جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 14 شهريور 1394     
سرفاصله حرکت قطارها 2دقیقه

به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مجری نیمه شمالی خط3 مترو با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 3 ایستگاه از فاز شمالی و 4 ایستگاه از فاز میانی خط 3 مترو آماده بهره‌برداری است، می گوید: 12 ایستگاه باقیمانده طی یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

اگر تا یک سال گذشته خط یک مترو تهران طولانی‌ترین خط مترو خاورمیانه شناخته می‌شد، اما مطالعات نشان می‌دهد که خط3 مترو تهران طولانی‌ترین خطی‌است که در خاورمیانه  تمام مسیر آن در زیر زمین قرار دارد. تکمیل خطی که تمام 37کیلومتر طول مسیرش باید در زیر زمین ساخته شود، کار بسیار سخت و دشواری است. مجری طرح نیمه شمالی خط3 مترو تهران درباره آخرین وضعیت ساخت نیمه شمالی این خط می‌گوید: تونل‌های نیمه شمالی خط 3 در دو فاز میانی و شمالی کامل شده است و تجهیز این تونل به تاسیسات روشنایی و سیگنالینگ نصب شده است.

عظیم عراقی ادامه می‌دهد: هم اکنون عملیات عمرانی ایستگاه‌های زین الدین دربخش ساختمانی و نازک کاری انجام شده است و به طور کامل آماده بهره‌برداری قرار دارد.

وی با اشاره به ایستگاه‌های عبوری در طول مسیر نیمه شمالی خط 3 مترو نیز توضیح می‌دهد: سکوهای ایستگاه‌های عبوری P.Q.R.S  آماده شده است. همچنین تست برق این ایستگاه‌ها انجام شده و اکنون قطار تا ایستگاه زین الدین امکان تردد دارد.

مجری نیمه شمالی خط 3 مترو درباره وضعیت ایستگاه نوبنیاد یادآور می‌شود:  تونل نیمه شمالی خط از ایستگاه شهید زین‌الدین تا ایستگاه نوبنیاد و شهرک قائم  نیز آماده استفاده و بهره‌برداری است. ایستگاه نوبنیاد تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تنها بخش‌هایی از نازک‌کاری ساختمان و رفع نواقص باقیمانده است. ایستگاه قائم نیز 99 درصد پیشرفت فیزیکی و سازه‌ای دارد و تا 10 رو آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به نصب تجهیزات در سه ایستگاه نیمه شمالی خط 3 مترو به شهرنوشت می‌گوید: از نظر نصب تجهیزات نیز تست برق ریل سوم داخل تونل زین الدین انجام شده است. ریل سوم که باعث برق رسان و حرکت قطارهای مترو می‌شود تا ایستگاه شهرک قائم نیز نصب شده است. پست‌های RS  که وظیفه برق رسانی به ریل سوم و نیروی حرکتی قطار را دارند، در ایستگاه‌های نوبنیاد و شهرک قائم  در حال نصب است. همچنین پست‌های برق  LPS که وظیفه برق‌رسانی به ایستگاه‌ها را برعهده‌ دارد نیز در این دو ایستگاه در حال نصب است.

عظیم عراقی درباره نصب سیستم سیگنالینگ این 3ایستگاه اظهار می دارد: تجهیزات سیگنالینگ نیمه شمالی خط3 مترو نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا 15 شهریور نصب خواهد شد و به موازات آن تجهیزات مخابراتی ایستگاه‌ها مانند دوربین‌های مدار بسته برای کنترل ایستگاه‌ها  و سیستم پیج ایستگاه‌ها و سیستم مخابراتی اتصال قطارها به تلفن نیز در حال انجام است. در مجموع تصور بنده این است که بعد از تست اولیه؛ ایستگاه‌ها در آینده‌ای نزدیک برای ‌بهره‌برداری آماده می‌شوند.

مجری نیمه شمالی خط 3 با بیان اینکه تست سرد این سه ایستگاه انجام شده است، به خبرنگار شهرنوشت می‌گوید: در حال حاضر یک دستگاه قطار مترو در ایستگاه قائم قرار دارد و تنها تست گرم این خط از ایستگاه زین الدین تا قائم باقی مانده که با این شرایط در آینده نزدیک این کار را نیز انجام می دهیم.

عراقی در پاسخ به این سوال که  چرا  تمامی 16 ایستگاه نیمه شمالی خط 3 مترو آماده بهره‌برداری نیست،  توضیح می‌دهد: موضوع اصلی در این خط مساله بهره‌وری و استفاده بهینه از هزینه‌هایی است که در ساخت نیمه شمالی خط 3 مترو انجام شده است. شاید راحت‌ترین نحوی مدیریت در نیمه شمالی این باشد که تا اتمام تمامی 16 ایستگاه این بخش تکمیل نشده یعنی تا دو سال دیگر صبر می‌کردیم اما این به معنای محروم کردن برای مردم از استفاده از  این خط است. به هر حال برای ساخت این خط از بیت المال هزینه‌ای انجام شده و شهروندان می‌خواهند که از این خط استفاده کنند، در نتیجه نباید تا تکمیل تمامی ایستگاه‌ها مردم را از استفاده از مترو در این مسیر محروم کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای اینکه بهترین مدیریت در منابع و بهره‌وری از این خط را  انجام دهیم، نیمه شمالی خط 3 را فاز‌بندی کردیم. برخی از ایستگاه‌های عبوری این خط هنوز درگیر مشکلاتی از قبیل تملک زمین و یا محدودیت منابع هستند.

مجری نیمه شمالی خط 3 مترو با بیان اینکه  برای راه اندازی یک ایستگاه کل خط را تعطیل نمی‌کنیم، می‌افزاید: در حال حاضر مهمترین مشکل برای تکمیل تمامی ایستگاه‌ها در این خط کمبود منابع است. شهرداری تهران تا کنون کمک‌های خود را برای تکمیل و راه‌اندازی این خط انجام داده است و ما همچنان منتظر کمک‌های دولت مطابق قانون هستیم.

 عراقی با تاکید بر اینکه در نیمه شمالی خط 3 ایستگاه‌های پر مسافر افتتاح خواهند شد، بیان می‌کند:  برای اینکه مدیریت بهینه بهره‌وری در این خط داشته باشیم، در فاز اول ایستگاه‌های زین الدین، نوبنیاد و قائم که به نسبت سایر ایستگاه‌های نیمه شمالی این خط مسافرپذیرتر هستند، را در اولویت کاری قرار دادیم تا در فازهای بعدی سایر ایستگاه‌های این مسیر  وارد مدار خدمات‌رسانی شوند.

وی با بیان اینکه فاز میانی و شمالی  خط 3 شامل 16 ایستگاه و 16 هواکش است، یادآور می‌شود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 4 ایستگاه از فاز میانی و 3 ایستگاه از فاز شمالی آماده بهره‌برداری می‌شود و 12 ایستگاه باقیمانده تا یک سال آینده  تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

مجری نیمه شمالی خط 3 مترو در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه ایستگاه‌های آماده بهره‌برداری مجهز به پله برقی هستند، می‌گوید: طبق دستوری که دکتر قالیباف و مدیرعامل شرکت مترو تهران ابلاغ کرده‌اند تمامی ایستگاه‌ها با پله برقی آماده بهره برداری می شوند. در حال حاضر  هیچ ایستگاهی نیست که بدون پله برقی افتتاح شود. پله برقی‌های ایستگاه زین الدین نصب شده است. در ایستگاه قائم  پله برقی ها در چاله قرار گرفته و در حال تست نهایی است و پله برقی‌های ایستگاه نوبنیاد  نیز در حال انجام است.

عظیم عراقی با اشاره به اینکه خط 3 مترو طولانی‌ترین خط مترو خارومیانه‌است که تمام مسیر آن در زیر زمین قرار دارد، به خبرنگار شهرنوشت توضیح می‌دهد: نیمه شمالی خط 3 به طول 37 کیلومتر طولانی ترین خط خاورمیانه است. تمامی مسیراین خط زیر زمین قرار دارد. این خط جنوب غرب تهران را به مرکز و شمال شرق تهران متصل می‌کند. با توجه به اینکه  قسمت عمده این خط شمالی-جنوبی بوده و مطابق با شیب طبیعی تهران است این خط به تبعیت از طبیعت تهران شیب زیادی در طول مسیر دارید.

وی با بیان اینکه در برخی حداکثر شیب 5 درصد در طراحی‌های ایستگاه ها مد نظر قرارداده شده است، ادامه می‌دهد: شیب مجاز ما برای ساخت تونل 5 درصد است. این اختلاف 10 درصدی باعث می شود که عمق ایستگاه ها در نیمه شمالی بیشتر شود. عمیق ترین ایستگاه این خط، ایستگاه قائم به عمق 40 متر است که10 پله برقی برای رسیدن به سکو نصب شده است.

عراقی تاکید می‌کند: هرچقدر عمق ایستگاه‌ها بیشتر باشد، ایمنی ایستگاه‌ها از نظر پدافند غیرعامل در زمان وقوع حوادث طبیعی و غیر طبیعی بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به فاصله زمانی ورود قطارها به ایستگاه‌های نیمه شمالی خط 3 مترو نیز توضیح می‌دهد: هدوی ورود قطارها به ایستگاه‌های این خط  را 2 دقیقه در نظر گرفته‌ایم. پیش‌بینی‌ کرده‌ایم که 45 هزار مسافر در هر جهت و در طول روز ظرفیت مسافرگیری در این سه ایستگاه وجود دارد .

مجری نیمه شمالی خط 3 مترو در پاسخ به این سوال که چرا در یکی، دو ماه اول بعد از افتتاح ایستگاه‌ها تنها چند ساعت  امکان استفاده شهروندان از این ایستگاه‌ها وجود دارد، به خبرنگار شهرنوشت تاکید می‌کند: این شیوه به عنوان استاندارد در تمام دنیا پذیرفته شده است. به هر حال هر خطی که افتتاح می‌شود، در ابتدا بدون نقص نخواهد بود. برای اینکه  ایمنی مسافران تامین و نواقص کار برطرف شود، این کار انجام می‌شود. برای اینکه خدای ناکرده برای مسافران در هنگام جابه جایی مشکلی پیش نیاید و جلوی مشکلات احتمالی گرفته شود در یکی، دو ماه اول در ساعات محدودی امکان استفاده از این ایستگاه‌ها وجود دارد . هدف اصلی ما حفظ جان مسافران است و جابه‌جایی مسافران در اولویت بعدی ما قرار دارد. این  ریسک را نمی پذیریم تا برای خدمات‌دهی جان مسافران را به خطر بیندازیم.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: