جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: پنجشنبه، 26 مرداد 1402     
موضع مبهم آمریکا در قبال مداخله نظامی «اکوواس» در نیجر

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، ایالات متحده از حمله احتمالی کشورهای غرب آفریقا به نیجر پشتیبانی و یا مخالفت نخواهد کرد.
 
به گزارش ایسنا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک جلسه توجیهی عنوان کرد: «ایالات متحده خواستار آزادی محمد بازوم، رئیس‌جمهور برکنار شده نیجر و بازگشتش به عرصه قدرت است».
 
کربی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا واشنگتن از مداخله نظامی بلوک اکوواس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا)  جهت احیای قدرت بازوم حمایت خواهد کرد یا خیر، پاسخی مبهم ارائه داد و گفت: «من درباره مداخله نظامی اکوواس یا هر طرف دیگر گمانه‌زنی نخواهم کرد. ما همچنان معتقدیم که زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد و می‌توان براساس احترام به اراده مردم نیجر عمل کرد».
 
راشاتودی نوشته چند روز گذشته دولت انتقالی جدید نیجر متعهد شد تا محمد بازوم را به دلیل «خیانت بزرگ» محاکمه کند. جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکوواس نیز در پاسخ به اقدام حاکمان جدید در نیجر، تحریم‌هایی را علیه افسران ارتش این دولت انتقالی اعمال کرد.
 
این بلوک استقرار «نیروهای آماده‌باش» را جهت «احیای نظم قانون اساسی» در نیجر تایید کرده اما گفته که همچنان نسبت به یک «راه‌حل دیپلماتیک» متعهد است.
 
در ۲۶ ژوئیه، رهبران نظامی در نیجر برکناری محمد بازوم، بسته شدن مرزها، برقراری مقررات منع آمد و شد، تعلیق قانون اساسی و همچنین ممنوعیت احزاب سیاسی را اعلام کردند. در ۲۸ ژوئیه، آن‌ها گفتند «ژنرال عبدالرحمان شیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری نیجر، رهبر موقت و رئیس «شورای ملی موقت برای حفاظت از میهن» شده است.



درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: