جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 21 شهريور 1394     
تأثير سرعت در وقوع تصادفات رانندگی

مهر: سرهنگ مرادی در این یادداشت نوشته است :

سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و بسیار بیشتر از آن دچار ناتوانی و معلولیت هاي جسمي می شوند. متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولّد جامعه بوده به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً ۳۵ سال است و این خود موجب تحميل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می شود.

از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند. چرا كه اين عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است.

علی رغم اينكه سازمان ها، موسسات و NGOهای متعددي در امر كاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش مي کند ، ليكن متاسفانه همچنان کشور ما از حيث كاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخيل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم نیز است .

با افزایش سرعت وسيله نقليه، زمان عکس العمل راننده و فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد و همين امر باعث شده كه احتمال وقوع تصادف افزايش يابد.

براي نمونه اگر راننده اي مسير تهران تا قم را با سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت طي كند در فاصله زماني ۵۲ دقيقه به مقصد مي رسد اما اگر همين مسير را با سرعت ۱۲۰ كيلومتر بر ساعت طي كند در ۶۰ دقيقه به مقصد مي رسد .بنابراين ارزش رسيدن به مقصد در زماني كوتاهتر (آن هم صرفاً ۸ دقيقه) در مقايسه با خطرات احتمالي و عواقب ناگوار پيش روي راننده بسيار ناچيز خواهد بود.

 در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شدو مدت زمان تصمیم گیری کاهش می یابد. در یک تصادف با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن کودک ۲۰ برابر افزایش می یابد و یک کودک ۵ کیلوگرمی در يك صدم ثانیه، وزنی معادل ۱۰۰ کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از  راه ها مانند عابرین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بيشتر در معرض آسيب هاي وخيم  قرار می گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین تري قرار دارند.

احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می یابد.

تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت اغلب کشته می شوند.

بطور خلاصه مي توان گفت راندن وسيله نقليه با سرعت هاي غيرمجاز ميزان و شدت تصادفات، مصدوميت و مرگ و ميرهاي ترافيكي را افزايش داده و كاهش سرعت، ايمني عبور و مرور در معابر را تضمين خواهد كرد.

بنابراين توصيه مي شود شهروندان گرامي با رعايت سرعت مجاز در رانندگي، سلامت و ايمني سفر خود و ساير كاربران ترافيكي را تامين کنند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: