جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: چهارشنبه، 25 شهريور 1394     
درمضیقه گذاشتن حمل و نقل عمومی ظلم به حق مردم است

آغاز برنامه شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توجه به یارانه حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: از هر منظری نگاه کنیم، یکی از پارامترهای مهمی که نشان می دهد دولت ها و کلیه مسئولان معتقد به رعایت حقوق مردم هستند، موضوع حمل و نقل عمومی است. اگر به این امر مهم بی توجهی کنیم و یا مضیقه ای درست کنیم، این مضیقه برای مدیریت شهری نیست بلکه دقیقا این ظلم به حق مردم است.

محمد باقر قالیباف صبح امروز طی سخنانی در آئین ورود 73 واگن مترو، تاکسی های هیبریدی و پلاک گذاری موتورهای برقی که در محل کارخانه واگن سازی تهران برگزار شد، آلودگی هوا را مهم ترین چالش شهر تهران خواند و گفت: برای حل این معضل به هماهنگی های جدی، همراهی و کمک مجموعه مدیریت شهری، دولت و مردم نیاز داریم. من بارها به این موضوع اشاره کرده ام که برنامه های مدونی برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و اگر این همکاری ها و حمایت ها انجام شود، می توانیم بر این چالش فائق آییم. برخلاف اینکه بعضا معتقدند مشکل آلودگی هوا حل شدنی نیست و باید به امید باد و باران نشست، بنده معتقدم می توان این مشکلات را حل کرد.

شهردار تهران با اشاره به حجم بالای آلایندگی پیکان در شهر تهران ابراز کرد: معنی این اعداد و ارقام آن است که یک پیکان در طول سال به اندازه وزن خودش تولید آلایندگی می کند. در این شرایط معلوم است که ما باید سراغ منبع تولید آلاینده برویم تا این شهر پاک شود. البته که باران و رحمت الهی لطافت بیشتری هم به شهر می دهد اما نباید به دست خودمان شهر را خراب کنیم و بعد منتظر باد و باران باشیم.

وی تصریح کرد: خیلی دوست داشتیم که این کار در یک حمایت ملی و همه جانبه اتفاق بیفتد چون واقعا در این میان مساله جان مردم مطرح است و این حق مردم به شمار می رود. اما به هر دلیلی - که نمی خواهم به آن ها اشاره کنم - آن هماهنگی و اقدام همه جانبه فراهم نشد.

قالیباف تصریح کرد: ما با درسی که از دوران دفاع مقدس آموختیم، معتقدیم اگر امروز هم شهدای ما در قید حیات بودند، فرهنگ زندگی آن ها مسئولیت پذیری و وجدان کاری بود. اگر ما به مدیریت و فرهنگ جهادی باور داریم، باید هر آنچه که ظرفیت داریم را به کار بگیریم و کاری که نیاز جامعه و مردم است را پیش ببریم. در ادامه مسیر بقیه هم باید کمک کنند تا این کار با سرعت بیشتری پیش رود اما اگر کمکی نشد از ما رفع تکلیف نمی شود.

شهردار تهران در ادامه بر ضرورت توجه به فرهنگ مسئولیت پذیری و وجدان کاری تاکید کرد و گفت: امیدوارم در جلسات کارشناسی که رسانه ملی برای این موضوع فراهم می کند، برنامه و فرایندی که برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد. امروز نیز همه بخش های این برنامه در شهرداری تهران آغاز شده است.

قالیباف به توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در عین اینکه پیش از این اصلا فرهنگ مربوط به دوچرخه سواری در شهر تهران وجود نداشته است، درحال حاضر آمار دقیق نشان می دهد که روزانه بیش از 3 هزار و 300 دوچرخه از طرف مردم تحویل گرفته شده و در شهر از این دوچرخه ها استفاده می کنند. در ادامه نیز حتما با برنامه ریزی که ما داریم این روند به سرعت سیر صعودی اش را خواهد گرفت.

وی افزود: امروز یکی از منابع مهم تولید آلایندگی موتورسیکلت ها هستند. به همین جهت ما با همه مشکلات مالی که داریم، تصمیم گرفتیم تا موتورهای برقی را وارد کنیم. البته این حرف به معنای دخالت در کار بخش خصوصی نیست و معتقدیم این کار حتما باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما در این میان دیگران رسالتی هم بر عهده دارند که بابت آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت یارانه دهند اما به هر دلیلی امروز فرصت این کار را پیدا نکردند.

شهردار تهران همچنین عنوان داشت: ما امروز آماده ایم تا هر کسی که از موتوربرقی استفاده کند؛ بخش خصوصی ضمانت بازار را داشته باشد و وام قرض الحسنه به میزان 80 درصد قیمت موتور را نیز ارایه دهیم تا این فرهنگ را در جامعه ایجاد کنیم. در کنار این معتقدیم باید اقدامات سلبی هم انجام شود تا بعد از ورود موتورهای برقی ، تردد موتورسیکلت های غیربرقی را در بعضی از نقاط شهر ممنوع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در طرح شهرداری تهران اقدامات ایجابی و سلبی توام با هم دیده شده و تقدم اجرا نیز در اقدامات ایجابی است، اظهار کرد: موضوع طرح ترافیک یکی از اقدامات دیگری بود که بر اساس آن طرح LEZ را با همان سیاست کنترل و حذف تولید آلاینده ها از آبان ماه در مرکز شهر اجرایی خواهیم کرد. ما این موضوع را مصوب و اطلاع رسانی کردیم و فرصت مناسب را نیز در اختیار مردم گذاشتیم تا تردد ماشین هایی مثل پیکان و... که خارج از استاندارد هستند ممنوع شود. این در حالی است که قانون هم این موضوع را مشخص کرده است اما سالیان سال است که پا روی قانون گذاشته شده و اجرا نمی شود.

قالیباف خاطرنشان ساخت: از دیگر سو اتوبوس های از رده خارجی هستند که طبق قانون حتی حرکت آن ها در جاده ها هم غیرقانونی است، اما این اتوبوس ها با این همه آلایندگی داخل شهر می آیند. همچنین کامیون هایی که عمر مفید خود را از دست داده اند حق ندارند در سطح شهر تردد کنند و باید جلوی شان گرفته شود.

وی ادامه داد: شهرداری تهران با همکاری مردم و بخش خصوصی مصمم است تا این گام برداشته شود و ماه به ماه و سال به سال، وضع آلودگی شهر را کاهش دهیم. در ادامه کار نیز امید داریم روزی به نقطه ای برسیم که با توسعه حمل و نقل عمومی، حمل و نقل ریلی و سرمایه گذاری های صورت گرفته شهر ما یک شهر پاک باشد.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به یارانه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: اگر از هر منظری اعم از منظر انسانی، اجتماعی، اسلامی، سیاسی و فرهنگی نگاه کنیم، شاهد هستیم یکی از پارامترهای مهمی که نشان می دهد دولت ها و کلیه مسئولان معتقد به رعایت حقوق مردم هستند، موضوع حمل و نقل عمومی است. این حق مسلم مردم است که هر روز با آن سرو کار دارند و اگر به این امر مهم - خصوصا در شهرها - بی توجهی کنیم و یا مضیقه ای درست کنیم، این مضیقه برای مدیریت شهری نیست بلکه دقیقا این ظلم به حق مردم است.

شهردار تهران تاکید کرد: در همه کشورهایی که حتی مردم از سرانه درآمد بالایی برخوردار هستند، تنها جایی که دولت برای آن ها یارانه می دهد، سرمایه گذاری کرده و به صورت مستقیم برای رفاه مردم دخالت می کند، موضوع حمل و نقل عمومی است. این حق مردم و وظیفه ما است و ما در شهرداری تهران نیز مصمم هستیم که به حمل و نقل عمومی پردازیم.

به گفته قالیباف آمار و اطلاعات نشان می دهد در طول سال های اخیر همیشه شهرداری تهران بیش از 60 درصد درآمد خود را متمرکز به حمل و نقل عمومی کرده است و این حاکی از همین باور توجه به توسعه حمل و نقل عمومی است.

شهردار تهران ادامه داد: در این میان بعضی افراد بعضی حرف ها می زنند اما مردم در شهر هستند و قضاوت می کنند که کل متروی تهران تا سال 84 و در طول 20 سال از عمر خود چند متر تونل، ریل و ایستگاه ساخته شده داشت و در 10 سال اخیر میزان توسعه مترو چقدر بوده است؟ این عدد و رقم را مردم به صورت روشن می دانند و می بینند . من هم همیشه به دوستان می گویم که خیلی وقت خود را نگیرید که به این موضوعات جواب دهید چرا که درست کردن مشغله ذهنی باعث می شود تا از کار خود بازبمانیم. البته روشنگری خوب است اما این مسایل نباید دغدغه ما شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریک سالروز ازدواج مولی الموحدین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) عنوان داشت: خوشحال هستم که مجموعه مدیریت شهری این توفیق را پیدا کرده است که از حالت انفعالی گذشته به صورت کاملا برنامه ریزی شده خارج شود و همیشه در آستانه بهار علم، دانش و پرورش و آغاز سال تحصیلی جدید و همزمان با افزایش تقاضای سفر و کوتاه شدن طول روز، بتواند ظرفیت خوبی در حوزه حمل نقل عمومی وارد کند.

قالیباف در ادامه ضمن تقدیر از زحمات تمامی کارگران، زحمت کشان و فعالان در میدان های اجرایی، برنامه ریزی و ستادی، عنوان داشت: سالیان دور مردم این شرایط را در آستانه مهرماه پذیرفته بودند و شاید یکی از موضوعات این بود که باید ده، پانزده روز صبر کنیم تا مردم خودشان عادت کنند، اما الان با برنامه ریزی های خوبی که در حوزه سرویس مدارس، توجه به جانبازان و معلولان، حمل و نقل ریلی و اتوبوس صورت گرفته است، این اضطراب را از مردم گرفته ایم. با زحمات شبانه روزی همکاران این توفیق را پیدا کرده ایم که به جامعه آرامش بدهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا برنامه مدون شهرداری تهران با توسعه حمل و نقل پاک، کمک بخش خصوصی و مردم، ارتقای کیفیت رانندگی و استفاده درست از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی در شهر اجرایی شده و شعار آسمان آبی و زمین پاک نیز به خوبی در شهر تهران دنبال شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: