جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 20 خرداد 1393     
رایانه‌ای توانست خود را انسان جا بزند

فارس: سرانجام پس از نزدیک به 65 سال یک برنامه رایانه‌ای موفق شد رویاهای آلن تورینگ ریاضی دان نامدار انگلیسی در حوزه هوش مصنوعی را عملی کند.

به گزارش رداوربیت، این برنامه رایانه‌ای سخنگو موفق به شبیه سازی مکالمات انسان در حدی بسیار طبیعی است، به گونه ای که ممکن است آن را با یک انسان که در حال سخن گفتن است اشتباه بگیرید.

طراحی این برنامه با هدف اجرای موفق تست تورینگ انجام شده است. این تست که توسط ریاضی دانی به همین نام طراحی شده مبتنی بر این فرضیه است: ماشینی را می‌توان هوشمند دانست که بتواند انسان را به گونه‌ای فریب دهد که وی تصور کند با یک انسان روبروست. تورینگ برای علمی کردن این فرضیه معتقد به اجرای چنین آزمایشی است: یک انسان از طریق دو رایانه با یک انسان و یک ماشین هوشمند به طور همزمان گفتگو کند و اگر نتوانست ماشین را از انسان تشخیص دهد، می توان آن ماشین را هوشمند دانست.

تورنیگ معتقد بود که اگر برنامه رایانه ای نوشته شود که بتواند 30 درصد از افراد قضاوت دهنده را فریب دهد و خودش را به جای انسان جای بزند، تست تورینگ را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

حال این اتفاق افتاده و برنامه ای رایانه ای خودش را یک پسر 13 ساله اوکراینی به نام اوژن گوشتمن جا زده است. این برنامه که توسط روس ها طراحی شده در دانشکده مهندسی سیستم دانشگاه ریدینگ در لندن تست شد و توانست 33 درصد از قضات را فریب داده و خود را انسان جا بزند.

از دهه 1950 تا به حال هیچ برنامه رایانه ای موفق به این کار نشده بود و تلاش ها در این زمینه همگی ناموفق بود. نام یکی از قضاتی که توسط این برنامه فریب داده شد، Robert Llewellyn  است که در سریال‌های تلویزیونی انگلیسی ایفای نقش کرده و بازیگر شناخته شده ای است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: