جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: سه شنبه، 27 مرداد 1394     
تولید فاکتور ۸ در ایران

تسنیم: حسن ابوالقاسمی در نشست خبری نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران اظهار کرد: هم‌اکنون 110 فوق تخصص در این رشته در کشور تربیت شدند و به بررسی بیماری‌های تالاسمی و اختلالات خونی از جمله هموفیلی می‌پردازند، شیوع این بیماری‌ها در ایران بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 3500 کودک به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند از شایع‌ترین بیماری‌ها در این حوزه در کشورمان می‌توان به کم‌خونی و بیماری‌های مادرزادی اشاره کرد.

رئیس نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران تصریح کرد: 25 سال قبل نمی‌توانستیم حتی در حدود 5 فوق‌تخصص رشته‌های خون و سرطان کودکان در کشور پیدا کنیم؛ این همایش نیز برای دانش‌افزایی، افزایش مهارت در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها با حضور صاحب‌نظرانی از 7 کشور دنیا در تاریخ 25 تا 27 شهریور در بیمارستان محک برگزار می‌شود.

ابوالقاسمی ادامه داد: در این همایش که به همت موسسه محک که پشتیبان کودکان مبتلا به سرطان است، تاکنون 130 مقاله دریافت شده است و در روزهای برگزاری این همایش نیز با رای‌گیری کامپیوتری اختلاف نظرهایی که در روش‌های تشخیصی و درمانی وجود دارد، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

* تولید و توزیع فاکتور 8 در سال جاری

وی افزود: در نهمین همایش سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران موارد چالش‌برانگیز در حوزه‌های تشخیص و درمان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همین‌طور مطالعات بالینی داروی فاکتور 8 که امسال در کشور ساخته می‌شود، ارائه خواهد شد. همانطور که در گذشته به همت این انجمن مطالعات بالینی بر روی داروی فاکتور 7 صورت پذیرفته بود. بنابراین با ساخت فاکتور 8 توزیع این دارو نیز انجام می‌شود.

رئیس اسبق سازمان انتقال خون ایران با انتقاد نسبت به اینکه هنوز در کشور یک ریجستری خوب در زمینه آخرین آمارها و اطلاعات در مورد بیماری‌ها وجود ندارد، گفت: با این وجود براساس اطلاعات وزارت بهداشت بیمارستان محک و این انجمن سالانه 3500 کودک ایرانی مبتلا به انواع سرطان‌ها می‌شوند، البته شاید در وهله نخست این مسئله به ذهن خطور می‌کند که این آمار رقم پایینی باشد ولی باید عنوان کنم که برخی درمان‌های کودکان الگویی برای درمان بزرگسالان خواهد بود.

ابوالقاسمی ادامه داد: خوشبختانه 85 درصد سرطان در کودکان قابل بهبودی است و اگر طفلی بعد از 5 سال درمان علائم بیماری را نداشت، دیگر آن بیماری برگشت‌ناپذیر به حساب می‌آید.

وی درباره هزینه‌های سنگین دارویی برای درمان سرطان خون در کودکان نیز تصریح کرد: خوشبختانه هم‌اکنون در این مقوله پزشکان حاضر در مراکز درمانی حضور دارند و قابل دسترسی هستند و از طرفی دیگر هزینه‌های سنگین درمانی اطفال را خیرین پرداخت می‌کنند و در سال‌های اخیر کمتر شاهد بودیم که خانواده‌ای به دلیل هزینه‌های سنگین درمانی روند درمان بیماری کودک خود را رها کرده باشند و نسبت به 20 سال قبل این روند بسیار بهبود پیدا کرده است، کما اینکه شاید برخی‌ها اینگونه درمان‌ها را برای دستیابی به درمان‌های دیگری که معروف به درمان‌های دروغ‌گویانه است، رها کرده باشند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره داروهای جدید درمان سرطان خون نیز گفت: درباره سرطان بزرگسالان هر روز شاهد ورود داروهای جدید هستیم که بسیار هم گران هستند و تاثیر درمانی 100 درصدی نیز ندارند ولی این مقوله در داروهای کودکان متفاوت است زیرا طی 30 سال اخیر فقط 10 درصد داروهای سرطان کودکان جدید تولید شده باشد بنابراین هنوز داروهای قدیمی برای درمان سرطان کودکان پاسخگو است و 95 درصد این داروها همان داروهای قدیمی هستند.

ابوالقاسمی در ادامه به یک نکته‌ای اشاره کرد و افزود: مسلما وجود داروهای قدیمی و شیمی‌درمانی هزینه‌ها را پایین می‌آورد ولی به معنای درمان ارزان سرطان در کودکان نیست زیرا باید جدا از مقوله شیمی‌درمانی بستری‌های طولانی‌مدت، ایاب و ذهاب و هزینه‌های پیوند را نیز به هزینه‌های درمان این کودکان اضافه کرد. زمانی که بستری در کودکان بسیار طولانی‌تر از بزرگسالان است.

وی درباره یکی از معضلات درباره داروهای بیماران سرطان خون نیز افزود: در سال‌های اخیر برخی کشورها مانند هند و کشورهای آمریکای لاتین وارد عرصه تولید داروهای بیماران سرطان خون شدند که کیفیت جالبی ندارد و خیال متخصصان نیز از بابت کیفیت این داروها مطمئن نیستند و مایلند از برندهای اصلی استفاده کنند، کما اینکه در بحران دارویی سال 91 نیز چنین داروهای متفرقه‌ای وارد کشور شد ولی در نهایت جمع‌آوری شدند.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره هزینه درمان سرطان خون در کودکان نیز بیان داشت: این هزینه‌ها از 5 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان را دربر دارد و بعد از این سرطان نیز سرطان‌های مغز و لنفاوی در کودکان شیوع بیشتری دارد.

ابوالقاسمی با توصیه‌هایی درباره ازدواج‌های فامیلی عنوان کرد: ازدواج‌های فامیلی مزایای متعددی دارد ولی مشکلاتی را نیز در بر خواهد داشت و یکی از آن مشکلات همین بیماری‌های قالب یعنی سرطان خون است که به ارث گذاشته می‌شود. بنابراین آزمایشات قبل از ازدواج در این موارد بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

وی درباره مقوله غربالگری در زمینه این بیماری در ایران افزود: ایران در حوزه غربالگری بسیار پیشرفت کرده است به خصوص در حوزه خون زیرا زمانی در سال 73 سالانه هزار تولد بیمارانی هموفیلی داشتیم که هم‌اکنون به کمتر از 200 مورد رسیده است.

رئیس اسبق سازمان انتقال خون درباره شیوع سرطان و دلایل آن نیز خاطرنشان کرد: در مورد برخی چیزها به طور حتمی می‌توانیم بگوییم که سرطان‌زا هستند، مثلا آلودگی در آب و خاک، استعمال سیگار، بی‌تحرکی، چاقی، نیترات در آب؛ بنابراین اگر با طبیعت آشتی نکنیم سرطان‌ها کاهش نمی‌یابد همچنین زنان باردار نیز تا هفته دهم حتما آزمایشات ژنتیک جنین را انجام دهند زیرا هر اتفاق بعد از 16 هفتگی بارداری برای جنین سهل‌انگاری آن مادر و خانواده محسوب می‌شود.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: