جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: جمعه، 20 شهريور 1394     
وقتي دستگاه‌هاي عمومي به معاينه فني بي ‌تفاوتند چه توقعي مي‌توان از مردم عادي داشت؟

تنها 1000 خودروي دولتي و نظامي از ابتداي امسال به مراكز معاينه فني تهران مراجعه كرده‌اند

كاهش 30 درصدي آمار مراجعه به مراكز معاينه فني پایتخت نسبت به سال گذشته

به گزارش گروه حمل و نقل پاک شهرداری نیوز، از ابتدای سال جاری تا نيمه شهريور، تنها 177 هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كرده‌اند كه در اين ميان، آمار خودروهاي مربوط به دستگاه‌هاي عمومي كه مجموع مراجعه آن­ها محدود به حدود 1000 دستگاه خودرو در مدت 5 ماه و نيمي است كه از سال ‌مي‌گذرد، از اين آمار هم ناگوارتر است.

از ابتداي سال جاري تا كنون، تنها 553 دستگاه خودروي دولتي، فقط 529 دستگاه خودروي نظامي و صرفاً 4 دستگاه خودروي سياسي و در كل يك هزار و 86 دستگاه خودرو از مجموع ده‌ها هزار دستگاه خودروي مربوط به ارگان­های اداري و نهادهای اجرايي به مراكز معاينه فني مراجعه كرده­اند.

بر اساس اين گزارش، در سال گذشته 560 هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه كردند كه به اين ترتيب ماهانه به طور متوسط 46 هزار دستگاه خودرو را شامل مي‌شد، در صورتي كه اين رقم در 5 ماه و نيم ابتدايي سال جاري، مجموعاً به 177 هزار دستگاه خودرو رسيده كه از متوسط ماهانه 32 هزار دستگاه خبر مي‌دهد.

اين گزارش مي‌افزايد، در صورتي كه ميانگين مراجعه روزانه به مراكز معاينه فني در سال گذشته 1500 دستگاه خودرو بود، اين رقم نازل در سال جاري با 30 درصد كاهش، به طور ميانگين به تنها 1000 دستگاه خودرو در روز رسيده كه حاكي از اين است كه در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته، هر روز 500 دستگاه خودرو كمتر به مراكز معاينه فني مراجعه نموده­اند.

تردد دو و نيم ميليون خودروی فاقد معاينه فني در تهران

در اين ارتباط مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با اشاره به اين كه استاندارد توليد خودرو در كشورمان بسیار پايين است و در بهترين حالت يورو 2 است، در صورتی كه استاندارد تولید خودرو در اروپا در حال حاضر يورو 5 است، گفت:     با اين حال، متوسط عمر معاينه فني خودرو در اروپا 2 سال و در كشور ما 5 سال است كه بايد به همان 2 سابق سال باز گردد.

مهندس ولي آذروش با بيان اين كه حدود دو و نيم ميليون دستگاه خودروی فاقد معاينه فني در تهران تردد می­کنند، افزود:   در حال حاضر بالغ بر 70 درصد ظرفيت مراكز معاينه فني كه در هر نوبت کاری، دست كم مي­توانند به 6 هزار دستگاه خودرو خدمات ارائه كنند خالي است، در صورتی که این مراکز آمادگي كامل دارند تا نسبت به ارائه خدمات خود به مراجعه کنندگان به صورت تمام وقت و در سه شيفت کاری، اقدام نمایند.

وي با تأكيد بر اين كه هزينه‌ آزمون‌هاي معاينه فني در اروپا به طور متوسط 80 يورو معادل 300 هزار تومان است، در صورتي كه در تهران اين رقم بسيار ناچيز و تنها 3 درصد این مبلغ، یعنی 10 هزار تومان است كه حتي هزينه برق مصرفی مراكز معاينه فني را نيز تأمین نمي‌كند، اعلام كرد: امسال دستگاه‌هاي موجود در مراكز معاينه فني را به روز كرده‌ايم و در حال راه‌اندازي دستگاه‌هاي جديد با استانداردهای روز دنيا هستيم.

39 درصد خودروها عيوب ظاهري دارند

مديرعامل ستاد مرکزی معاينه فني خودروهای تهران در خصوص احتمال تخلف صدور برچسب معاينه فني بدون مراجعه خودرو به مراكز مکانیزه این ستاد، اظهار كرد: در تهران، ميزان اين تخلف صفر است، چرا كه مراكز معاينه فني پايتخت مجهز به دوربين­هاي پلاك‌خوان هستند و امكان صدور برچسب معاينه فني بدون مراجعه خودرو به اين مراكز صفر است.

آذروش با اعلام اين كه بر اساس تصویب هيأت دولت و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در خصوص ايجاد سامانه ملي معاينه فني، تصريح كرد: با راه‌‌‌اندازي اين سامانه به عنوان تحولي بزرگ در موضوع معاينه فني، اين امكان در تهران و اقصی نقاط کشور فراهم خواهد شد تا مراكز معاينه فني با اتصال به مراكز پليس راهنمایی و رانندگی، نسبت به تبادل اطلاعات اقدام کنند و به اين ترتيب با افرادي كه بدون مراجعه به مراكز معاينه فني گواهي مربوطه را دريافت مي‌كنند، برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

وي در پايان با تأكيد بر اين كه با وجود تردد صدها هزار دستگاه موتورسيكلت در تهران، سال گذشته تنها 100 دستگاه موتورسيكلت به خطوط 10 گانه معاینه فنی موتورسیکلت مراجعه كردند، خاطرنشان كرد: به طور متوسط 27 درصد خودروهايي كه به مراكز معاينه فني مراجعه مي‌كنند، به خاطر آلايندگي بيش از حد، 18 درصد به علت عدم هم­راستايي چرخ‌ها و 11 درصد دیگر نيز به دليل نامناسب بودن عملکرد ترمزشان رد مي‌شوند، ضمن اين كه 39 درصد خودروها داراي عيوب ظاهري هستند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: