جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 6 مهر 1394     
قربانیان ایرانی به 400 نفر می‌رسند

وطن امروز: براساس تازه‌ترین آمار اعلام شده درباره فاجعه منا تا لحظه تنظیم این گزارش شمار جان‌باختگان ایرانی به 169 تن و مصدومان بستری به 48 نفر رسیده است و کماکان 307 نفر مفقودند این در حالی است که احتمال افزایش قربانیان وجود دارد تا جایی که برخی منابع موثق زائران ایرانی جان‌باخته را تا 400 تن عنوان کرده‌اند.  به گزارش«وطن امروز»، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت درباره آمار جان‌باختگان فاجعه منا خاطرنشان کرد: 169 زائر ایرانی در فاجعه منا جان‌باخته‌اند که به خانواده‌های آنها اطلاع‌رسانی شده است. به گفته وی تعداد زائران ایرانی بستری در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی به 48 نفر رسیده است. همچنین 307 نفر نیز مفقود هستند.
وضعیت وخیم 18 مصدوم ایرانی
همچنین رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر نیز آخرین وضعیت مجروحان و مصدومان این سانحه را تشریح کرد.  سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر درباره وضعیت مجروحان بستری در بیمارستان‌ بیان داشت:  تعدادی از مجروحان از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند 18 نفر همچنان زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.  وی با اشاره به اینکه جست‌وجوها در بیمارستان‌های طائف و جده منجر به شناسایی 4 نفر در طائف و 5 نفر در جده شده است، گفت: متاسفانه 2 نفر در طائف و 2 نفر در جده وضعیت مساعدی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی هستند.
ممانعت سعودی‌ها از ورود نیروهای امدادی به سردخانه‌ها
این در حالی است که به گفته دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، نیروهای سعودی اجازه حضور نیروهای هلال‌احمر را در سردخانه‌ها برای جست‌وجوی مفقودان نمی‌دهند.  علی اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال احمر در این باره اظهار داشت: محرومیت‌ها در عربستان سعودی برای ارائه خدمات به زائران ایرانی جدی است و برای تسهیل در امور، وزیر کشور به همتای سعودی خود نامه نوشت. ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز ۲ بار در نامه‌های جداگانه از همتای سعودی خود خواست برای ارائه خدمات به زائران ایرانی با نیروهای هلال‌احمر ایران در مکه همکاری شود. وی اظهار داشت: نیروهای سعودی اجازه حضور نیروهای هلال‌احمر را در سردخانه‌ها برای جست‌وجوی مفقودان نمی‌دهند  و این موضوع کار را با مشکل مواجه کرده است.
تشکیل ستاد ویژه پذیرش مصدومان
علاوه بر این رئیس اورژانس کشور از تشکیل ستاد ویژه پذیرش بیماران حادثه منا خبر داده است.  امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور در این باره گفت: جلسه اضطراری‌ توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و اداره کل نظارت برای بررسی و برنامه‌ریزی به منظور چگونگی پذیرش حجاجی که در سانحه غمبار منا دچار آسیب و جراحت شدند، تشکیل شد. وی با بیان اینکه در این‌باره 2 موضوع در نظر گرفته شد، خاطرنشان کرد: نخست اینکه مقرر شده این ستاد در حالت آماده‌باش باشد تا چنانچه سازمان حج و زیارت به نیروهای متخصص اعلام نیاز کرد، بتوانیم این نیروها را در اختیار آنها قرار دهیم. صابری‌نیا افزود: موضوع دوم درباره بیمارانی است که نیاز فوری به درمان دارند که باید  از طریق مرکز کنترل و هدایت بحران (EOC) هماهنگی‌های لازم با فرودگاه‌ها برای اعزام بیمار و شرح وضعیت بیماری انجام شود.
شکایت ایران از عربستان به مراجع بین‌المللی
سخنگوی وزارت بهداشت نیز از احتمال شکایت ایران از عربستان به Who، سازمان کنفرانس اسلامی و سازمان ملل خبر داد و نسبت به صادرنشدن ویزای عربستان برای وزیر بهداشت انتقاد کرد. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه وزارت بهداشت در حال بررسی ابعاد لازم برای طرح احتمالی شکایت از عربستان است، تصریح کرد: این شکایت می‌تواند در سازمان جهانی بهداشت، سازمان کنفرانس اسلامی یا سازمان ملل مطرح شود. حریرچی یادآور شد: متاسفانه دولت عربستان برای وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال احمر که به هدف نظارت بر درمان مجروحان ایرانی قصد سفر به عربستان را داشتند، ویزا صادر نکرد.
خاکسپاری جان‌باختگان منا در گلزار شهدا
همچنین براساس تمهیدات در نظر گرفته شده و موافقت رهبر انقلاب، جان‌باختگان فاجعه منا در گلزار شهدا به خاک سپرده می‌شوند. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: بنابر درخواست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، نسبت به دفن جان‌باختگان حادثه تلخ منا با اطلاق عنوان «جان‌باختگان» در گلزار شهدا و بر مبنای موافقتی که رهبر انقلاب فرمودند، این اقدام انجام خواهد شد.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: