جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 24 شهريور 1394     
دنده رباتیکی برای فرود بالگردها

ایسنا: بالگردها خودروهای متبحری هستند که قادرند تمامی مانورها را در هوا انجام دهد، اما در زمان اوج‌گیری و فرودآمدن نیازمند سطوح مسطح هستند که وجود چنین سطوحی در ماموریت‌های امدادی و جنگ نادر است.

دارپا به تازگی نوعی سیستم دنده فرود رباتیک جدید را در یک پرواز بدون‌ سرنشین بالگرد و در نزدیکی آتلانتا در جورجیا به نمایش گذاشته است.


این سیستم با امکان فرودآوردن بالگردها بر روی زمین‌های ناهموار با درجه ایمنی بالا، بر محدودیت‌های کنونی آن‌ها غلبه می‌کند.

علی‌رغم دهه‌ها توسعه، بسیاری از بالگردها در حال حاضر به دنده فرود ترمز یا چرخ‌ ساده متکی‌اند.

بالگردها هنگام فرودآمدن و اوج‌گیری لازم است بر روی سطوح هموار باشند تا از برخوردکردن ناگهانی چرخانشان با زمین و ایجاد حادثه برای مسافران اجتناب کنند.

در نتیجه بسیاری از اوقات این سامانه‌ها به هنگام بارگیری یا تخلیه مجبور می‌شوند با احتیاط و در چندین سانتی‌متری بالای یک تپه بایستند.


سیستم رباتیک جدید در حال حاضر توسط دانشمندان موسسه فناوری جورجیا و تحت برنامه «چرخان سازگار ماموریت» (MAR) دارپا در حال توسعه است.

به گفته دارپا، دنده فرود جدید به آسانی نصب می‌شود و فقط اندکی وزن سامانه را افزایش داده و خطر آسیب‌دیدگی ناشی از فرودهای دشوار را تا 80 درصد کاهش می‌دهد. این سامانه به بالگردها، امکان نشستن در دامنه‌های با شیب 20 درجه (دو برابر بالگردهای حاضر) را نیز می‌دهد.

همچنین، این فناوری به بالگردها امکان فرودآمدن بر روی عرشه‌های کشتی را در دریاهای مواج می‌دهد.










درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: