جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 مرداد 1394     
احداث طولانی ترین خط مترو خاورمیانه گامی دیگر در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت

به گزارش گروه حمل و نقل عمومی و شهری شهرداری نیوز، از سال 1385 به بعد بخش اعظمی از توان مدیران شهری به حل معضل آلودگی هوا و ترافیک اختصاص یافته است. به طوری که این تلاش منجر به افزایش خطوط مترو به 4 خط به علاوه خط تهران –کرج، ایجاد شبکه اتوبوسرانی بی.آر.تی، تجهیز ناوگان اتوبوسرانی، تکمیل شبکه بزرگراهی و ... منجر شد. در این گزارش طولانی ترین خط مترو خاورمیانه تشریح می شود.

توسعه خطوط مترو تهران که در سال های گذشته با شدت و گستردگی بیشتری توسط مهندسان داخلی پیگیری شده و می شود؛ خوشبختانه به مقصد امید بخش خود نزدیک می شود. به طوری که شهروندان تهرانی این روزها شاهد افتتاح ماهانه تقریبا یک ایستگاه در خط 3 مترو پایتخت هستند.

از خط 3 مترو تهران چه می دانیم؟

خط 3 مترو تهران که عنوان طولانی ترین خط مترو خاورمیانه را یدک می کشد از بزرگراه لشگرک در شمال شرقی تهران آغاز شده و با طول تقریبی 35 کیلومتر و با 11 ایستگاه، تا اسلامشهر کشیده خواهد شد.

برای گسترش این خط، اطراف میدان‌های منیریه، ولیعصر(عج) و راه‌آهن حصار کشی شد تا در کنار میدان فاطمی و خیابان بهشتی کارگاه ساخت تونل مترو ایجاد شود.

احداث خط 3 مترو تهران از میدان راه آهن تا تقاطع بزرگراه آزادگان - آیت الله سعیدی در منطقه 18 به جهت جمعیت کثیر ساکن در محدوده مناطق 17 ، 18 ، 19 و همچنین شهرک‌های اطراف آن از یک سو و اهمیت مسائل ترافیکی و وجود کمترین معارض به جهت برخورداری از کمترین هزینه و بیشترین بهره وری از سوی دیگر، حائز اهمیت بوده است. همچنین با بهره برداری از این مسیر امکان جابجایی حجم عظیمی از مسافران این محدوده از شهر تهران میسر خواهد شد.

عملیات احداث خط 3 متروی تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شد. بخش میانی و جنوبی خط سه به طول ۱۹ کیلومتر با ۶ ایستگاه از ایستگاه شهید بهشتی تا ایستگاه آزادگان است. این خط در حال حاضر در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه ولیعصر با خط چهار تقاطع دارد. این خط از ایستگاه شهید بهشتی در طول این خیابان به سمت غرب امتداد مسیر داده و سپس وارد خیابان ولعیصر (عج) شده و در طول خیابان ولعیصر (عج) و به سمت جنوب تا میدان راه‌آهن ادامه مسیر داده و سپس به سمت فرودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل می‌شود.

عملیات احداث خط سه متروی تهران از سال ۱۳۸۶ در جنوب غرب تهران آغاز شده‌است که بخش اول آن در قسمت مرکزی و حد فاصل ایستگاه شهید بهشتی و ایستگاه ولیعصر در آذرماه ۱۳۹۱ و بخش دوم آن از ایستگاه ولیعصر تا آزادگان در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسید. توسعه این خط به سمت شمال شرقی و جنوب غربی در حال انجام است در بخش توسعه شمال شرقی، این خط از ایستگاه شهید بهشتی به سمت شرق خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و در محل میدان گلبرگ به سمت شمال متمال می‌شود و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به میدان نوبنیاد می‌رسد و پس از آن به دو شاخه تقسیم می‌شود. شاخه اول به سمت اقدسیه و شهر قائم ادامه یافته و در نهایت به میدان قائم می‌رسد و شاخه دوم در طول خیابان نیاوران ادامه یافته و پس از عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر می‌رسد.

در بخش توسعه جنوب و جنوب غربی این خط از ایستگاه آزادگان به سمت اسلامشهر امتداد مسیر داده و در نهایت به شهر جدید پرند می‌رسد خط سه مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان ولیعصر (دردست ساختمان) با خط در حال احداث شش، در ایستگاه ولیعصر با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه امام علی با خط دو تقاطع خواهد داشت. لازم است ذکر شود که طبق طراحی اولیه، خط سه در ابتدا قرار بود در امتداد خیابان مجیدیه احداث شود و با بازنگری در طراحی‌ها مسیر این خط از خیابان مجیدیه به بزرگراه نیاوران (صیاد شیرازی) تغییر یافت.

با تكميل و بهره‌برداري كامل از اين خط، افزايش بيش از يك ميليوني آمار سفرهاي روزانه درون‌شهري پايتخت با مترو ممكن مي‌شود. بدين‌ترتيب با تكميل و بهره‌برداري کامل از تمام ایستگاه های خط۳ متروي تهران، شاهد افزايش تصاعدي شمار سفر‌ها خواهيم بود. به‌طوري كه آمار كنونی سفر‌ها كه حدود 3ميليون سفر است به بيش از 4ميليون سفر افزايش مي‌يابد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مهم‌ترين دستاورد تكميل خط۳ متروي تهران که با خطوط 2،4 و یک تقاطع دارد و بهره‌برداري از تمامي  ايستگاه های اين مسير ، كاهش تقاضاي سفر با خودروهاي شخصي و تردد خودروهاي تك‌سرنشين است. وقتي شهروندان امكان تردد آسان و با كمترين زمان ممكن و به دور از ترافيك را در نزديك محل زندگي يا كار خود فراهم ببينند، دلیلی برای استفاده از خودروهاي شخصی نمی بینند.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: