جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 22 شهريور 1394     
رونمایی از چهره جدید خیابان انقلاب

به گزارش گروه عمران شهری شهرداری نیوز،ساماندهی خیابان انقلاب رو به پایان است اما هنوز خبری از نماد این میدان نیست.

خیابان انقلاب این روزها تغییر چهره داده است. دیگر از تبلیغات بزرگ و نماهای چرک گرفته خبری نیست. اما هنوز هم تکلیف نماد این میدان مشخص نیست و با وجود آن که وعده داده شد ایستگاه های اتوبوس میدان هم ساماندهی می شود اما وضعیت ترافیکی میدان همانند سابق است.

سید محسن هاشمی مدیر راهبردی پروژه ساماندهی و آرام سازی خیابان انقلاب به مهر  گفت: پروژه پیرایش و آرام سازی خیابان انقلاب اردیبهشت ماه سال ۹۳ توسط سازمان زیبا سازی آغاز شد. این پروژه ماموریت روشنی داشت: آراستگی نما و منظر شهری با پیرایش جداره ها و کف و اولویت بخشیدن پیاده به سواره. در حال حاضر اولویت تردد در معابر شهری با خودرو است و مردم به سختی امکان قدم زدن و حرکت کردن و جابجایی در معابر را دارند. در سال  های٨٥ تا ٩٢ توسط سازمان زیباسازی شهر تهران مطالعاتی در خصوص بهبود نما و منظر میدان و خیابان آزادی و انقلاب به انجام رسیده است. از این مطالعات، پژوهش دکتر گیتی اعتماد و دكتر منصوری با عناوین ساماندهی نما و منظر خیابان و میدان انقلاب به عنوان بنیاد نظری این پروژه مورد مطالعه و مداقه قرار گرفت و ٦٧ فعالیت برای ساماندهی این میدان و خیابان تعریف شد.

وی در ادامه افزود: در اردیبهشت و خرداد ۹۳ جلساتی مستمر با کاربران و مغازه داران و سازمان ها ی ذی ربط و ذی نفع بمنظور آگاهی بخشی و اقناع برای همكاری برگزار و از تیرماه همان سال عملیات پیرایش زواید و مبلمان های فرسوده پیاده راه ها عملیاتی شد. هم چنین از هفدهم شهریور ماه سال ٩٣ نیز اجرای عملیات پیرایش و ساماندهی نما و منظر ساختمان ها را نیز آغاز كردیم كه  امیدواریم تا پایان شهریور ماه و یا نیمه نخست مهرماه سال جاری این فعالیت ها به پایان برسد.

وی با بیان اینکه در این پهنه بیش از چهارصد كاربری همكف و نزدیك به هزار و پانصد كاربری تجاری اداری در طبقات ساختمان های این پهنه مستقر هستند گفت: به دلیل نبود زیر ساخت های حقوقی نما و منظر شهری هر كاربر و مالكی حق خود می داند تا نما و منظر ساختمان خود را در اختیار تبلیغات  و پیام رسانی خود قرار دهد و این باعث شده تا نما و منظر تهران بدقواره و شلخته نمایان شود.

معماری های راسته انقلاب؛ پهنه ای برای مطالعه و آموزش معماری

مدیر راهبردی پیرایش و آرام سازی خیابان انقلاب با بر شمردن ویژگیهای  معمارانه این پهنه و  دو بنای موجود با معماری اروپایی از معماران فرانسوی و دانماركی گفت: خود به خود این پهنه برای مطالعه و آموزش معماری منحصر به فرد است.

وی افزود: در راستای ساماندهی نما و منظر این خیابان، ۱۸ نمای با ارزش این پهنه به مساحت شش هزار متر مربع مرمت و بهسازی شده است.

هاشمی با اشاره به اینكه  در این محدوده علاوه بر ساختمان گیو، ٤سینما با یازده پرده نمایش و سردر دانشگاه تهران وجود دارد که تمامی آنها مرمت و شستشو  شدند و سردر سینماهای سپیده و بهمن نورپردازی و بزودی سردر سینماهای مركزی و پارس نیز نور پردازی می شوند، افزود: این خیابان با  وجود ۴۶۰ ناشر و كتاب فروشی خود رسانه است.

وی با اشاره به ساماندهی بیش از سیصد تابلو كاربری های این خیابان گفت شورای برنامه ریزی گرافیك تابلو ها متشكل از آقایان: دکتر بهزاد سلیمانی، مهندس عیسی غفاری نژاد، حسن منوری مید امور اصناف سازمان زیباسازی و محسن هاشمی بررسی و تصویب طرح تابلو ها را بر عهده دارند.

احداث سرویس بهداشتی در حلقه میدان انقلاب و روشنایی پیاده راه خیابان انقلاب از دیگر فعالیت های این پروژه است كه به گفته مدیر پروژه نتیجه پیگیری های مكرر ریس شورای برنامه ریزی این پروژه، عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران است.

هاشمی از ناتوانی اش در اجرای كفسازی حلقه میدان انقلاب در زمان مقرر و بی توجهی اش به توسعه  فضای سبز گفت و آرزو كرد بعدتر شهرداری مناطق ٦ و ١١ این دو نقیصه را جبران كنند.

در این پروژه كه بیش از ١١٨ ساختمان وجود دارد، ٢٧٣٧٠متر مربع نما  شستشو  و سند پلاست شده و ٢٢٩٧٠مترمربع رنگامیزی پایدار انجام گرفته هم چنین  در بخش پیرایش و حذف زوائد ۱۵۴۷ قطعه فرسوده و زایده از ابعاد چهل و هشت متر مربع تا یك متر مربع، پاكسازی  صورت گرفته است.

نوسازی میدان انقلاب

چه خبر از نماد میدان انقلاب؟

با وجود ساماندهی ساختمانهای خیابان انقلاب اما هنوز خبری از نماد میدان انقلاب نیست و هنوز تصمیم نهایی در این خصوص گرفته نشده است.

یش از این روابط عمومی سازمان زیباسازی تصویری از نماد میدان انقلاب را برای رسانه ها ارسال کرد که طرحی ترکیبی ازبرخی از طرح های برگزیده توسط هیات داوران بود.

این طرح مورد انتقاد هیات داوران قرار گرفت زیرا معتقد بودند باید این طرح جدید در هیات داوری بررسی شود و طرح نهایی منتخب هیات داروان نیست.

مهدی حجت یکی از اعضای هیات داوران درباره سرنوشت این نماد به مهر گفت : طی یکی دو سال اخیر درباره سرنوشت نماد میدان انقلاب تلاش های جدی تری می شود و طرح های ارسال شده مرتب مورد بازنگری قرار می گیرند.

او ادامه داد: شاید تا ۷یا ۸ ماه آینده وحتی تا یک سال آینده بتوان درباره نماد این میدان به نتیجه نهایی رسید.

مجتبی عبداللهی معاون شهردار تهران درباره نماد میدان انقلاب با رد این که طرحی ترکیبی برای این میدان پیش بینی شده بود به مهر گفت: ۷۰ الی ۸۰ طرح برای نماد میدان انقلاب طی فراخوانی که از سوی سازمان زیباسازی داده شد، دریافت شد که ۳۰ طرح به کمیته انتخاب رسید و از میان آنها ۳ طرح نهایی شده که کمیته داوری در حال بررسی طرح ها هستند و چیزی به نام طرح ترکیبی نداشتیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران هم درباره نماد میدان انقلاب به مهر گفت: طرح های زیادی برای میدان انقلاب آمد و طرح هایی انتخاب شد که مشکلاتی در ادامه راه به وجود آمد و قرار بود طرح ها مجددا بررسی شود. بعد از این مرحله خبری از نماد میدان انقلاب ندارم.

وی ادامه داد: طراحی نماد برای میدان انقلاب مشکل است و نیاز به کار زیاد و خلاقانه دارد. 




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: