جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 7 مهر 1394     
هفت درمان طبيعي با عسل

سلامت نیوز: عسل ماده غذايي است که از هزاران سال پيش در فرهنگ هاي مختلف در سراسر دنيا از آن استفاده مي شود. شايد يکي از دلايل مصرف زياد عسل کاربردهاي متفاوت خوراکي آن است. برخي براي صبحانه، عسل را روي نان مي مالند، بعضي عسل را با چاي يا آب ميوه مخلوط و برخي آن را در آب ولرم حل مي کنند. اين ماده غذايي ارزش دارويي نيز دارد. البته عسل، بايد عسل طبيعي باشد.


تفاوت عسل طبيعي و غيرطبيعي

هنگام خريد عسل، توجه داشته باشيد که عسل طبيعي نه از صافي رد شده باشد و نه در دماي بالا قرار گرفته باشد. اغلب عسل هاي غيرطبيعي داراي هيچ يک از خواص آنزيمي، مواد مغذي و آنتي اکسيدان عسل طبيعي نيست. اما چگونه مي توان عسل طبيعي را از عسل غيرطبيعي تشخيص داد.

*اگر نوع طبيعي آن را در يک قاشق بريزيد نه به آساني مي ريزد و نه پخش مي شود.

*عسل غيرطبيعي سريع در آب حل مي شود در حالي که عسل طبيعي به شکل گلوله در ته ليوان آب مي نشيند.

*به مرور زمان، عسل طبيعي متبلور مي شود، در حالي که عسل غيرطبيعي براي هر مدتي حالت مايع دارد.

*اگر چوب کبريت را در عسل طبيعي فرو کنيد و سپس آن را آتش بزنيد، راحت آتش مي گيرد در حالي که عسل غيرطبيعي به علت رطوبتي که دارد، روشن نمي شود.

ماده مغذي موجود در عسل

عسل طبيعي سرشار از ويتامين و مواد معدني طبيعي است از جمله ويتامين هاي گروه B مانند B6،B5،B3،B2،B1 و... که همه مانند کوانزيم عمل و به هضم غذا و توليد انرژي کمک مي کند.

ويتامين هاي گروه B براي کنترل اشتها، بينايي و پوست و عملکرد درست سيستم عصبي و توليد گلبول هاي قرمز لازم است. عسل منبع خوب ويتامين C نيز است. منيزيم، کلسيم، سديم، مس، آهن، منگنز، سولفور، فسفات و زينک به سوخت و ساز بدن، تعادل آب و سلامت استخوان و... کمک مي کند.

*منبع عالي انرژي است؛ کربوهيدرات به شکل گلوکز و فروکتوز، انرژي جسمي و ذهني را تأمين مي کند و خستگي عضله را کاهش مي دهد. در واقع تعداد زيادي از ورزشکاران، آن را براي دريافت انرژي مصرف مي کنند.

*منبع عالي آنتي اکسيدان است؛ عسل، علاوه بر داشتن ويتامين و مواد معدني، حاوي فلاوانوئيد منحصر به خود به نام «پينوسمبرين» است. اين نوع فلاوانوئيد، فعاليت آنزيم را تنظيم مي کند.


۷ نوع درمان طبيعي با عسل

* زنجبيل و عسل؛ برطرف کننده ناراحتي معده

زنجبيل علايم التهاب را برطرف و به گردش مناسب خون کمک مي کند. عسل حاوي آنزيم هاي طبيعي است که مانع از ورود باکتري هاي مضر مانند «اي کولاي» و «کانديدا» به بدن مي شود.

دستور: يک پيمانه عسل را با يک قاشق غذاخوري زنجبيل رنده شده و همچنين به اندازه نوک چاقو پودر زنجبيل، در ظرف مناسب بريزيد و بگذاريد روي حرارت پايين به مدت ۱۰دقيقه بماند. سپس محلول را در ظرف شيشه اي دردار بريزيد و بگذاريد ۲ ساعت تا ۲ هفته بماند. در صورت تمايل آن را از صافي رد کنيد. هر بار که با مشکل مواجه شديد کمي از آن را مصرف کنيد.

*دارچين و عسل؛ رفع کننده بوي نامطبوع دهان

دارچين علاوه بر اين که ناراحتي معده و اختلالات گوارشي را درمان مي کند، گياهي بادشکن نيز است و در خمير دندان و دهانشويه ها براي از بين بردن باکتري از آن استفاده مي شود.

دستور: آب دو عدد ليمو، نصف قاشق غذاخوري پودر دارچين، نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين، يک و نيم قاشق چاي خوري عسل و يک پيمانه آب ولرم را با هم مخلوط کنيد. هر بار که مي خواهيد، دهان خود را تازه کنيد مقداري از آن را غرغره کنيد.

*عسل و آب نارگيل؛ برطرف کننده درد عضله

روغن نارگيل مانع از کم آبي بدن مي شود. آب نارگيل به ترميم بافت هاي آسيب ديده بدن کمک مي کند.

دستور: ۳ پيمانه آب نارگيل، يک پيمانه توت فرنگي، يک پيمانه آب، يک پيمانه يخ خرد شده، نوک چاقو نمک و ۲ قاشق عسل طبيعي را در مخلوط کن بريزيد و هم بزنيد و به عنوان اسمودي ميل کنيد.

*عسل و شکر قهوه اي؛ اسکراب پوست خشک

اين دو ترکيب پوست مرده را از بين مي برد و باعث مرطوب شدن پوست مي شود. اين ترکيب با آکنه و چين و چروک مقابله مي کند و منافذ پوست را تميز نگه مي دارد. پس از استفاده از آن از تونر براي برداشتن روغن اضافه روي صورت، استفاده شود.

دستور: دو و يک چهارم پيمانه شکر قهوه اي، نصف پيمانه روغن و نصف پيمانه عسل را با هم مخلوط کنيد و در ظرف در بسته قرار دهيد و هر بار که لازم بود از آن استفاده کنيد.

*سرکه سيب و عسل؛ برطرف کننده ريفلاکس

آنتي بيوتيک طبيعي سرکه سيب مانع از بازگشت اسيد معده به مري مي شود. ترکيب عسل و سرکه باعث تحريک سيستم گوارش مي شود.

دستور: يک پيمانه عسل و دو تا سه قاشق غذاخوري سرکه سيب را در ظرفي بريزيد و بگذاريد به مدت ۱۰ دقيقه روي حرارت کم قرار گيرد. کمي آن را هم بزنيد و مواد را در ظرف در بسته قرار دهيد و بگذاريد ۱۵ دقيقه بماند سپس هر بار کمي از آن را مصرف کنيد.

*دانه رازيانه، عسل زنجبيل؛ برطرف کننده آسم

دانه رازيانه با مشکلات تنفسي مانند آسم و برونشيت مقابله مي کند. عسل مانع از تنگ شدن راه هاي هوايي مي شود. تنگي راه تنفسي زماني پيش مي آيد که خلط در مجاري تنفسي تراکم پيدا مي کند. زنجبيل خاصيت ضدالتهابي دارد و نفس کشيدن را راحت تر مي کند.

دستور: دانه رازيانه و يک قاشق غذاخوري زنجبيل تازه رنده شده را به مدت ۳۰ دقيقه در ۴ پيمانه آب روي حرارت کم بجوشانيد و از صافي رد کنيد. سپس يک قاشق چاي خوري عسل را به آن اضافه و هر روز صبح ناشتا يک ليوان مصرف کنيد.

*ميخک و عسل؛ رفع کننده دندان درد

ميخک داراي ماده مسکن قوي است که براي درمان درد دندان و ناراحتي لثه به کار مي رود. عسل به عنوان ضد عفوني کننده قوي عمل مي کند و ميکروب و باکتري را از بين مي برد.

دستور:يک پيمانه عسل را با ۵ تا ۱۰ عدد ميخک روي حرارت کم به مدت ۱۰ دقيقه بپزيد. سپس در ظرف در بسته قرار دهيد و در موقع لازم از آن استفاده کنيد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: