جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: يکشنبه، 18 خرداد 1393     
به بهانه هفته محیط زیست؛
مینی بوس های فرسوده سلامت شهروندان را نشانه گرفته اند

به گزارش شهرداری نیوز، در حالی که در هفته محیط زیست هستیم و ده ها برنامه و نشست و نمادین در این راستا در حال برگزاری است، بیش از هزارمینی بوس فرسوده در خیابان های پایتخت تردد می کنند، مینی بوس هایی که سه برابر خودروهای دیگر آلودگی تولید می کنند اما هنوز امکان نوسازی این ناوگان با توجه به همه وعده و عیدهای داده شده، فراهم نشده است.

 آلودگی هوا اصلی ترین معضل شهر تهران است که سالانه 4 هزار و 600 نفر از پایتخت نشینان جان خود را بر اثر آن از دست می دهند. سال هاست که مسئولان وعده می دهند که آلودگی هوا به عنوان اصلی ترین معضل زیست محیطی کلانشهرها در دستور کار دولت قرار می گیرد، اما نه تنها هوای تهران رنگ و رویی دوباره به خود ندیده که هر روز تیره و تار تر از قبل می شود .

تردد میلیون ها خودرو، موتور سیکلت و مینی بوس فرسوده و غیراستاندارد اصلی ترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها به خصوص شهر تهران است ، همه ساله در مواقع اضطرار آلودگی هوا شهر برای دمی تنفس و آسایش به تعطیلات می رود و تردد شهروندان در شهر ممنوع می شود. این در حالیست که خودروهای فرسوده با خطی از دوده و آلودگی بی هیچ قید و شرطی در شهر تهران تردد می کنند. خودورهایی که رد سیاهی دود اگزوزشان کیلومترها نقش نگاری می کند .

در میان انبوه خودروهایی که قصد جان هوای پایتخت را کرده اند مینی بوس های فرسوده به عنوان یکی از مهمترین عوامل تولیدکننده آلودگی هوای تهران همچنان در خیابان های پایتخت تردد می کند. این در حالی است که استفاده از مینی بوس های فرسوده در تمام دنیا منسوخ شده است.

براساس تحقیقات و آزمایشهای انجام شده بر تعدادی از مینی بوس های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار بدون متان، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در مینی بوسهای بنز که عمر بالای 5 سال دارند، 23 هزار و 67 میلی گرم در هر کیلومتر و مینی بوس های فیات با عمر بالای 5 سال، 26 هزار و 662 میلی گرم در هر کیلومتر است. ضمن اینکه مینی بوس های ایویکو با عمر زیر 5 سال نیز معادل 19 هزار و 308 میلی گرم در هرکیلومتر آلودگی تولید می کنند.

در حالیکه بر اساس مصوبه هیات دولت سن فرسودگی مینی بوس های کشور 8سال تعیین شده است، تمامی مینی بوس هایی که در سطح پایتخت تردد می کنند عمری بالای 20 تا 25 سال دارند .

این در شرایطی است که به گفته مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تنها 1200 دستگاه اتوبوس در شهر تهران وجود دارد که تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی تهران است که طی سال گذشته تنها 100 دستگاه آن نوسازی شده و اکنون 1100 دستگاه اتوبوس فرسوده با عمر بالای 20 سال در شهر تهران حرکت می کنند.

بنابراین چنانچه مینی بوس هایی که تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی تهران نیستند نیز به این تعداد اضافه شود، این رقم به 2 هزار دستگاه مینی بوس فرسوده خواهد رسید که در شهر تهران جولان می دهند و دوده و گازهای آلاینده را به ریه های پایتخت نشینان فرو مینشانند .

از آنجایی که تردد مینی بوس های فرسوده در شهر تهران سه برابر مینی بوس های نو هوا را آلوده می کند، خروج و نوسازی آنها از چرخه حمل و نقل عمومی امری ضروری است این در حالیست که تاکنون عزمی جدی برای رفع مشکل آلایندگی مینی بوس های فرسوده و خروج آنها از چرخه حمل و نقل و جایگزینی آنها وجود نداشته است .

طرح جایگزینی مینی بوس های فرسوده از ابتدای سال 83 در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد اما با توجه به عدم همکاری دستگاه های ذیربط در این زمینه این طرح موفقیت چندانی نداشت و طی این سال ها تنها 121 دستگاه مینی بوس فرسوده در ناوگان حمل و نقل شهری نوسازی شده است که این تعداد نیز تنها در سال های 91 و 92 نوسازی شده است .

رئیس سازمان محیط زیست در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که مهر ماه سال 92 برگزار شد با اعلام اینکه احیای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای هفت کلان شهر ها که آلوده محسوب می شوند، در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است،وعده داد برنامه ریزی کاهش آلودگی هوا به طور ویژه در تهران در عالی ترین سطح مسئولین انجام خواهد شد و در عین حال از مهم ترین مسائل در کاهش آلودگی کلان شهر ها را ارتقا استاندارد های سوخت عنوان کرد

وی با اشاره به مصوبه دولت برای از رده خارج کردن خودرو های فرسوده ،‌گفت: این مصوبه با تاکید بر تامین تسهیلات برای از رده خارج شدن خودرو های فرسوده به تصویب رسیده است و خروج مینی بوس های فرسوده که تاکنون اجرایی نشده است با تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا و اختصاص اعتبارات لازم خروج خودرو های فرسوده دنبال می شود.

با گذشت 9 ماه از نخستین نشست خبری رئیس سازمان محیط زیست و وعده خروج مینی بوس های فرسوده شاهدیم که هنوز تعداد مینی بوس های از رده خارج شده تنها 121 دستگاه بوده و در دولت یازدهم نیز مینی بوسی از رده فرسودگی خارج نشده است .

یوسف رشیدی مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت با بیان اینکه الودگی مینی بوس های فرسوده بسیار بالاست و بسته به سن فرسودگی میزان تولید الودگی مینی بوس های فرسوده نیز متغییر است گفت : براساس تحقیقات و آزمایشهای انجام شده بر تعدادی از مینی بوس های فعال، مجموع میزان آلودگی تولیدشده شامل مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار بدون متان، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق در مینی بوسهای بنز که عمر بالای 5 سال دارند، 23 هزار و 67 میلی گرم در هر کیلومتر و مینی بوسهای فیات با عمر بالای 5 سال، 26 هزار و 662 میلی گرم در هر کیلومتر است. ضمن اینکه مینی بوس های ایویکو با عمر زیر 5 سال نیز معادل 19 هزار و 308 میلی گرم در هرکیلومتر آلودگی تولید می کنند.

وی تصریح کرد :خروج مینی بوس های فرسوده در قالب اجرای برنامه جامع کاهش الودگی هوا در دستور کار دولت قرار گرفته و به زودی اجرایی خواهد شد .

به گفته رشیدی با ارایه تسهیلات ویژه در قالب وام از سوی دولت و شهرداری مینی بوس های فرسوده از چرخه حمل و نقل عمومی خارج می شوند. این در حالیست که بیش از 2000 مینی بوس فرسوده در شهر تهران تردد می کنند که در صورت نوسازی حجم زیادی از تولید الایندگی در سطح شهر تهران کاسته خواهد شد .




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: