جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 1 مهر 1394     
علی رغم مشکلات فراوان حمل و نقل عمومی دولت حتی یک دستگاه اتوبوس هم وارد این ناوگان نکرده است

به گزارش گروه حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری نیوز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به طرح LEZ یا طرح کاهش آلایندگی گفت: شهرتهران به دلیل حجم انبوهی از خودرو که در سطح تهران تردد می کنند و فرسودگی خودروها دچار آلایندگی بسیار زیادی شده است.

مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز در خصوص جزئیات طرح کاهش آلایندگی اظهار داشت: خودروهای فرسوده آلودگی بیش ازحد تصور دارند، به طوریکه یک خودروی کاربراتوری فرسوده به ازای هر کیلومتر پیمایش 40 گرم آلودگی تولید می‌کند در حالی که خودروی یورو 5 تنها دو درصد از این مقدار آلودگی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر با اجرای برنامه های کاهش آلودگی میزان تولید آلاینده به حداقل رسیده است، گفت: با این حال در سال های اخیر ذرات معلق کمتر از 2.5 گرم به معضل آلودگی هوا تبدیل شده اند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه عمده آلودگی‌های تهران منشاء صنعتی دارند، ادامه داد: از این میان منشاء تولید ذرات معلق، آلاینده های منابع متحرک هستند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه هرگاه شاهد وزش باد هستیم میزان ذرات معلق افزایش می یابد، افزود: این مساله نشان می دهد که در محیط پیرامونی شهر تهران منابع تولیدکننده ذرات معلق به شکل فزاینده ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته طرح زوج و فرد در تهران اجرایی شد و امیدوار بودیم با اجرای این طرح شاهد کاهش آلایندگی در تهران باشیم؛ اما این مهم محقق نشد و تنها در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح شاهد کاهش آلاینده‌ها بودیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: سرعت تردد در محدوده زوج و فرد شش درصد کاهش یافت و این در حالی بود که زمان سفر نیز 38 درصد افزایش یافته بود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه 90 درصد سیستم سوخت رسانی خودروهای سواری، تاکسی ها و وانت بارهایی که انژکتوری هستند خاطرنشان کرد: این خودروها 55 درصد آلودگی ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه سیستم سوخت رسانی 21 درصد از وانت بارها کاربراتوری است، گفت: سهم آلودگی این خودرو 61 درصد است که بر همین اساس پیشنهاد شده است که خودروها به چهار دسته آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم بندی شوند که خودروهای فرسوده گروه قرمز اجازه تردد در محدوده کاهش آلایندگی را ندارند و عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند و در مقابل خودروهای آبی دارای میزان آلایندگی بسیار کم و در حد صفر هستند و استانداردهای یورو5 را نیز پاس کرده‌اند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: همچنین دو میلیون و 957 هزار خودروی دیزلی در تهران در گروه سبز است و مشکلی برای تردد ندارند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه خودروهای گروه زرد در ساعات اداری اجازه ورود به محدوده طرح زوج و فرد را ندارند، گفت: 82درصد از ون و تاکسی‌های پایتخت در گروه سبز قرار دارند و تنها 17.8 درصد در گروه قرمز قرار دارند که این گروه اجازه تردد نخواهند داشت.

وی اذعان داشت: برخی انتقاد می کنند که طرح کاهش آلایندگی به نفع پولدارها است اما باید بگویم که خودروی پراید که جزو ارزان ترین خودروها است از سال 82 سیستم سوخت رسانی خود را به انژکتوری ارتقاء داده و مشکلی برای تردد ندارد.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه بانک اطلاعات پلیس راهور به سامانه دوربین های پایتخت دسترسی دارد، گفت: با اجرای طرح  LEZ نیازی به حضور و مداخله میدانی پلیس نیست و ما حتی پیشنهاد دادیم که پلاک این خودروهای برقی از سایر خودروها متمایز شود که امکان تشخیص آن برای پلیس میسر شود.

تشکری هاشمی در پایان با اشاره به این که متاسفانه علی رغم مشکلات بسیار زیادی که وجود دارد دولت حتی یک دستگاه اتوبوس هم به شهر تهران اختصاص نداده است، گفت: در گذشته با کمک دولت هر اتوبوس برای شهرداری تهران 10 الی 15 میلیون تومان هزینه داشت، اما حالا هر اتوبوس 750 میلیون تومان خریداری می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: