جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 خرداد 1393     
با نصب 50 سنسور هوشمند ترافیکی در بزرگراه ها، سامانه اندازه گیری زمان سفر در تهران آغاز به کار کرد

به گزارش شهرداری نیوز،مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران از نصب 50 عدد سنسور هوشمند ترافیک به منظور اندازه گیری زمان سفر شهروندان در بزرگراه های تهران خبر داد .

ایلوش وزیری از نصب 50 عدد سنسور در بزرگراه های تهران خبر داد و گفت: نصب سنسورها در مرحله اول در بزرگراه حکیم و رسالت حد فاصل تقاطع شهیدستاری- آیت ا..کاشانی در غرب تهران تا تقاطع آیت در شرق انجام گرفته است.

 وی تصریح کرد: مسیر بزرگراه شهید بابایی، صدر، نیایش، آبشناسان از تقاطع خیابان دماوند در شرق تهران تا میدان شهران در غرب تهران با در نظرگرفتن مسیرهای طبقه پایین و بالای بزرگراه صدر و همچنین مسیر جایگزین تونل نیز در فاز دوم تحت پوشش قرار خواهند گرفت .

 مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه تحلیل درست ترافیک در شهر، نیازمند ارائه خدمات تحلیل و آنالیز داده‌های ترافیکی و همچنین ارائه سنسورهای محاسبه زمان سفر بر اساس شناسایی و بازشناسایی وسائط حمل و نقل بوده و این مهم می تواند نقش موثری برای برآورده کردن نیاز بدون پاسخ مانده ترافیک این شهر و دیگر کلان شهرهای ایران و همچنین جاده های کشور در این خصوص ایفاء نماید، افزود: داده‌های ترافیکی از ملزومات یک سیستم موفق مدیریت هوشمند حمل و نقل است که حجم ترافیک، سرعت، سرفاصله زمانی و مکانی، چگالی و زمان سفر از جمله داده های ترافیکی هستند.

 به گفته وزیری زمان سفر یکی از مهمترین پارامترهای ترافیکی است که در مدیریت و کنترل سامانه‌های مبتنی بر سیستم های هوشمند حمل ونقل کاربرد دارد. در حقیقت زمان سفر یک پارامتر ترافیکی است که از نظر فهم بسیار آسان و از نظر محاسبات بسیار مشکل است.

 وی با اشاره به اینکه شناسایی و بازشناسایی وسایط نقلیه در نقاط مختلف شبکه حمل و نقل یکی از روشهای دقیق جمع آوری داده‌های زمان سفر است گفت : سنسورهای هوشمند ترافیک، زمان سفر را بر اساس داده‌های بدست آمده از وسایط نقلیه یا هر وسیله متحرک دیگر محاسبه می کنند. همچنین این سنسورها می توانند اطلاعات دقیقی از مبدا و مقصد افراد یا خودروهای متحرک در ترافیک ارائه نمایند که این اطلاعات نیز یکی از ورودیهای مهم تصمیم گیری در مدیریت ترافیک شهری است.

 مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران تصریح کرد : سنسورهای هوشمند ترافیکی با ترکیب فنآوریهای نوظهور و دانش محاسبات ترافیکی یک راه حل جدید برای مشکل بسیار جدی صنعت حمل و نقل ارائه داده است. از سوی دیگر کاربرد سنسورهای هوشمند ترافیکی باعث کاهش هزینه ?? درصدی نسبت به روش های متداول از جمله دوربین های کنترل ترافیک خودروها برای تخمین زمان سفرگردیده است.

 وی ادامه داد: با توجه به مشکل ترافیکی کلان شهر تهران و دیگر شهرهای مهم ایران ، افزایش حجم سفرهای روزانه در این شهرها ، افزایش تعداد خودروهای تولیدی و به طبع آن افزایش حجم ترافیک شهری هم در بخش درون شهری و هم ترافیک جاده‌های ارتباطی ، مدیریت پیشرفته ترافیک باید به عنوان یک ضرورت در کلانشهر تهران ایجاد شود .

 وی تصریح کرد : اکثر شهرهای بزرگ و پیشرفته دنیا به منظور ارتقاء احاطه مدیریت شهری بر کلیه رویدادها و وقایع اثرگذار شهر، از فن آوری های نوین کنترل ترافیک بصورت آنلاین استفاده می کنند و با استقرار ساختاری یکپارچه به عنوان مرکز فرماندهی شهر، امکان اعمال تدابیر مدیریتی در خصوص رویدادها و حوادث مختلف شهر را فراهم می‌آورند. با توجه به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ترافیک در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مدیریت پایدار آن به عنوان یکی از دغدغه های همه دولتهای ایران و دیگر کشورهای دارای مشکلات مشابه بوده است. در این راستا دولت ایران اهمیت فوق العاده ای به ترافیک شهر تهران و کلان شهرهای دیگر داده و روش های مختلفی را بدین منظور در نظر گرفته است.

 به گفته وزیری ارائه اطلاعات دقیق ترافیکی بصورت قابل فهم هم برای رانندگان و هم برای مدیریت ترافیک خواهد توانست که مدیریت هوشمندانه‌ای را در این زمینه صورت دهد به عنوان مثال هنگامیکه یک مسافر شهری بتواند تخمین مناسبی از زمان سفر خود از مسیرهای مختلف در ساعات مختلف را بصورت آنلاین دریافت نماید، بهتر خواهد توانست سفرهای درون شهری خود را مدیریت نماید. در عین حال مدیریت ترافیک شهرهای بزرگ با داشتن اطلاعات دقیق زمان سفر و اطلاعات مبدا - مقصد شهروندان خواهد توانست برنامه ریزی و مدیریت بهتری را ارائه نموده وشاخص های مناسب تری را برای اهداف و عملکرد خود در نظر بگیرد .

 وی با بیان اینکه استفاده از سنسورهای هوشمند ترافیکی تنها به حوزه ترافیک محدود نمیشود گفت : به عنوان مثال تحلیل مبدا- مقصد مسافران مترو، تحلیل مبدا- مقصد شرکت کنندگان در تجمعات بزرگ مثل نمایشگاه کتاب، نماز عید فطر و... که در آن تحلیل ورودی و خروجی افراد می تواند در مدیریت تردد آنها تاثیر گذار باشد نیز از جمله کاربردهای جنبی این محصول می باشند در عین حال از دیگر موارد مصرف این سنسورها تولید داده های ورودی محاسبات آلودگی هوا می باشد. از داده های بدست آمده از این سنسورها می توان ارتباط معناداری بین آلایندگی های هوا که با حرکت وسایل نقلیه مرتبط هستند، بدست آورد.

 وزیری با اشاره به اینکه در دنیای امروز اولین برنامه های مدیریت شهری، شهر سالم و پایدار است گفت : مدیریت ترافیک نقش عمده ای در سالم سازی و پایداری این حوزه خواهد داشت ، همچنین از نظر سلامت روانی اجتماع در ترافیک روان و همچنین شاخص های پایداری اجتماعی و اقتصادی (کاهش ساعات تلف شده در ترافیک و افزایش بهره وری اجتماعی) ارائه این محصول می تواند این کسب و کار را در تقسیم بندی کارآفرینی پایدار قرار دهد که یکی از ابزارهای مورد توجه و نوظهور توسعه پایدار می باشد.

 وی تصریح کرد : با بررسی های کارشناسی محل سنسورها به گونه ای انتخاب شده اند که سناریوهای مختلف حرکت در بزرگراه ها با در نظر گرفتن تغییر مسیر در بزرگراه های یادگار امام، چمران و مدرس و دسترسی های مختلف در بزرگراه های شهید همت، حکیم و نیایش مورد ارزیابی قرار گیرد. در این فاز بزرگراه های های شهید بابایی، صدر، همت (حد فاصل مدرس تا یادگار امام)، نیایش، رسالت ( از تونل تا تقاطع شهید آیت)، حکیم ( حد فاصل تقاطع اباذر تا تونل) و قسمتهایی از بزرگراه های شهید مدرس، چمران، یادگار امام که بزرگراه های فوق الذکر را به هم می پیوندد، تحت پوشش این سامانه قرار می گیرند.

وی با اشاره به تحولات اقتصادی داخلی بر پروژه سنسورهای هوشمند ترافیکی گفت : هر چند تغییر قیمت حامل های انرژی در همه ابعاد صنایع مختلف تاثیر گذاشته است، اما استفاده از سنسورهای هوشمند ترافیکی را بیش از پیش توجیه پذیر کرده است.

 به گفته وزیری کاهش زمان سفر به معنی مدیریت بهینه مصرف سوخت خواهد بود که هم به شهروندان کمک می کند و هم مبالغ سوبسید دولتی را کاهش خواهد داد و قطعا سود دولت از محل کاهش سوبسید ها بسیار بیش از مبالغ هزینه شده در استفاده از این سنسورها خواهد بود. ضمن اینکه بومی سازی این محصول در وضعیت تحریم های بین المللی جاری نشان از توان تولیدی- فناوری کشور دارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: