جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: شنبه، 7 شهريور 1394     
صدور جواز برای ساختمان های بیش از 12طبقه کذب است

به گزارش شهرداری نیوز،شهردار تهران صبح امروز در حاشیه مراسم افتتاحیه پنجمین مجمع شهرداران آسیایی با رد ادعای صدور جواز برای ساختمان های بیش از 12 طبقه گفت: مواردی از این دست به کمیسیون ماده 5 ارجاع می شود و تصمیم این کمیسیون عین قانون است.

محمد باقر قالیباف در حاشیه آئین افتتاحیه پنجمین مجمع شهرداران آسیایی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اولین نشست این مجمع در حدود 7 سال قبل یعنی در سال 2008، به پیشنهاد تهران و موافقت بقیه کلانشهرها اتفاق افتاد و بعد از آن هم 4 دوره اجلاس برگزار شد.

وی افزود: البته این افتخار برای ایران اسلامی هست که دبیرخانه مرکزی و دائم این اجلاس در تهران است و در حال حاضر هم ریاست دوره ای این اجلاس با شهردار هایکو است.

شهردار تهران با بیان اینکه نشست هیات اجرایی 2 موضوع را مورد توجه قرار می دهد، تصریح کرد: توجه به مسائل ترافیکی و حمل و نقل شهری و موضوع اقتصاد شهری با تاکید بر موضوع گردشگری از اهم موضوعات مورد بحث هستند. در کنار آن بحث مربوط به UCLG که مربوط به بخش منطقه ای غرب آسیا است و شهرداری تهران هم مسئولیت آن را بر عهده دارد، برگزار می شود.

قالیباف با اظهار امیدواری نسبت به برگزاری نشست های تخصصی گفت: افتتاحیه این نشست در تهران است و جمع بندی و پایان آن در شهر قزوین انجام می شود.

وی با اشاره به دلایل حضور قزوین در این دوره از مجمع ادامه داد: قزوین جزو شهرهای آسیایی است و خواهرخواندگی با شهر هایکو به عنوان ریاست این دوره از اجلاس را دارد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر دستاوردهای این مجمع در سال های گذشته خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوب در این نشست ها تبادل نظر و انتقال تجربیاتی است که بین شهرها انجام می شود. مشکلات شهرها در آسیا با توجه به فرهنگ مشترکی که دارند، شبیه هم است . به طور مثال موضوع آسیب های اجتماعی، ترافیک، حمل و نقل، حاشیه نشینی، بافت های فرسوده، کودکان کار و... همه مواردی شبیه به یکدیگر هستند که در این شهرها مطرح  است.

قالیباف با تاکید بر تبادل آرا و نظرات در این زمینه ها افزود: علاوه بر این، نشست هایی از این دست شناسایی ظرفیت ها برای تبادیل نظر و سرمایه گذاری را در پی دارد. به طور مثال در سفری که من به چین داشتم ارتباطات خوبی با پکن، شانگهای و گوانجو در زمینه های توریسم و سرمایه گذاری برقرار شد.

وی گفت: به طور مثال درخصوص زباله سوزها ارتباط تنگاتنگی از مجرای همین نشست ها برقرار شد که کار پیش می رود. به طوری که ما شاهد افتتاح اولین زباله سوز در تهران بودیم.

شهردار تهران با بیان اینکه با توجه به مسائل و شرایط امروز حوزه بین الملل فضای جذب توریست بهتر شده است، خاطرنشان کرد: در کشور ما شهرداری ها از قدرت لازم برخوردار نیستند اما در بقیه کشورها مخصوصاً کشورهای دیگری که نوع سیستم ها غیرمتمرکز است اکثر قریب به اتفاق مباحث مرتبط با توریست ها را شهرداری ها دنبال می کنند.

قالیباف ادامه داد: امیدواریم در این حرکتی که شکل گرفته است و سیل توریست ها به سمت ایران روانه شده است، شهرداری تهران بتواند نقش بیشتری ایفا کند.

وی در ادامه در پاسخ با سوالی مبنی بر ساخت ساختمان هایی بیش از 12 طبقه با مجوز کمیسیون ماده 5 و تخطی از توافق شهردای تهران و شورای عالی شهرسازی، ضمن تکذیب این خبر تصریح کرد: ما طرح جامع داریم و بخشی از این طرح کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی را مکلف کرده است که ضوابط و قوانین بلندمرتبه سازی را هم به تصویب برسانند.

قالیباف افزود: در حال حاضر این ضوابط در کمیسیون ماده 5 به تایید و تصویب رسیده است. ضمن اینکه شهرداری در کمیسیون ماده 5 تنها یک رای از 7 رای را دارد و 6 نفر دیگر از اعضا، روسا و وزارت خانه های دیگر از جمله وزارت راه و شهرسازی هستند.

وی با بیان اینکه این بخش در حال حاضر در شورای عالی در دستور کار است، تصریح کرد: تصور می کنم در کمتر از یک یا دو جلسه آینده ضوابط نهایی بلندمرتبه سازی به تصویب خواهد رسید.

شهردار تهران با اشاره به توافق شهرداری و شورای عالی شهرسازی گفت: بحث آن بود که درخصوص ساختمان های 12 طبقه به بالا ولواینکه طرح تفصیلی هم اجازه دهد شهرداری های مناطق اجازه صدور جواز نداشته باشند مگر اینکه در کمیسیون ماده 5 مطرح شود تا تصمیم گیری شود.

قالیباف ادامه داد: آن چه در کمیسیون ماده 5 تصویب می رسد عین قانون است. ما در قانون شهرسازی 2 مرجع برای موضوع شهر داریم؛ یکی طرح های جامع که شورای عالی شهرسازی تصمیم می گیرد و دیگری طرح های تفصیلی که به عهده کمیسیون های ماده 5 است. لذا اگر کمیسیون های ماده 5 تصمیمی می گیرند عین قانون است نه اینکه امضایی طلایی است.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: