جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 شهريور 1394     
رونمایی از اولین خدمات رایانش ابری

فارس: امروز با حضور وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از نخستین خدمات رایانش ابری رونمایی شد.

رایانش ابری به مجموعه‌ای از روش‌ها و فناوری‌هایی گفته می‌شود که به ارائه منابع ذخیره‌سازی، شبکه‌ای و پردازشی به صورت متمرکز با قابلیت انعطاف‌پذیری بالا و متناسب با درخواست استفاده کنندگان می‌پردازد.

این خدمات در هر 4 لایه یک مدل ابری کامل یعنی IaaS، PaaS، SaaS، Xaas قابل ارائه خواهد بود.

در قدم نخست اجرای این طرح، هم‌اکنون لایه IaaS با بهره‌گیری از نرم‌افزار Open Stack که 52 درصد سیستم‌های رایانش ابری جهان مبتنی بر آن توسعه یافته به طور کامل در 2 مرکز داده پیاده‌سازی شده است.

این لایه در مراکز داده همدان و خوزستان پیاده‌سازی شده و قابل توسعه به سایر مراکز داده استانی نیز خواهد بود. در این مرحله نخستین خدمت طرح رایانش ابری با هدف حمایت از کسب و کارهای تازه مدنظر است. این مدل شبیه وب‌سرویس آمازون طراحی شده و پورتال سامانه رایانش ابری استارتاپ‌ها Startups cloud.ir در حال بهره‌برداری و اماده دریافت تقاضای استفاده کنندگان است.

هدف از این اقدام کمک به استارت آپ‌ها در استفاده از منابع ذخیره‌سازی، پردازشی و شبکه اطلاعات است که بتوانند روی ایده‌های خلاق خود تمرکز داشته باشند.

حدود 80 درصد هزینه‌های یک استارت‌آپ به فراهم کردن زیرساخت معطوف می‌شود که اکنون با فراهم شدن این امکان دولتی، سازمان فناوری اطلاعات به مدت یک سال تدارک پایگاه داده و نگهداری از آن را به شرکت نوپا ارائه می‌کند و پس از آن در صورت موفقیت، شرکت باید هزینه‌های زیرساختی خود را بپردازد. در آینده نیز ارائه خدمات ابری IaaS به دستگاه‌های دولتی نیز عرضه خواهد شد و در مراحل بعدی خدمات ابری سطح بالاتر از جمله PaaS و SaaS در مراکز داده ارائه می‌شود.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: