جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 17 شهريور 1394     
پاسخ طیب‌نیا درباره نوسانات بازار ارز

مهر: علی طیب‌نیا امروز در مراسم رونمایی از بستر تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات تحول عمیق و جدی در مدیریت کشورها و سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد کرده است و حکمرانی مطلوب و شایسته بدون این فناوری امکان‌پذیر نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو لاینفک دولت الکترونیک است، تصریح کرد: اقدامات و فعالیت‌های سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید به صورت کارآمدتر و با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر منعکس شود. به عنوان مثال، دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی توسط سازمان مالیاتی منجر به کاهش هزینه‌های سازمان و کاهش صرف زمان خواهد شد. این موضوع در مورد فعالیت‌های گمرکی در ترخیص کالا و غیره نیز مصداق دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد یک بستر تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور در بهبود محیط کسب و کار نیز تاثیرگذار است، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم، بهبود محیط کسب و کار است، ایجاد چنین سامانه‌ای نیز بسیار الزامی است. بهره‌گیری از اطلاعات، امکان می‌دهد تصمیم‌سازی‌ها مبتنی بر اطلاعات صحیح و بهنگام باشد.

طیب‌نیا با تاکید بر اینکه امروزه امکان اینکه با روش‌های سنتی با مفاسد مبارزه کرد وجود ندارد، افزود: با روش‌های‌ نوین، سیستمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان با فساد مقابله کرد و سطح سلامت اداری و مالی را بهبود بخشید. در سازمان‌هایی که سیستم الکترونیک مستقر شده، اثر آن را به راحتی‌ می‌توان مشاهده کرد.

وزیر اقتصاد گفت: سامانه صدور ضمانت‌های بانکی در سیستم بانکی مستقر شده است و این امکان را می‌دهد که اگر در بانکی ضمانت‌نامه جعلی صادر شود، به سرعت کشف شود ولی این به معنای صفر شدن تخلفات نیست، البته میزان قابل‌توجهی از تخلف را کاهش می‌دهد.

به گفته وی، استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در دستور کار و اولویت اصلی ماست. طرح جامع مالیاتی از جمله این طرح‌هاست که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود. در عین حال، در بحث خزانه‌داری الکترونیک نیز امکان اتصال خزانه به بانک مرکزی، سیستم بانکی و ذی‌نفعان را فراهم می‌کند.

طیب‌نیا با اشاره به استقرار سیستم تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور که امروز از آن رونمایی شد، گفت: استقرار چنین سیستمی از وعده‌ها و برنامه‌هایی بود که در زمان کسب رای از مجلس به مجلسیان داده بودم و دو سال از آن زمان می‌گذرد و در این راستا اقدامات موثری انجام شده است.

وزیر اقتصاد گفت: ما فاقد شبکه یکپارچه برای مبادله اطلاعات بودیم و این سیستم که امروز رونمایی شد، همانند یک شبکه راه می‌ماند که ارتباط بین مراکز اطلاعاتی را فراهم می‌کند. شبکه‌ای که تمام استانداردهای لازم را برای تبادل اطلاعات فراهم می‌کند. مرحله سخت‌افزاری این شبکه تهیه شده اما هنوز مکانیزم‌ها و نحوه چگونگی ارائه اطلاعات در این شبکه مشخص نیست، این در حالی است که مقاومت‌هایی در برخی سازمان‌ها و نهادهای ارائه‌دهنده اطلاعات مشاهده می‌شود اما تمایلی برای به اجرا گذاشتن اطلاعات توسط آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: اینکه چه اطلاعاتی در این سامانه مستقر شود و چه کسانی می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند، هنوز مشخص نیست اما این‌گونه نیست که اطلاعات تراکنش‌های بانکی مردم در این سامانه در دسترس قرار گیرد ولی اطلاعاتی مانند اطلاعات بورس و بازار سرمایه را می‌توان در آن به اشتراک گذاشت. در عین حال، اینکه چه اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند از اطلاعات آن استفاده کنند نیز هنوز مشخص نشده است، همچنین نحوه استفاده از اطلاعات نیازمند تدوین قواعد، پروتکل یا اصلاح برخی قوانین و مقررات است.

طیب‌نیا، ایمن بودن اطلاعات در این سامانه را مهم ارزیابی کرد و گفت: وقتی که اطلاعات دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این سامانه به اشتراک گذاشته می‌شود، ایمن‌بودن این اطلاعات نیز بسیار مهم خواهد بود، بنابراین اهتمام ویژه برای نهایت ایمنی وجود دارد و از برنامه‌های در دستور کار ماست.

وی گفت: هیات دولت سال گذشته مصوبه‌ای را به تصویب رساند که براساس آن، وزارت اقتصاد هماهنگ‌کننده و متولی سامانه‌های اقتصادی و تبادل اطلاعات اقتصادی معرفی شد که البته عموم دستگاه‌ها نیز به انجام این کار علاقه‌مندی نشان دادند. امید است شاهد الحاق دستگاه‌ها به این شبکه باشیم و شرایطی فراهم شود که ۸۰ تا ۹۰ درصد اطلاعات اقتصادی کشور به آن متصل شود و حتی زمانی برسد که ۱۰۰ درصد اطلاعات مورد مبادله قرار گیرد و کارآیی را بالا برده و هزینه‌ها را کاهش دهد.

وزیر اقتصاد همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران درباره چرایی نوسانات قیمت‌ها در بازار ارز، گفت: نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت است و تصور نمی‌کنم تغییری در قیمت ارز در بازار داشته باشیم.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: