جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 8 شهريور 1394     
تهران الگوي احداث مترو براي 8 شهر ايران است

به گزارش گروه حمل ونقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، مديركل حمل و نقل عمومي و ترافيك شهري سازمان شهرداري‌ها كه به نمايندگي از وزارت كشور  در كميته حمل و نقل و ترافيك شهرهاي آسيايي حضور يافته بود و سخن مي‌گفت، اعلام كرد: 57 ميليون نفر از جمعيت 79 ميليون نفري ايران، شهرنشين هستند كه 8 و نيم ميليون در تهران و مابقي آن‌ها در يك هزار و 242 شهر ديگر كشور پهناورمان زندگي مي كنند.

 

دكتر امير جعفرپور افزود: در ساختار مديريتي ايران، وزارت راه و شهرسازي، مديريت راه‌هاي برون‌شهري و شهرداري‌ها، مديريت راه‌هاي درون‌شهري را بر عهده دارند و پليس راهنمايي و رانندگي نيز به عنوان مجري قانون، عهده‌دار اجراي قوانين و مقررات ترافيكي در شهرها و جاده‌هاست.

وي با اشاره به اين كه در حال حاضر 16 ميليون دستگاه خودروي سواري و علاوه بر آن ميليون‌ها دستگاه موتورسيكلت در كشورمان در حال تردد هستند، اظهار كرد: قانون توسعه حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت كه در سال 2007 مورد تصويب قرار گرفت، جايگزين خودروهاي استاندارد و نو به جاي خودروهاي آلاينده و فرسوده و نيز استفاده از سوخت‌هاي مركب همچون گاز و سي‌ان‌جي به جاي بنزين و گازوييل را مورد توجه قرار داد.

جعفرپور با بيان اين كه در حال حاضر ايران با دو ميليون دستگاه خودرو سي‌ان‌جي حركت مي‌كنند، اولين و پيشروترين كشور جهان در استفاده از اين سوخت است، تصريح كرد: خودروهايي كه از سوخت‌هاي با آلايندگي كمتر استفاده مي‌كنند، بايد به تدريج جاي خودروهايي كه با سوخت‌هاي آلاينده فسيلي كار مي¬كنند را بگيرند.

وي با اشاره به اين كه بودجه حمل و نقل درون ‌شهري در كشورمان سالانه 4 ميليارد دلار و حمل و نقل برون شهري نيز سالانه 6 ميليارد دلار است، اظهار كرد: هم اكنون در شهرهاي كل كشور، 12 هزار دستگاه تاكسي ون، 300 هزار دستگاه تاكسي، 30 هزار دستگاه مسافربر شخصي تحت نظارت و نيز 34 هزار دستگاه اتوبوس و ميني‌بوس در قالب ناوگان حمل و نقل شهري در اقصي نقاط كشور، مشغول خدمات‌رساني به شهروندان هستند.

جعفرپور با بيان اين كه گسترش چشمگير ايستگاه‌ها و خطوط مترو در تهران، متروي اين كلان¬شهر را به الگوي موفق احداث مترو براي 8 كلان شهر ديگر ايران تبديل نموده، تصريح كرد: هم اينك عمليات اجرايي ساخت مترو، علاوه بر تهران، در شهرهاي مشهد، اصفهان، تبريز و شيراز با جديت در دست پيگيري است.

مديركل حمل و نقل عمومي و ترافيك شهري سازمان شهرداري‌‌ها در پايان با تأكيد بر اين كه حركت به سمت خصوصي سازمان در خدمات ناوگان حمل و نقل عمومي در شهرهاي كشور در دستور كار اين سازمان قرار دارد، خاطرنشان كرد: متعهد شده‌ايم تا 60 درصد ناوگان حمل و نقل شهري را خصوصي‌سازي كنيم كه البته تاكنون نسبت به واگذاري 30 درصد ناوگان به بخش خصوصي اقدام كرده‌ايم.