جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 4 مهر 1394     
توهّم خوردن آب معدنی

مهر: حدود دو ماه قبل بود که وزیر بهداشت به سازمان غذا و دارو اولتیماتوم داد که ظرف یک ماه سلامت آب های بسته بندی را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند.

به دنبال این دستور وزیر، مسئولان سازمان غذا و دارو عنوان کردند که بررسی سلامت آب های بسته بندی همواره در دستور کار آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو قرار دارد و این نیست که فقط منتظر دستور وزیر بوده باشیم. در عین حال، موضوع را با جدیت بیشتری دنبال و انجام می دهیم.

بر اساس اظهارات دکتر حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، آب های بسته بندی شامل آب های معدنی و آشامیدنی هستند.

به گفته وی، آب های معدنی باید طی چهار فصلی که از منابع برداشت می شود از لحاظ شرایط مواد معدنی، کیفیت و دیگر عوامل یکسان باشد و این آب ها در چهار فصل بررسی می شود اما آب آشامیدنی آبی است که می تواند تغییر فصلی داشته باشد و همینطور تغییراتی در آب های آشامیدنی ایجاد می کنند که می توانند یکسری املاح آن کم و زیاد شود بنابراین آب آشامیدنی و آب معدنی تفاوت هایی دارند.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: آب های معدنی و آشامیدنی از لحاظ کنترل کیفیت استانداردهای متفاوتی دارند که برای آنها صادر شده است و بر اساس این استاندردها بررسی می شوند و هر کدام باید مشخصات خود را داشته باشند.

بر همین اساس، مردم نیز با اعتماد به شرکت های تولید آب های بسته بندی، نسبت به خرید آب آشامیدنی و معدنی از فروشگاه ها و مغازه ها، اقدام می کنند. در واقع، مردم به آنچه تحت عنوان برچسب روی بطری است، به آن محصول شرکت اعتماد کرده و آن را خریداری می کنند. در حالی که این احتمال وجود دارد از بین ۳۰۰ برند تولید آب های بسته بندی در کشور، شرکت های تولید کننده از اعتماد مردم سوءاستفاده کنند و آب آشامیدنی را در بطری های آب معدنی به مردم عرضه کنند.

آن طور که دکتر رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، عنوان داشته است آب معدنی «دماوند»، آب معدنی نیست و این شرکت از سال گذشته موظف شده بود آب آشامیدنی تولید کند.

این ادعای معاون وزیر بهداشت، می تواند شامل ۱۲ شرکت دیگر باشد که تولید آنها نیز متوقف شده و قرار است اصلاحاتی بر روی تولیدات خود انجام دهند. اما، مسئولان وزارت بهداشت تنها به معرفی یک مورد از برندهای معروف تولید آب معدنی اقدام کرده اند.

البته رئیس سازمان غذا و دارو، معتقد است که سرانه مصرف آب بسته بندی در کشور بالا نیست و مردم ایران به طور میانگین ۲۰ لیتر در سال آب بسته بندی می خورند.

به اعتقاد دیناروند، سرانه مصرف آب های معدنی و آشامیدنی بسته بندی در کشور در مقایسه با سایر کشورها و منطقه، خیلی ناچیز است. زیرا، کشورهایی در جوار ایران هستند که میزان مصرف آب بسته بندی آنها بیش از ۱۰۰ لیتر در سال است. بنابراین، نباید اینطور فکر کنیم که سرانه مصرف آب های بسته بندی در کشورمان خیلی بالاست و بخواهیم جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: کاری که در یک ماه اخیر انجام شد، این بود که ۳۱۱ نمونه از ۱۵۰ برند آب معدنی و آشامیدنی بسته بندی را مورد بررسی و آزمایش قرار دادیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به مردم توصیه می کند که تفاوت آب معدنی و آشامیدنی را بدانند.

دیناروند گفت: فرق این دو نوع آب این است که آب معدنی طبیعی، از سفره زیرزمینی تهیه می شود و املاح آن در طول سال تغییر نمی کند. و این آب باید بدون هیچگونه رفتار اصلاحی بسته بندی بشود. اصولا این قبیل آب ها در جوار کوه ها و دور از مناطق صنعتی و مسکونی قرار دارند. اما، آب آشامیدنی بسته بندی نیازمند تصفیه و اقداماتی است که کیفیت آن بالا برود.

در همین حال، محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تعلل در نظارت بر تولید و توزیع آب معدنی در کشور، گفت: بر اساس گزارشات، مشاهده شده که برخی افراد از سیستم آب شهری یا آب های زیرزمینی برداشت کرده و آب ها را در بطری‌ها می‌ریزند و تحت عنوان آب معدنی به فروش می‌رساند.

از سوی دیگر رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر اینکه این آب ها در شرایط کاملا بهداشتی و تحت نظارت بسته بندی می شوند و سازمان غذا و دارو نظارت مستمر روی آنها دارد و این نظارت محدود به یک ماه اخیر نیز نیست، عنوان داشت: حداقل در ۳۱۱ مورد بررسی آب های بسته بندی، ۹۰ درصد آنها مورد تایید بودند و فقط ۱۰ درصد آنها به علل عوامل بیولوژیک، وجود نیتریت و نیترات و تطابق نداشتن با استانداردهای ملی اشکالاتی وارد شده است که حق تولید و ورود به بازار را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در نیمه دوم سال نیز نمونه برداری های دقیق تری انجام خواهد گرفت، افزود: اگر تولید کننده ها در این فرصت نتوانند موارد و اشکالات موجود را اصلاح کنند به مردم اطلاع رسانی می شود تا تکلیف خود را بدانند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه آب معدنی دماوند برای ورود مجدد به بازار باید به تولید آب آشامیدنی تبدیل می شد، خاطر نشان کرد: تولیدات این شرکت آلودگی میکروبی داشت و به آنها اعلام شد اما متاسفانه رعایت نکردند و بنابراین باید پاسخگوی تخلف خود در دستگاه قضائی باشند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: