جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 30 شهريور 1394     
تلاش ترکیه برای سقوط بشار اسد

فارس: تابحال رژیم صهیونیستی هیچ اظهارنظر آشکاری درباره پشت پرده موج پناهندگان خاورمیانه که هم‌اکنون به سوی اروپا روانه شده‌اند، مطرح نکرده است.
 
با اینحال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیوینستی با افتخار می‌گوید که هیچ مهاجر غیرقانونی موفق نشده است که از طریق مصر وارد سرزمین اشغالی شود.
 
پایگاه المانیتور با اشاره به این مسئله نوشت، منابع سیاسی ارشد رژیم صهیونیستی، موج کنونی پناهندگان را بعنوان «سیاست شکست‌خورده باراک اوباما در خاورمیانه» می‌دانند.
 
یکی از منابع ارشد اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، در اینباره گفته است: «اگر اوباما اسد را بمباران می‌کرد، تمامی این رخدادها به وقوع نمی‌پیوست».
 
طبق این گزارش، منابع رژیم صهیونیستی می‌گویند که فردی که عمیقاً مسوول انتقال این مشکل مهاجران از خاورمیانه به قلب اروپا است، «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر سابق و رئیس‌جمهور کنونی ترکیه است.
 
پایگاه «المانیتور» گزارش کرد که ترکیه اولین کشوری بود که چهار سال پیش با آغاز ناآرامی‌های سوریه، با اشتیاق آوارگان سوری را پذیرفت. اردوغان از اسد بعنوان یک همپیمان استراتژیک خود روی برگرداند و به دشمن شماره یک او تبدیل شد و آوارگان سوری بیشتری را پذیرفت زیرا معتقد بود که می‌تواند ناتو را متقاعد کند تا با همت بیشتری علیه دولت مرکزی سوریه عملیات انجام دهد.
 
این گزارش ادامه می دهد، وقتی اردوغان پی برد که رهبران آمریکا و کشورهای غربی خواسته‌های او علیه دولت سوریه را انجام نمی‌دهند، دست به دامان چیزی شد که به داعش تبدیل شد. اغلب رسانه‌های ترکیه اطلاعاتی را درباره چگونگی حمایت سازمان اطلاعات ترکیه از داعش را فاش کردند.
 
یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی درباره رابطه اردوغان و داعش تأیید کرد: «او (اردوغان) آنها (داعش) را تأمین بودجه می‌کرد.»
 
این مقام صهیونیستی گفت، آنچه که رئیس‌جمهور ترکیه به طور موثر انجام می‌دهد، این است که از یک طرف بودجه داعش را تأمین می‌کند و از طرف دیگر آوارگان سوریه را می‌پذیرد و از آنها حمایت می‌کند. اردوغان معتقد است که هرچه تعداد آوارگان سوری بیشتر باشد، شانس بیشتری دارد تا بتواند جامعه بین‌الملل را متقاعد کند که یک منطقه پرواز ممنوع در سراسر شمال سوریه به وجود آورند.
 
این گزارش ادامه می‌دهد، مقامات ترکیه به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه این مسئله پذیرش آوارگان سوری یک راه‌حل قابل ترجیح است، خروج آوارگان که هم‌اکنون حدود دو میلیون نفر هستند را به یک کشور ثالث دشوار کرده‌اند. اردوغان امیدوار است با افزایش تعداد آوارگان سوری و رسیدن آنها به حد بحران، کشورهای عضو ناتو علیه سوریه وارد عمل شوند.
 
این گزارش تصریح کرد، جسد «آیلان الکردی» کودک سه ساله سوری در ساحل «بدروم» ترکیه در اوایل سپتامبر بعد از آن پیدا شد که قایق خانواده این کودک در مسیر اروپا واژگون شد. عمه این کودک گفته است که خانواده آیلان سفر مرگباری را طی کردند زیرا سازمان ملل حاضر نشده بود به آنها پناهندگی دهد و مقامات ترکیه نیز حاضر نبودند به آنها روادید خروج دهد.
 
المانیتور ادامه داد، پرواز از استانبول به مونیخ بسیار کمتر از هزینه‌ای است که آوارگان به قاچاقچیان انسان می‌پردازند. بعلاوه پرواز هوایی ایمن‌تر است. مشکل اینجاست که آوارگان، روادید ندارند و تقریباً گرفتن روادید برایشان غیرممکن است.
 
طبق این گزارش، ابتدا، ترکیه هر اقدامی را که می‌توانست انجام داد تا مسیر دریا که مورد استفاده مهاجران غیرقانونی به سوی اروپا بود را مسدود کند. بعد از آن، وقتی ناتو حاضر نشد اقداماتی را برای سرنگونی «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صورت دهد و داعش نیز نتوانست امید اردوغان را برآورده کند، ترکیه تصمیم گرفت تا از طریق ایجاد یکسری فشارها در اروپا، امور را برای اروپا دشوار کند. در چند ماه گذشته، ترکیه دیگر مانع حرکت آوارگان به سمت غرب نشده است و منابع اسرائیلی می‌گویند که احتمال می‌رود همان نیروهای ترکیه که به داعش کمک کردند هم‌اکنون به قاچاقچیان انسان کمک می‌کنند.
 
در تاریخ 11 سپتامبر، «لوران فابیوس» رئیس‌جمهور فرانسه، کنسول افتخاری کشور خود در شهر «بدروم» را بعد از آن از ادامه فعالیت به حال تعلیق درآورد که به آوارگان کمک کرده بود به صورت غیرقانونی ترکیه را به سمت اروپا ترک کنند.
 
این گزارش در پایان نوشت، منابع دیپلماتیک اسرائیل می‌گویند که هیچ یک از این اقدامات، بدون مجوز دولت اردوغان صورت نگرفته است. اردوغان به مدت چهار سال از آوارگان سوری به امید سرنگونی اسد استقبال کرده است. از آنجایی که تمامی تلاش‌هایش در این زمینه به شکست انجامیده است و اسد همچنان در قدرت است، احتمالا اردوغان هم‌اکنون تلاش می‌کند تا فشار انسانی غیرقابل تحملی در قلب اروپا ایجاد کند. ارزیابی اسرائیل این است که ترک‌ها معتقدند که از طریق چنین اقداماتی می‌توانند همپیمانان ناتو خود را وادار کنند تا تلاش‌های هماهنگی برای سرنگونی اسد صورت دهند.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: