتوبوس های هیبریدی و بهره برداری از سیستم جدید اتوبوس های برقی، طی سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: حمل و نقل عمومی همواره اولویت اول شهرداری تهران بوده است چرا که توجه به این حوزه ازجهات مختلف از جمله کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کاهش ترافیک، اقتصادی بودن، افزایش رفاه مردم و توجه به اقتصاد مقاومتی به صرفه است. در این میان هر چقدر هم مشکلات در سر راه ما وجود داشته باشد، هیچ وقت حمل و نقل عمومی از این اولویت خارج نمی شود.

وی عنوان داشت:  هر سال تلاش ما این است که ظرفیت حمل و نقل عمومی را در ایام مهر ماه بالا ببریم. در این راستا امسال هم خط سه مترو را افتتاح کردیم و امروز هم شاهد هستید که 200 دستگاه اتوبوس دوکابین به ناوگان اضافه شده و 64 اتوبوس برقی که تماما نوسازی شده و سیستم های آن ها مدرن شده اند نیز وارد ناوگان اتوبوسرانی می شوند که آلودگی آن ها در شهر صفر است.

شهردار تهران به مشکلات پیش رو برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: طبق قانون قیمت خرید اتوبوس باید از مسیر یارانه های دولتی پرداخت شده و شهرداری ها نیز 18 درصد آن را پرداخت کنند اما ما فعلا 100 درصد هزینه ها را پرداخت می کنیم. همچنین  بعضا مشکلاتی برای پرداخت هزینه های گمرکی داریم البته دوستان گمرکی تا جایی که قوانین ومقررات به آنها اجازه دهد، با ما همراهی می کنند.

قالیباف ادامه داد:  گمرک بابت ترخیص پول می خواهد. این در حالی است که دولت باید 80 درصد پول اتوبوس را پرداخت کند اما ما به جای دولت این رقم را پرداخت می کنیم و در کنار آن باید پول ترخیص اتوبوس ها را هم پرداخت کنیم.

وی تاکید کرد: این مشکل را باید از کسی سوال کرد که براساس قانون باید تعهداتش را عمل کند اما ما همیشه به مردم شهر تهران قول دادیم که برای مشکلاتی که وجود دارد، دغدغه نداشته باشند.

شهردار تهران به برنامه های پیش رو به منظور توسعه ناوگان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: بنا داریم 200 دستگاه اتوبوس دیگر را نیز به مجموعه شرکت واحد اتوبوسرانی وارد کنیم و خط هفت مترو را برای سال آینده آماده خواهیم کرد.

قالیباف سامان دادن تاکسی ها شهر را از دیگر اقدامات جدی شهرداری تهران خواند و گفت: هم برای هیبریدی کردن تاکسی ها و هم برای مدرنیزه کردن آنها  به منظور کاهش آلودگی آن ها برنامه ریزی کرده ایم. در این زمینه کار خوبی را با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی انجام می دهیم چرا که سیاست ما خرید خدمت در حوزه حمل و نقل است نه تولید خدمت؛ بنابراین می توانیم این سرویس را به درستی به مردم منتقل کنیم.

وی افزود: این کار برای ما اقتصادی تر و به نوعی یکی از آیتم های اقتصاد مقاومتی است. یعنی وقتی بخش خصوصی وارد می شود، هزینه ای که به ازای هر مسافر تمام شده تولید می کند ارزان تر از آن است که شهرداری بخواهند تولید کند.

به گفته محمدباقر قالیباف شهرداری تهران مصمم است تا برقی کردن موتور سیکلت های شهر را با اولویت منطقه 12 دنبال کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره مقایسه هزینه احداث LRT  و مترو در شهر تهران، عنوان داشت: در محاسبات قیمت احداث یک کیلومتر LRT در مقابل مترو بسیار ارزان تر است اما این مقایسه غلطی است؛ چرا که باید هزینه تمام شده در حمل و نقل عمومی را بر میزان جمعیتی که جا به جا می کند تقسیم کنیم و به این مقوله به ازای هر مسافر نگاه کنیم. اینگونه محاسبه کنیم، شاهد هستیم که مترو اقتصادی ترین حمل و نقل است اما در نقاطی که امکان توسعه شبکه مترو وجود ندارد، LRT می تواند جا به جایی مسافران را انجام دهد.

وی تاکید کرد: در اینجا  موضوعات زیباسازی، معماری و شهرسازی نیز مطرح است. از این رو هم اکنون با دوستان در شورای شهر روی این موضوع کار می کنیم تا  لایحه ای را ارایه دهیم و بتوانیم از LRT در مرکز شهر و مناطق 11 و 12 استفاده کنیم تا به دنبال آن محدودیت بیشتری برای ورود خودروهای شخصی اعمال کنیم.

قالیباف همچنین درباره جذابیت بخش خصوصی برای ورود به حوزه حمل و نقل عمومی نیز تاکید کرد: شهرداری تهران به ازای طول مسافتی که هر مسافر طی می کند، هزینه ها را طبق نرخ های جهانی تامین می کند، از این رو هم اکنون بخش خصوصی انگیزه پیدا کرده است تا به این عرصه ورود پیدا کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره مقابله با پدیده مگس های سفید در شهر تهران گفت: در این مورد بقیه هم وظایفی دارند که آن را دنبال می کنند، اما شهرداری تهران با همکاری دانشگاه و بقیه دستگاه ها تلاش می کند تا روش هایی که برای مبارزه با مگس های سفید وجود دارد را به کار گیری کند و طبیعتا تجربه بهتری هم در این موضوع پیدا کرده ایم.

وی تاکید کرد: این پدیده ای است که باید مطالعات بیشتری روی آن صورت گیرد و  روش های بهتری برای مبارزه با آن پیدا کنیم که هم اکنون همکاران در حوزه معاونت خدمات شهری در حال کار کردن بر روی این موضوع هستند. همچنین با مسئولان این کار در حوزه دانشگاه ها، وزارت بهداشت و محیط زیست این کار را دنبال می کنیم اما واقعیت آن است که مسئول این کار من نیستم و تنها در شهر تهران در مبارزه با  آن کمک می کنیم.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تخلف از طرح تفصیلی تهران در زمینه ساخت و ساز در ارتفاعات شمالی شهر  نیز گفت: حتی یک ساختمانی که از سال 91 بر خلاف طرح تفصیلی در ارتفاعات ساخته شده باشد وجود ندارد. از زمان تصویب طرح تفصیلی ساخت و ساز در ارتفاعات 1800، 1600 و 1400 رعایت می شود و در این زمینه خبرنگاران به عنوان افرادی که این موضوع را دنبال می کنند می توانند اگر یک مورد بالاتر از خط کالبدی و طرح تفصیلی پروانه ای صادر شده و حتی ساختمانی خلاف پروانه ساخته شده است که ما آن را تخریب نکرده ایم را نشان دهند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: