جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 مهر 1394     
حمل و نقل روستايي نیازمند توسعه است

به گزارش گروه اخبار کلان شهرها شهرداری نیوز،مدیرکل حمل ‌و نقل روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اهمیت حمل و نقل روستایی گفت: امسال تفاهم‌نامه جداگانه‌ای برای ورود 3000 دستگاه ون و 4500 دستگاه سواری سمند به حمل و نقل روستایی با شرکت‌های خودروسازی منعقد شده است.

سید یعقوب میرکتولی افزود : حمل و نقل یکی از زیربناهای اصلی توسعه جوامع است و روستاها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هرگونه سرمایه‌گذاری در حمل و نقل روستایی در توسعه پایدار روستاها نقش مهمی دارد و در افزایش درآمد روستائیان اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی تأثیر قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

میرکتولی گفت : از آنجا که توسعه حمل و نقل عمومی روستایی در سال‌های اخیر و پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مورد توجه دولت قرار گرفته است ، انبوهی از مشکلات در این زمینه وجود دارد که رفع آنها تلاش و همت مضاعف تمام دستگاه‌های دولتی را می‌طلبد و از این جهت برای جبران مشکلات قبلی و رساندن آن به جایگاه مطلوب و شایسته روستائیان ، حمل و نقل روستایی نیازمند توجه بیشتری است.

وی یادآور شد: با توسعه حمل ونقل عمومی روستایی امکان دسترسی راحت‌تر روستاییان به خدمات مختلف آموزشی ،بهداشتی –درمانی، اداری و سایر خدمات با صرف هزینه و زمان کمتر فراهم می‌شود که در ثبات و ماندگاری جمعیت روستایی موثر است.

وی افزود: مطابق آخرین آمار جمع آوری شده در پایان مرداد امسال 16741 دستگاه ناوگان پلاک شخصی و 998دستگاه ناوگان پلاک عمومی در حمل و نقل روستای فعالیت می‌کنند.

مدیرکل حمل ‌و نقل روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت : ناوگان پلاک شخصی از سالهای قبل در حمل و نقل روستایی فعالیت می‌کردند که پس از واگذاری مسئولیت حمل نقل روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، شناسایی و ساماندهی شدند و قرار است در آینده و با ورود ناوگان پلاک عمومی به تدریج جایگزین ناوگان پلاک شخصی شوند.

وی افزود : به تعداد ناوگان فعلی فعال در حمل و نقل روستایی ، راننده روستایی نیز فعالیت می کند. همچنین 1045 دفتر نمایندگی حمل و نقل روستایی در سراسر کشور مجوز فعالیت دریافت کرده اند و 5471 مسیر فعال حمل و نقل روستایی در کشور شناسایی شده است.

میرکتولی درباره برنامه‌هایی مربوط به توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی در آینده نیز اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مسئول حمل و نقل روستاهای خارج از حریم شهرهاست.

وی افزود : طبق آمار سرشماری سال 90 ، تعداد 61729 روستای دارای سکنه در کشور وجود دارد و هدف بلند مدت سازمان این است که ابتدا همه روستاهای بیش از 50 خانوار و در اولویت دوم روستاهای بالای 20 خانوار از حمل و نقل عمومی روستایی برخوردار شوند.

مدیرکل حمل ‌و نقل روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: با توجه به توان اقتصادی پایین روستائیان و لزوم محرومیت زدایی از جامعه روستایی و برای توسعه حمل و نقل روستایی ارائه تسهیلات حمایتی و کم بهره به متقاضیان حمل و نقل روستایی ضروری است و به همین منظور با انعقاد تفاهم نامه سازمان با صندوق کارآفرینی امید در زمینه ارائه تسهیلات کم بهره برای توسعه ناوگان حمل ونقل روستایی ، امکان استفاده از تسهیلات خرید ناوگان حمل و نقل روستایی به میزان 80 درصد قیمت خودرو با بهره 4 درصد فراهم شده است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: