جستجو

آرشيو

تماس با ما

درباره ما

صفحه نخست

 
تاريخ درج: دوشنبه، 26 مرداد 1394     
اثرات نامطلوب واردات خودروهای لوکس بر اشتغال و اقتصاد کشور

به گزارش گروه نگاه پارلمان به شهر شهرداری نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ساماندهی واردات خودروهای لوکس و گران قیمت گفت: رویکرد دولت در گذشته مبنی بر واردات کالاهای لوکس و مصرفی یکی از معضلات جدی حوزه مدیریت واردات و اقتصاد کشور محسوب می شود خودروهایی که منابع سرشاری بخصوص منابع ارزی را در کشور به خود اختصاص دهند مسلما اثرات مطلوبی را در بازار رقابت نخواهد داشت.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار شهرداری نیوز با اشاره به دلیل افزایش واردات خودروهای لوکس اظهار داشت: هم اکنون افزایش تقاضا توسط مصرف کننده یکی از دلایل افزایش اینگونه خودروها است اما این امر باعث افزایش ظرفیت بیکاری و اثرات نامطلوب بر رشد اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: افزایش واردات خودروهای لوکس با تعرفه گمرکی بالا می تواند اثر نامطلوبی را بر خروج منابع ارزی و تولید داخل داشته باشد بنابراین باید اقتصاد کشور در شرایط تعادل قرار گیرد تا موجب ایجاد فضای رقابتی در بازار کشور شود.

وی در خصوص درآمدزایی واردات خودرو برای دولت اذعان داشت: هم اکنون براساس قانون بودجه در سال جاری ، قانون تکالیفی را برای دولت از محل واردات مشخص نموده که باید صرف منابع عمومی دولت شود ضمن اینکه میزان واردات و میزان درآمد حاصل از آن باید اثر مطلوبی را در بازار و صنعت داخلی بگذاردبنابراین در صورتی که واردات کشور صرف ورود مواد اولیه و خام قرار گیرد می تواند اثر مثبتی بر حوزه تولید داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: واردات و درآمد حاصل از آن برای دولت باید به گونه ای تامین شود که اثر مثبت واردات بر حوزه اقتصاد داخلی حاصل شود در غیر این صورت اثر نامطلوبی بر حوزه اقتصاد داخلی داشته و به زیان اقتصاد کشور خواهد بود.

جلیلی با اشاره به توافقات صورت گرفته و شرایط پساتحریم و تاثیر آن بر صنعت خودرو گفت: شرایط پساتحریم بر رشد اقتصادی و تولید در در صنعت خودرو اثر خواهد گذاشت هم چنین شرایط سرمایه گذاری خارجی در کشور مهیا نموده و سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور و شرکت های اقتصادی و سیاسی این فرصت را پیدا خواهند کرد برای ارزیابی از وضعیت اقتصادی وارد کشور شوند.

وی در ادامه افزود: البته حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش تولیدی باید همراه با انتقال فناوری های نوین صورت گیرد که منجر به تولید و صادرات در بازارهای منطقه ای و بین المللی و همچنین مصارف داخلی شود.

وی گفت: ضمن اینکه در شرایط پساتحریم افزایش صادرات نفتی ، گازی و کالاهای صنعتی حاصل خواهد شد و اثر مثبتی بر رشد اقتصادی خواهد داشت این منابع باید در جهت تقویت تولید در صنعت قرار گیرد که بتواند خلق ارزش افزوده کند و قدرت رقابتی را در صنایع افزایش دهد و ظرفیت بیکار صنعت تولیدی را فعال نماید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی  با اشاره به روند صعودی قیمت خودرو اظهار داشت: بازار خودرو باید از حالت انحصاری خارج شود چرا که قیمت تحت تاثیر فرآیند تولید است و در صورتی که در فرآیند تولید ، هزینه ها و ضایعات کاهش یابد و به کیفیت و تنوع و عمر محصول و نیاز بازار و مشتری توجه شود می توانیم در آینده شاهد عملکرد بهتری در صنعت خودرو باشیم. 

وی گفت: خودروسازان کشور باید به تحقیق و توسعه برای افزایش کیفیت و همچنین بهبود مستمر در حوزه کیفیت و بهره گیری از فناوری های جدید در صنعت خودرو توجه نماید. 

 وی با اشاره به لزوم افزایش کیفیت و رشد و توسعه در صنعت خودرو تصریح کرد: تحقیقات و توسعه در کشور ما در حوزه صنعت خودروسازی باید گسترش یابد ضمن اینکه بهره گیری از فناوری های جدید هم در خودرو و هم در سیستم تولید موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: صنعت خودروسازی علی رغم بزرگی و هزینه بر بودن نتوانسته آن گونه که شایسته است در بازار بین المللی و منطقه ای تاثیرات مثبتی بر رشد اقتصادی و ورود ارز بر کشور بگذارد.




درج يادداشت و نظرات

نام:
  ايميل:
توضيحات: